• HuldaBeata

Ang. Hemangiom/smultronmärke

Min lille pojke har ett hemangiom i ansiktet, på bröstkorgen och nyligen upptäckte vi att han har ett på insidan av underläppen.
    Blir orolig för om han kan ha fler som sitter inuti kroppen. Vi ska träffa läkaren i januari och förhoppningsvis kan hon svara på många av våra frågor.
    Känner mig väldigt orolig över att det ska ta lång tid innan svullnaden i ansiktet ska ge sig, syns ju ganska tydligt och man får en hel del frågor och många stirrar ganska respektlöst.

Är det någon som har barn som är i samma situation? Kanske finns det några som hemangiomet har gått tillbaka på?
    Behöver stilla min oro lite...

• Svar på tråden Ang. Hemangiom/smultronmärke
  • olivia 11

Hej!
    Har en son på 9 månader (Okorr, korrigerad ålder 6,5 mån). Han har kanske 30 st smultronmärken,fast de är ganska små det största max 0,5 cm diameter. De kan även sätta sig inuti kroppen fick vi reda på då våran son fick astma, då röntgade de hans lungor för att se att det inte satt något märke i luftstrupen och försvårade hans andning. Det gjorde det inte. Våran sons märken har bleknat märkbart redan. Det är när de har flera märken som det även kan finnas invärtes också, men de går visst att ta bort dem om de sitter på olämpliga ställen (som i luftstrupen). Fråga er läkare, lycka till!!!

• Losa

Jag har en systerdotter som är fyra år. Hon har ett stort smultronmärke på ena kinden, under ögat.Det har bleknat under årens lopp, men syns tydligt ännu. Mellan 6 mån-1år ungefär var det som värst. Nästan blå-lila-rött, väldigt stark färg.
    Tyvär är det nog så att många stirrar, både vuxna och barn. Barnen kunde oxå komma med förskräckta frågor varför hon hade "blod" i ansiktet. Min syster hade väldigt svårt för dessa frågande blickar länge.

Som du skriver var det oxå svullet länge. Man räknar att det ska vara borta tills hon börjar skolan. Kanske svårt att tänka sig när barnet bara är 9 mån, men det kan ju också gå bort tidigare.

• Winnertaco

Va?! Kan det vara farligt?! Hade jag ingen aning om.. Dottern har ett i ansiktet, ingen läkare har sagt ett ord om att det skulle vara nått faligt...

• Losa

Fel av mig, det var ju olivia 11 som hade en son på 9 mån.

• Losa

Jag tror inte att det är farligt direkt. Det beror väl på lite vart de sitter. Allis har varit på utredning för att ta reda på om hennes märke ska påverka synen eftersom det va så nära ögat, men det gjorde det lyckligtvis inte.

Har sett en del märken som växt väldigt på något barn, då kan det ju bli lite jobbigt. När huden inte hinner med utan spricker.

• Winnertaco

Losa skrev 2008-12-18 22:01:09 följande:

Jag tror inte att det är farligt direkt. Det beror väl på lite vart de sitter. Allis har varit på utredning för att ta reda på om hennes märke ska påverka synen eftersom det va så nära ögat, men det gjorde det lyckligtvis inte. Har sett en del märken som växt väldigt på något barn, då kan det ju bli lite jobbigt. När huden inte hinner med utan spricker.
    Aha. Nä, så stora är inte de som våra ungar fått. Och 2-åringens är påväg bort, så det är nog lungt. Jag är ju så naiv att jag räknar med att det inte är farligt om läkaren inte säger nått.
  • gbgumman

oj stackarn. Det under läppen låter inte kul. Min dotter har tre. Ett i pannan ganska litet men ändå så stort så alla barn tror att hon har gjort illa sig. Ett på höften stort men utspritt. Ett litet litet i slidan men det har tack och lov aldrig blivit större. Det i pannan har börjat blekna mycket nu och dessutom så är luggen för så nu tänker vi inte längre på det.

Träffa en gång en pojke som hade ett under huden liksom åt fel håll. han såg ut som att han hade blivit slagen i ansiktet. Ni må tro att mamman mådde dåligt innan hon fick det på papper. Såg misshandlad ut.

Lycka till

Mamma till Eskil och Sonja
  • HuldaBeata

Tack för alla svar. Skönt att höra att det går tillbaka till slut, man blir ju lite orolig.
    Det bredvid ögat ser värst ut, sitter precis mellan ögat och örat och är jättesvullet.
    Ska bli skönt att få komma in till läkaren så att hon får kolla upp ordentligt.
    Trots att det ser så illa ut i ansiktet hör det på nåt sätt ihop men honom. Kommer att bli konstigt sen när det försvinner.

Tack igen för alla lugnande svar
    mvh Carina.

• helge74

Hemangiom är läkarna ju duktiga att behandla med hjälp av laser. Det beror väl lite på var de sitter o om barnet besväras.

Folk e inte kloka som glor o glor så fort det kommer någon som skiljer sig lite från mängden utseendemässigt! Min ena dotter föddes med lymfangiom (som ett hemangiom fast fyllt med lymfvätska istället). Det satt på bröstkorgen o ena överarmen. Vägde ca 2 kg på henne när hon föddes - där kan vi snacka om att folk glodde. Hon såg ju helt grotesk ut.

Nu e hon op o mår jättebra. Fler op kommer att behövas. Vi är sååå nöjda med hennes läkare de håller till i Malmö o är spec på lymf o hemangiom

• Emmec

Har bara läst TS, så jag vet inte vad ni andra skrivit.

Min dotter har ett hemangiom som sitter i luftstrupen. Hon har inga andra hemangiom som är synliga. Hon har dock haft det ganska jobbigt på grund av sitt smultronmärke i luftstrupen. När det upptäcktes vid en bronkoskopi under narkos så täppte det till 3/4 av hennes luftstrupe. Hon fick snabb lindring av adrenalin, men sen satte kortisonbehandling in. Tyvärr hjälpte inte heller denna tillräckligt. Hon fick då sövas ner och få en kortisoninjektion i halsen. Efter detta fick hon ligga nersövd i respirator en vecka på intensiven (hon var då 4 månader).

Idag är hon 8 månader och har inga besvär. Hemangiomet är dock inte borta utan kan när som helst börja växa igen och komma tillbaka. Det ska dock förhoppningsvis försvinna runt 1 års ålder.

Ville inte skrämma upp dig utan bara tala om att jag säkert kan svara på en del frågor vad det gäller invärtes hemangiom.

Lycka till!!

***Mamma till Ina 060331 & Elli 080428***
Svar på tråden Ang. Hemangiom/smultronmärke