• Älvan85

Bli av med fobi ?

Tror ni att man kan använda sig av Regressionsterapi för att bli av med sin fobi ?
    Eller är Hypnos bättre ?

• Svar på tråden Bli av med fobi ?
  • stockholmsmamman

Låt en terapeut du litar på avgöra det, det kan ju bero på vad som gjort att du har din fobi

• sandyrosa

Det är möjligt att du blir av med fobin pga placeboeffekten. Behandlingen i sig är värdelös.

• Cornette
    Älvan85 skrev 2008-12-18 14:48:53 följande:
    Tror ni att man kan använda sig av Regressionsterapi för att bli av med sin fobi ?Eller är Hypnos bättre ?
    KBT är enligt mig bäst. Hypnos kan "lura" dig att du är ok. Med KBT får du konfrontera din rädsla och lära dig att hanskas med den.
  • Zhna

På agorafobi biter inget tyvär! Symtomen kan hållas nere med rätt träning i rätt miljö men tillståndet går ej att bota. Jag talar av erfarenhet.

• oxytocin

Vad handlar det om för fobi?

• Älvan85

oxytocin skrev 2008-12-18 16:47:50 följande:

Vad handlar det om för fobi?
    Pinsamt att nämna...
    Men Entomofobi!
  • sandyrosa
    Svar på #6
    Är väl inte pinsamt, alla fobier är lika irrationella.
    KBT ingår i den psykologiska vetenskapen och även om denna typ av behandling fått en del kritik så är den att föredra framför hypnos, som alltså inte har någon effekt alls.
  • Selena

entomofobi? vad innebär det?

• Älvan85

Selena skrev 2008-12-20 22:16:39 följande:

entomofobi? vad innebär det?
    Det kallas igentligen Insektsfobi.
  • anmara

Insektsfobi är relativt lätt att bota, förutsatt att man verkigen vill bli botad. KBT fungerar jättebra för det.

• solskina

Jag hade ormfobi förr.
    Men det fungerade inte så bra för jag var ute i skog och mark hela dagarna.
    Då skaffade jag en boaormsbaby. Hon var så äklig. Men jag försökte att studera henne dagligen.
    Nu har jag inga problem med ormar ute eller våran egen.
    nu är hon 120cm lång.

Min son han har myggfobi, så han är inte ute på sommaren om han slipper. Alla andras barn är så fint bruna efter loven men inte min.

• oxytocin

Jag lider också av en fobi. Jag får dels samtal hos en kurator, ska gå där 1 gång/v framöver, och så utsätts jag då och då för min fobi på sjukhuset. Jobbar mycket med det hemma också... Det tar tid, men det ska gå.

Lycka till!

Svar på tråden Bli av med fobi ?