• Anonym (Arbetslös)

Arbetslös nyutexaminerad akademiker under ett helt år!!

Jag börjar bli så fruktansvärt trött på att inte ha fått ett kvalificerat jobb efter att ha sökt hela hösten och stora delar av våren. Jag har ett bra cv enligt många HR-personer, har erfarenhet av både föreningsliv och praktikplats inom regeringen. Jag har en magisterexamen och är en trevlig och social person. Jag har varit på flera intervjuer och alla har sagt att intervjun har gått jättefint och att jag är mkt trevlig person och att skälen till att jag inte har fått jobbet har enbart varit för att det fanns en person som hade mer erfarenhet än vad jag har.

HUR ska jag kunna få mer erfarenhet och nå mitt mål om jag inte ens får chansen till att visa arbetsgivare hur bra jag arbetar?! Jag är ambitiös, arbetar gärna hårt, samarbetar bra med andra och är kompetent. Mina tidigare arbetsgivare har en mkt god uppfattning om mig och har skrivit finfina arbetsbetyg. ÄNDÅ är det ingen som ger mig en chans :(.

Jag blir så trött på att söka jobb och känner verkligen att min värdefulla tid bara går helt till spillo genom att söka jobb som jag ändå inte får, oftast blir jag inte ens kallad till intervju heller - även om jag enligt många har ett bra personligt brev.

Jag svarar både på annonser och försöker nätverka få att på så sätt få fler kontakter, än så länge har inget av det dock varit lyckosamt för min del.

Med det här inlägget vill jag bara lufta min stora frustration över att vara en arbetslös akademiker vars tid går helt åt spillo för att ingen vill ge mig en chans. Samtidigt tror och hoppas jag att jag så småningom kommer att få ett samtal med positiva nyheter, och jag vet att det gäller hela tiden att försöka och att inte ge upp. Det är dock så himla tröttsamt ibland..

• Svar på tråden Arbetslös nyutexaminerad akademiker under ett helt år!!
  • Anonym (Lucia)

Jag blir nyfiken på vad du har en magister inom? Beteendevetenskap?

Bor du på en liten ort? Du kanske måste flytta för att få jobb?

• Anonym

Du behöver få in en fot någonstans så att du får arbetslivserfarenhet. Har du kollat med arbetsförmedlingen om du kan få en praktikplats på något företag?

• Anonym (samma här)

Känner igen mig såå!!!! Har gått 1,5 år nu och inget jobb i sikte. Har börjat ge upp. Var ett tag sen jag sökte något jobb. (Har ett jobb för att klara försörjningen, men det ha inget med min akademiska kompetens att göra).

• Anonym (***)

Känner igen mig också.

Jag gick arbetslös under nästan ett år efter min examen (Är civilingenjör). Jag sökte massor av jobb, men just som för dig så de gånger jag kom till intervju så var allt bra, och jag fick "nästan" jobbet, men någon med mer erfarenhet fick det istället.
    Till sist fick jag en timanställning på ett företag som administratör. Inte alls vad jag hade tänkt mig med det var ju ett jobb. Nu fem år senare är jag kvar hos samma arbetsgivare, och är resultatenhets chef med budget, resultatansvar samt personalansvar över 20 personer.

• Anonym (mattis)

Samma här, 5 års högskola och en massa arbetserfarenhet men inget jobb. Är nu mammaledig efter att ha haft ett vikariat som jag var överkvalifiserad för men ska ut och leta jobb igen i vår, känns inget kul men man får bara stå på!

Jag har i alla fall inte varit arbetslös sen jag var färdig utbildad för 3 år sen. Och visst, all arbetserfarenhet är bättre än ingen, men det känns tungt ibland ändå. Ska jag aldrig få jobba med det jag är utbildad till?

• Anonym (Arbetslös)

Lucia, jag har en magister inom statsvetenskap/internationella relationer och bor i Stockholm och här borde det ju finnas massvis med möjligheter. Har faktiskt idag funderat på att flytta utomlands för att hitta jobb..

Anonym, absolut en fot in i någon organisation är precis vad jag behöver och praktiserar gärna. I januari månad ska jag prata med en arbetsförmedlare om möjligheten till att få en praktikplats och aktivitetsstöd. Är inte berättigad hjälp med praktikplats och aktivitetsstöd förrän i januari då jag tydligen blir "långtidsarbetslös" då jag skrev in mig hos ams förra januari.
    Har även funderat på att erbjuda min arbetskraft gratis men samtidigt vill jag få åtminstonde någon form av ekonomisk ersättning.

Samma här, ge inte upp utan fortsätt söka. Se det som här, you got to be in the game in order to win.. Om du inte hinner söka under veckodagarna kanske du har tid att skicka iväg ett par ansökningar under helgen. Inom vilket område har du utbildat dig?

• Anonym (samma här)

Jag har en pol.mag i statsvetenskap. Jag har inte hittat några jobb på sistone som har lockat mig tillräckligt för att orka lägga ner tid.Jag jobbar väldigt oregelbunda tider, vilket får mig att känna som om jag aldrig är ledig och har tid att söka jobb. Men egentligen har jag inte gett upp, utan är nog inne i en svacka efter att förgäves ha sökt så många jobb. Men jag tror att min chans kommer den också!

• Anonym (Arbetslös)

***, va bra att du fick ett jobb och att du fortfarande är kvar där. Det är ju väldigt värdefullt att du har arbetat dig uppåt och fått mer ansvar.
    Jag tänker mig också att jag antingen kommer att börja med en administratörspost och söker därför rätt många sekretartjänster och dylikt men har inte lyckats få något sådant jobb heller då några arbetsgivare har sett det som att jag är överkvalificerad.

Mattis, du har rätt inställning till arbete och att all arbete är bra erfarenhet, oavsett vad det gäller för arbete. Jag tror att inställningen som man har är jätteviktig och att man alltid har sitt mål framför sig.. t.ex. om man arbetar inom servicebranschen så kan man se det som att man får värdefulla erfarenheter av kundkontakter, vilket är guld värd även inom kvalificerade arbeten. Jag arbetar då och då extra inom servicebranschen och försöker att hitta saker med det jobbet som är användbara för det som jag vill helst arbeta med.

• Anonym (Annika)

Ni har helt rätt angående det där med att all erfarenhet är viktigt även om det inte är inom den branschen man sökt.

Hellre tar de nog en som jobbat som städare/kassörska eller liknande än en som inte jobbat alls under säg 1-2 år.

Så var det när jag var nyutexas. Så var det flera hundra som sökte. Tillsist så var det jag och 4 stycken till kvar. Dessa hade mellan 3-10 års erfarenhet förutom jag som hade ingen erfarenhet av yrket (controller).

Men jag fick jobbet och motiveringen var att eftersom jag "slavat" som reseledare i många år, så var jag ju tränad i att tala inför folk, vilket även krävs av en controller som ska redovisa siffror för olika slags chefer utan att bli nervös. Samt att reseledarjobbet gett mig god språkkunskap.

Så du kan alltid hitta meriter i alla jobb.

Lycka till.

• Anonym (ann)

Känner så väl igen mig i den här situationen. Söker och söker, även enklare jobb, men kommer inte ens till intervju. Är det någon som vet om man kan få praktik som arbetslös akademiker?

• Anonym (En till)

Här är en till. examinerad januari -06 som gymnasielärare. Blev sjukskriven för högt blodtryck vid graviditet och sedan hemma med sonen i 5 mån till januari -07 då jag fick ett vikariat, ett deltidsjobb som det jag är utbildad för ett halvår. Det tog slut sommaren -07 och sedan fanns inte ett jobb att få tag i... Fick gå hem mammaledig igen med sonen under hösten -07. Det var ok, eftersom en av oss ändå skulle vara hemma men hade dubbel känsla eftersom jag själv visste att det var för att jag ej hade fått något jobb. Sökte som en idiot under hösten och januari -08 blev jag arbetslös. Fick börja springvicka och arbetade som förskollärare, glad över att ha jobb alls men samtidigt lite jobbigt eftersom det är gymnaiselärare jag är. Arbetslös igen men fick barn igen i oktober som jag är hemma med nu till augusti igen. Får ont i magen bara jag tänker på att jag ska söka igen till hösten av rädsla för att inte få något. Har sökt jobb i hela sverige men får inget napp. Har fått komma på en enda intervju och den rektorn ringde upp mig sedan för att berätta vilket oerhört bra intryck han hade fått av mig så det är ju inte fel på mig. Är också öppen,social och väldigt arbetsam och ambitiös. I mitt fall vet jag inte hur många gånger jobben ha gått till övertaliga inom kommunen somär utbildade lärare men som inte har ämnet. Skitkul. Funderar vad 17 jag ska ta mig till. Men har läst i 5,5 år och har liksom inte så mycket möjlighet att utbilda mig till något annat. Så jag känner verkligen igen mig ts. Håller tummarna föratt det snart vänder och att lågkonjukturen inte blir lika illa som de förutspår....

• Anonym (ann)

Vad trist att det det ska vara så svårt. Jag kommer inte heller så långt som till intervjuer. Förstår inte vad som är felet. Det verkar alltid vara många hundra sökande, och det verkar alltid sluta med att någon intern får arbetet. Har man inte kontakter är man nog helt körd

• Anonym (usch)

Usch, låter inte så bra... Jag har ett år kvar till min kandidat i konflikthantering och medling (bygger på min beteendevetenskap). Känns ju sådär muntert framöver... Visst, det är ingen idé att ha ågren redan nu, men, men...

Innan jag började plugga igen så var jag mammaledig i ett år och innan dess hade jag ett ettårsvik som receptionist. Är det nån som vet hur det funkar med a-kassan efter att man tagit sin examen? Jag sitter ju och betalar in pengar till a-kassan varje månad men hur är det med studerandevillkoret nu med nya regeringen? Jag funderar på om jag sitter och betalar in helt i onödan och inte kommer att ha något skydd från a-kassan alls om jag inte får nåt jobb efter avslutade studier?

• Anonym (ann)

Anonym (usch) skrev 2009-01-02 21:51:47 följande:

Usch, låter inte så bra... Jag har ett år kvar till min kandidat i konflikthantering och medling (bygger på min beteendevetenskap). Känns ju sådär muntert framöver... Visst, det är ingen idé att ha ågren redan nu, men, men... Innan jag började plugga igen så var jag mammaledig i ett år och innan dess hade jag ett ettårsvik som receptionist. Är det nån som vet hur det funkar med a-kassan efter att man tagit sin examen? Jag sitter ju och betalar in pengar till a-kassan varje månad men hur är det med studerandevillkoret nu med nya regeringen? Jag funderar på om jag sitter och betalar in helt i onödan och inte kommer att ha något skydd från a-kassan alls om jag inte får nåt jobb efter avslutade studier?
    Du kanske har dagar kvar på arbetsvillkoret då? Den nya regeringen tog direkt bort studerandevillkoret, så någon a-kassa på det kan man inte få längre. Försörja sig på föräldrar, kompisar och pojkvän är annars vad som gäller om man är så misslyckad att man inte har jobb direkt
Svar på tråden Arbetslös nyutexaminerad akademiker under ett helt år!!