• Jaccan

Sluta blinka vänster i rondeller!!!!!!!!

Är så förbannat trött på allt folk som ska blinka VÄNSTER i rondeller! Dom blinkar vänster och stänger av blinkersen när dom kör ut, om dom ska ta andra eller tredje utfarten.

En rondell är en rak väg tills man kör ut ur den, och då ska HÖGER blinkers användas. Man behöver inte ge tecken när man kör in, bara ut.

Bra, då vet alla det. För i helvete inget mer vänsterblink i rondeller!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 16:54
    publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_i_cirkulationsplats_utgava_7_okt.pdf

Nu får ni alla svart på vitt Vad_Som_Gäller. (Tack Planeraren)

• Svar på tråden Sluta blinka vänster i rondeller!!!!!!!!
  • Tecken

Jag tänker fortsätta blinka vänster Tog körkort för knappt två år sedan, och det var så jag lärde mig det. Uppskattar själv folk som blinkar först in och sedan ut, om de ska vänster.

• LAV0LINA

När jag tog körkort fick jag lära mig att blinka både när man kör in i rondel och när man kör ut.
    Man KAN strunta i att blinka när man kör in i rondell, men blinka ska man när man ska köra ut.
    Jag blinkar till både vänster och höger (dvs när jag kör in OCH när jag ska köra ut)

• zophija

Trodde att man skulle blinka vänster om man skulle till vänster.
    Fick jag lära mig i körskolan iaf..

• MammaMetzli

Jag blir mer galen på de som inte blinkar alls

• Jaccan

Finns ingen anledning.

Det är ok att blinka vänster om man slår om till höger i god tid innan man kör ut!

• emelasmamma

Man ska blinka åt vänster tills man kör ut..!!!!
    Däremot blinkar jag ALDRIG om jag ska rakt fram i en rondell (och då menar jag INTE rakt över!)

• CottonCandy

nej nu mer ska man blinka i en rondell. de räknas mer som en korsning än rak väg, sa dom iaf på körskolan.. när jag var där för handledarkurs..

• planer på nr2

Man ska blinka vänster om man ska till vänster, men självklart blinka ut innan man sticker. Tog körkortet för 2 år sedan.

• ejda

Hur kan man bli trött på folk som är övertydliga i trafiken? Mer irriterande med de som inte visar vad de ska göra. Det är ju då olyckorna händer. Ju mer folk blinkar och visar vad de vill/ska göra. Desto säkrare bör det ju bli. För mig är en rondell som en flervägskorsning när jag kör in i den. Alltså, blinka höger, vänster eller inte alls beroende på vart jag ska. Sen blinkar höger när jag ska ut.

• NewMe

Tog körkort i november. Det nya var att man ínte ska blinka vänster, så jag gör det inte. I allafall enl körskolan. Blinkar bara höger då jag ska ut.

Svar på tråden Sluta blinka vänster i rondeller!!!!!!!!