• lunkentuss

Navelsträngen runt halsen...?

Jag bara undrar, eftersom man ibland hör om barn som dött vid förlossningen elr vid vändningsförsök pga av att de haft navelsträngen runt halsen...

Men... I magen så andas ju inte bebisen på det sättet som vi gör, utan det är själva navelsträngen som sköter syreupptagningen (eller?).

Så att den ligger runt halsen ska väl inte spela nån roll allas, det som isåfall kan spela roll är hur hårt den är slingrad runt halsen... ELLER armen, eller benet...
    Vad jag menar (undrar) är att det spelar väl ingen roll om det är runt just halsen, eftersom bebisen ändå inte andas via halsen och alltså inte kan strypas på det sättet...

Någon som kan mer om detta och kan ge mig korrekta svar?

• Svar på tråden Navelsträngen runt halsen...?
  • The Bumblebee

När navelsträngen ligger kring halsen så kan den komma i kläm vid utdrivningsskedet - vilket innebär att bebisen inte får något syre.

Oftast går det bra trots att navelsträngen är snurrad runt kroppen. Min yngsta son föddes med navelsträngen virad ett varv runt halsen och ett varv runt kroppen. Det tog tid för honom att "återhämta sig" och för blåfärgen att försvinna. De tog ut honom till barnbordet för att ge syre, men det behövdes aldrig. Förklaringen till detta var att han förmodligen hade haft dålig syrestillförsel under krystningarna.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • lunkentuss
    Svar på #1
    Ja, men då beror det alltså på att själva navelsträngen kommer i kläm? Inte att den "stryper" halsen... som många verkar tro vara anledningen till komplikationer.

Men är det alltså värre om navelsträngen kommer i kläm vid just halsen? Att det skulle vara trängre där vid utdrivningen då?
  • The Bumblebee

Jag törs inte svara på det. Det finns säkert flera aspekter som spelar in oxå. Var moderkakan sitter kanske, hur lång navelsträng osv.

Hoppas att någon mer kunnig svarar i tråden.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • emotion

MIn dotter på 3 år föddes med navelsträngen hårt runt halsen. Hjärtljuden gick ned väldgt mycket på vägen ut och hon fick andas sygas en stund efter hon kommit fram.

För snart 2 månader sedan då jag var i v 18 fick vi veta att bebisen i magen dött i v 16. Blev igångsatt och när han kom ut så hade han navelsträngen 3 varv superhårt runt halsen. Därför han hade dött. Barnmorskan hade aldrig sett det på en sån liten förut. Kommer vara livrädd att det ska hända igen vid kommande graviditet.

Väldigt vanligt att barn föds med navelsträngen runt halsen och det är ofta inga problem. Men det kan som sagt vara det. Har man navelsträngen hårt runt halsen så stryps juh blodet upp till hjärnan. och är den så pass hårt så stryps juh själva navelsträngen och blodet kan ej föras vidare till barnet.

• lunkentuss
    Svar på #3
    Okej :) Det jag mest undrar eller ja, vill ha bekräftat, är att barnet inte stryps om navelsträngen är runt halsen utan att det beror på att själva navelsträngen kommer i kläm.. :)

För det är såå många som tror barnet är livlöst elr har dålig syreupptagning mm för att det legat och strypt runt halsen... När det egentligen beror på att navelsträngen helt enkelt klämts, oavsett vart den fastnat/slingrat sig..
  • lunkentuss

emotion skrev 2008-12-18 17:54:52 följande:

MIn dotter på 3 år föddes med navelsträngen hårt runt halsen. Hjärtljuden gick ned väldgt mycket på vägen ut och hon fick andas sygas en stund efter hon kommit fram. För snart 2 månader sedan då jag var i v 18 fick vi veta att bebisen i magen dött i v 16. Blev igångsatt och när han kom ut så hade han navelsträngen 3 varv superhårt runt halsen. Därför han hade dött. Barnmorskan hade aldrig sett det på en sån liten förut. Kommer vara livrädd att det ska hända igen vid kommande graviditet. Väldigt vanligt att barn föds med navelsträngen runt halsen och det är ofta inga problem. Men det kan som sagt vara det. Har man navelsträngen hårt runt halsen så stryps juh blodet upp till hjärnan. och är den så pass hårt så stryps juh själva navelsträngen och blodet kan ej föras vidare till barnet.
    Usch vad hemskt
    Men då förstår jag lite mer, att det skulle stoppa blodet från att komma till hjärnan. Men fortfarande så "kvävs" inte bebisen på det sättet många tror.. Men nu hänger jag med :)

Vill inte ställa för personliga frågor, elr ja, personliga o personliga, men om navelsträngen sitter så hårt runt halsen att blodet inte kommer igenom halsen så att säga, så borde väl själva navelsträngen också sitta så pass mkt i kläm att den inte kan ge syre?
  • emotion

himmelsflickan skrev 2008-12-18 17:59:55 följande:

Vill inte ställa för personliga frågor, elr ja, personliga o personliga, men om navelsträngen sitter så hårt runt halsen att blodet inte kommer igenom halsen så att säga, så borde väl själva navelsträngen också sitta så pass mkt i kläm att den inte kan ge syre?
    Precis. Vår barnmorska fick verkligen knyta upp navelsträngen runt halsen på lillebror det var nog inget flöde alls i den.
  • Kajak

Jaa, har en väninna som fick sin son (säte) o då såg man att det fanns en knut som dom fick knyta upp när han kom ut men det gick bra.
    Man misstänkte att han (bebisen) måste ha "knyta sig" själv när han var rätt liten.

Jag har inte träffat någon som berättade om förlossningen med navelsträng runt halsen.
    Så för mig är det väldig ovanligt.

• Isabelles85

Både min pappa som är 53 år gammal och min lillebror som är 11 föddes med navelsträngen runt halsen...
    o min pappa föddes ute på landet i en liten hydda utan läkare...så det gick bra. Var inte så oroliga.

• MajaK

Det är ganska vanligt att navelsträngen ligger om halsen. Så var det med sonen men de bara trädde den över axlarna när han kom ut. Påverkade inte alls annars.

• NathalieAndersson

JAG föddes med navelsträngen runt halsen och dom fick masera igång mig. 3 min höll dom på.

men som nån anna skrev, det är mkt om hur långnavlesträngen är och allt sånt.

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722 (anderssonnatalie.blogg.se)
  • Idril Altariel

Min son föddes med navelsträngen två varv runt halsen.
    Väldigt otäckt.
    Han var ju blåaktig i färgen och skrek inte när han kom ut.
    Men barnmorskan masserade fort fötterna men det hjälpte inte.Då masserade hon hårt i ryggen på honom.Samtidigt som hon liksom hängde honom nästan upp o ner.Och då kom det.
    Det efterlängtade skriket.
    Detta förloppet gick ju fort,men i mitt huvud tog det en hel evighet.
    Hans hjärtljud gick ju ner väldigt kraftigt vid varje värk vid utdrivningsskedet,men ingen tyckte det var oroväckande(förutom jag då)
    Undrar ibland om det inte berodde på strängen.
    Jag är rädd att detta även ska hända nästa gång,men barnmorskan säger att det inte är troligt att det skulle hända igen.
    Men när man läser här och hör att det hänt flera ggr för samma person blir man ju lite orolig.

• Isabelles85
    Svar på #13
    Men gud vad otäckt!! jag vet nog inte vad jag skulle göra..shit, tur att allt gick så bra, vilken lättnad att skriket kom sen...
Svar på tråden Navelsträngen runt halsen...?