• Ninno

Får man som gravid äta vanlig hushålls-medvurst?

Som rubriken lyder. Kan man äta vanlig torkad, rökt hushållsmedvurst? Typ Coops egna?

• Svar på tråden Får man som gravid äta vanlig hushålls-medvurst?
  • linda6

jag har ätit det mesta sen jag blev gravid jag visste inte ens förrän i v 28 att man inte fick äta torkat kött så som salami osv.
    jag e såååå trött på alla dessa regler som jag också har pratat med min barnmorska om.
    jag har ätit feta, brie salami sushi aaa de som jag har känt för.
    alla ostar tex som säljs ute i handeln dom mesta i allafall e pastoriserade så de e helt okej att äta de e opastoriserade man inte ska äta och det finns nästan inga för att de är så himla dyrt att tillverka och sälja.

jag tror på att om man själv mår bra under en graviditet så gör barnet det också jag menar snälla dom som käkar murbruk hur bra kan de va i så fall=) lycka till me medvursten

• Vickan I

De rek att man ska stoppa den (samma med skina, korv, andra pålägg mm) i frysen i 3 dagar innan och sedan kan man äta .

Men som linda6 skrev så känns en del så hysteriskt. jag har ätit lite blodig biff och parmaskinka i Spanien på semsterns som inte var fryst innan så man får själv göra valet.

• frigis

Är så mycket man inte FÅR............

Ät som vanligt och lev som vanligt så mår du som bäst!!

hur tror du dom klarade sig förr i tiden?

Skillnaden mellan en idiot och en icke idiot är att icke idioten vet om att den är en idiot
  • Kenzie

Det är så ytterst få livsmedel man bör undvika och jag förstår verkligen inte varför folk tycker att det är hysterisk. Det är givetvis upp till var och en att följa rekommendationerna men man bör komma ihåg att dom finns där av en anledning.

Att tro att barnet mår bra bara för att man själv gör det är inte direkt något vetenskapligt faktum. Har barnet blivit smittat av toxoplasma behöver det inte visa sig förens efter födseln.

Man bör undvika all mögelost, oavsett om den är pastöriserad eller ej.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Kenzie
    frigis skrev 2008-12-18 17:27:30 följande:
    Är så mycket man inte FÅR............Ät som vanligt och lev som vanligt så mår du som bäst!!hur tror du dom klarade sig förr i tiden?
    Ja du förr i tiden var fosterdödligheten bra mycket högre än den är idag.
  • linda6

jag pratade med min bm om jusst ost eftersom jag e så förtjust i brie och hon sa att så länge den va pastöriserad så va de helt ofarligt..

och jag kan inte fförstå hur du kan tycka att ett helt häfte på tio sidor från livsmedelsverket om vad man kan äta och inte är hysteri...

som jag sa mår jag bra så tror jag på att de e de viktigaste för honom de e då han mår som bäst.

• Kenzie

Ja fast nu stämmer inte det. Det viktigaste för barnet är att det inte smittas av livsfarliga infektioner. Din BM har uppenbarligen inte läst kostråden eftersom pastöriserad brie inte är helt ofarlig.

10 sidor från livsmedelsverket?

Det är ytterst få saker man bör undvika.

Opastöriserade mjölkprodukter. Ost gjord på opastöriserad mjölk samt mögel och kittostar även om de är gjorda på pastöriserad mjölk. Lever. Rått kött.
    Man bör även se till att rökta produkter har långt kvar till bäst före-datumet samt frysa in kallrökt och lufttorkat kött i minst 3 dygn.

Anser du alltså att ovanstående är mycket?

• linda6

okej men i vilket fall som helst så gör du som du vill och jag som jag vill...den broshyren jag fick är på 10 sidor i allafall och de e en jävla massa att läsa...

Det är inte heller bara min bm jag har pratat med utan mååånga andra som säger likadant.

jag kan berätta för dig sen hur det gick för min lilla kille när han kommer om han har blivit sjuk eller något pga nått jag har ätit...

oha JAG på att han mår bra så länge jag mår bra...sen vad du tror e helt upp till dig vi har helt enkelt olika syner på det bara vilket e helt okej för mig!!

• Kenzie

Givetvis gör alla som dom själva vill. Men det är kanske inte det bästa att lyssa på vad folk säger utan på livsmedelsverkets kostråd som finns där av en anledning.

Den broschyr du fick innehåller säkerligen inte enbart text om vad man bör undvika.

Men jag tycker att det känns rätt skönt att veta att jag minskat riskerna för att mitt barn ska dö eller få hjärnskador p.g.a något jag stoppat i mig. Och det är inte som jag tror utan något vetenskapligt bevisat

• linda6

aaa och nu går livsmedlesverket ut med att man kan dricka vin under graviditeten till en viss mån...och under amning 5-6 glas i v.. 9 av 10 barnmorskor säger nej hur ställer du det till det dricker du vin för att livsmedelsverket säger at det är ofarligt..tom att det kan va bra till en viss mängd...

vetenskapen går framåt dagligen och skulle man följa alla råd man får som gravid från alla håll och kanter så skulle jag i allafall bli galen...

nästa gång jag e gravid så finns det säkert 100 andra kostråd att följa.

Svar på tråden Får man som gravid äta vanlig hushålls-medvurst?