• Mrs A

Östermalms förskolor

Jag ska snart ställa min dotter i förskolekö på Östérmalm (Sthlm) o tänkte höra om det finns några förskolor som ni kan rekommendera eller inte rekommendera? Motivera gärna.

Vi är intresserade av traditionell pedagogik eller Reggio Emilia.

Hoppas att det finns några Sthlmare här som kan svara!

• Svar på tråden Östermalms förskolor
  • stockholmsmamman

Åh, måste bara få puffa för Olympen AB! Världens bästa förkola och skola (då slipper ni byta sen) de har "pedagogik i rörelse" och arbetar mycket med den unika individen, rörelse förstås och mycket utevistelse och skapande utan att gå till överdrift. Dessutom har de förstärkt engelska, jobbar jättemycket med trivsel och trygghet och så är dem faktiskt riktigt roliga. De kan dra ut en bandspelare på gården och börja dansa med barnen och de är väldigt lyhörda för föräldrarnas önskemål.

Sedan är ju skolan om möjligt ännu bättre, genomtänkt pedagogik, kompissamtal, simskola, SATS, skogsutflykter mm..mm och det är väldigt skönt att bara ha ett ställe att hämta och lämna på om man har/får barn där en går i skolan och en på dagis.

Just det sedan har de bara egentillverkad mat som de är väldigt noga med och de ser till att barnen får tillgång till alla de näringsämnen de behöver. Vi var där i går på den årliga julbuffen och, gud vad gott, säger jag bara!

Kika på deras hemsida och gå gärna dit och titta och prata med Anja på förskolan eller Linda från skolan.

www.olympen.se

• stockholmsmamman

Sorry, glömde i min iver säga att den ligger på Jungfrugatan med bussar som 1:an och 4:an precis utanför och Stadions tunnelbana som närmsta t-bana

• lightfish

Något man bör veta gällande Olympen är i så fall att gården där barnen leker ligger intill den ganska tungt trafikerade Valhallavägen, och när jag säger intill menar jag intill. Det är bara ett stängsel som skiljer barnen från vägen. För övrigt tror jag det är en toppenförskola men när vårt pyr ska ställas i kö blir det någon annanstans även om den är närmast oss.

• stockholmsmamman

Ja det har du absolut rätt i men så är det ju när man väljer att bo i stan och man kan inte få allt, man får göra sina prioriteringar.

För övrigt har de en annan gård helt avskild från vägen där småttingarna ska vara, med sandlåda och husställning osv den har just blivit fördigställd. Sedan är de ju i skogen, på utflykt mm så de är ju inte bara på gården.

• Mrs A

Tack för era svar! Jag misstänker att Olympen är en privat förskola (har inte varit in på hemsidan än). Innebär de att de har en egen kö?

• Mrs A

Förresten, är det den förskolan man ser precis vid hållplatsen "Jungfrugatan" för 1:ans buss?

• Mrs A

Olympen låter ju mycket bra, men jag måste ärligt erkänna att jag inte tycker om att mitt barn ska leka bredvid Vallhallavägen...

Är det någon som vet något om Gustav Adolfs förskola, Nyponet eller Tessinen?

Helst vill vi ha en förskola i närheten av Karlaplan.

• gamma

Det är så individuellt vad man har för preferenser vad gäller förskolor!

Skulle inte välja Olympen pga trafikmiljön.

Vi är mkt nöjda med Styrmansgatan 28-30, ett stort kommunalt dagis med flera avdelningar som ligger "bakom" historiska muséet. Stor gård med gamla träd bredvid en malmgård från 1700-talet. Alla avdelningar jobbar litet olika, men gör ett besök och bilda dig en egen uppfattning. Det finns rörelserum, och vissa avdelningar har tillgång till ateljé. Utevistelse oftast 2 gg/dag på gården eller genom utflykt till skogen (Nobelparken/Djurgården). Mkt självständighetsträning för de yngre och utmaningar för de äldre. 14-15 barn i småbarnsgruppen, 18-19 barn i storbarnsgrupperna.

• Mrs A

Jo, absolut. Man har ju sina egna prioriteringar naturligtvis, men intressant att höra andras åsikter!

Styrmansgatan har jag hört talas om. Ska kontakta dem för en visning. Tack för ditt inlägg!

• hönamor

Jag kan bara svara ur personalperspektiv. Har jobbat i starrängsringen fram till för ett år sen ungefär på "liten blir stor" o "skatan". Skatan har (hade) underbara pedagoger somv erkligen sätter barnen o utvecklingen o deras trygghet i första rummet. Det ska vara roligt att lära. Lliten blir stor där jag varit längst ser jag heller inga problem med förutom att vi hade ganska tråkig gård. Dock gjorde vi mycke utflykter när jag jobbade där. Kockerskan lagar mat till båda o man äter bättre än på resturang om du frågar mig. Var jag definitivt inte skulle sätta mina egna barn trots den fina gården o relativt nära till tessinparken är OP:s förskola.

• Mrs A

Tack hönamor! Vad är felet med OP?

Är det någon förskola som verkligen har "dåligt" rykte?

Vi bor på Gärdet, är det någon som vet något om Rio eller Gärdesbacken?

• LHUF

kan tipsa om pysslingförskolan rådjuret på nybrogatan 75. enda minuset är den tråkiga innergården. Mysiga lokaler i ett hyreshus. stora fina fönster och ligger längst in förbi 3 gårdshus

Tilde 080319
  • hönamor

Tror inte OP har dåligt rykte egentligen o dom har säkert många bra sidor o arbetssätt oxå, men vad jag som sommarpersonal reagerade på var att personalen var sur o kritisk o tog allt för mycket för givet. Barnen hade regler som kändes fullständigt vansinniga för mig personligen. Vet inte om man kan lägga ut exempel på nätet för då får jag kanske skit o det är svårt att beskriva så här lite allmänt men känslan var inte bra. Jag skulle jobba där 3 veckor o jag led varenda dag. Ibland led jag även med barnen. Om dom nu har samma personal kvar nu som för nåt år sen.

• Mrs A

hönamor: Ok, jag förstår.

Vet någon något om Styrmansgatan 28 och 30?

• AnnaNs

stockholmsmamman skrev 2008-12-18 14:35:44 följande:

Åh, måste bara få puffa för Olympen AB! Världens bästa förkola och skola (då slipper ni byta sen) de har "pedagogik i rörelse" och arbetar mycket med den unika individen, rörelse förstås och mycket utevistelse och skapande utan att gå till överdrift. Dessutom har de förstärkt engelska, jobbar jättemycket med trivsel och trygghet och så är dem faktiskt riktigt roliga. De kan dra ut en bandspelare på gården och börja dansa med barnen och de är väldigt lyhörda för föräldrarnas önskemål.Sedan är ju skolan om möjligt ännu bättre, genomtänkt pedagogik, kompissamtal, simskola, SATS, skogsutflykter mm..mm och det är väldigt skönt att bara ha ett ställe att hämta och lämna på om man har/får barn där en går i skolan och en på dagis.Just det sedan har de bara egentillverkad mat som de är väldigt noga med och de ser till att barnen får tillgång till alla de näringsämnen de behöver. Vi var där i går på den årliga julbuffen och, gud vad gott, säger jag bara!Kika på deras hemsida och gå gärna dit och titta och prata med Anja på förskolan eller Linda från skolan.www.olympen.se
    De har inte fått så bra betyg (den ena av olympen i allafall) på alltomdagis.se , vad jag kommer ihåg i allafall ...
  • Älgen

Olympen skulle jag inte välja. Bara och då menar jag verkligen bara ute efter pengarna.

Svar på tråden Östermalms förskolor