• sugarsnap

Hur veta skillnad på gravid-trängningar och urinv.infektion?

Jag har senaste två veckorna känt av detta med att behöva gå och kissa oftare än innan jag blev gravid, är nu i 15:e veckan. Dock så tycker jag att det varierar ganska mycket, idag har jag varit konstant kissnödig hela dagen. Dock så är det ju så att när man väl går på toa så kommer det inte särskilt mycket, trots att man känt sig sprängfull innan...

Så det jag undrar är väl lite hur man kan känna skillnad på urinvägsinfektion och de trängningar som verkar följa med graviditeten? Har haft UVI förut och tycker inte riktigt att det känns likadant, känns mer i blåsan än i urinröret om ni förstår vad jag menar?
    Har tagit urinstix som varit negativa, men vad jag har förstått kan man ha UVI i alla fall?

Några tips och tricks?

• Svar på tråden Hur veta skillnad på gravid-trängningar och urinv.infektion?
  • hinderbana

Chansa inte nu när du är gravid, gå till doktorn!!

Kram

• Ejin

jag har trott hela graviditeten att jag har haft uvi till och från... men jag lämnar urin prov varje gång jag e hoss bm och hittils inget... de e ganska skönt att dom kolla så ofta så slipper man vara orolig...

• Blicka

Jag kände ungefär lika i den veckan jag med. Kissnödig hela tiden. Jag kollade med bm om uvi, men det var inte det. Gissar att livmodern tryckte mot urinblåsan på nåt sätt. Nu känns det mycket bättre.

• First baby

En sticka konstatarer INTE att man ej har UVI. Allts syns ej på stickan (d som bm gör) jag job bar på akuten. När mn skickar odling på kisset syns bakterier som ej syns på stickan bara så ni vet. Tror d e E coli som ej syns på stickorna. Begär odling!

• skruttan82

Gör det inte ont o kissa när man har urinvägsinfektion?
    Det har det gjort på mig de gånger jag haft det iaf..
    Nu springer jag o småskvätter mest hela tiden men har inte varit någon infektion..

• coolchick
    skruttan82 skrev 2008-12-18 22:16:08 följande:
    Gör det inte ont o kissa när man har urinvägsinfektion? Det har det gjort på mig de gånger jag haft det iaf.. Nu springer jag o småskvätter mest hela tiden men har inte varit någon infektion..
    Jo det gör väl det va? Det intalade jag mig själv i alla fall
  • Sthlm74

skruttan82 skrev 2008-12-18 22:16:08 följande:

Gör det inte ont o kissa när man har urinvägsinfektion? Det har det gjort på mig de gånger jag haft det iaf.. Nu springer jag o småskvätter mest hela tiden men har inte varit någon infektion..
    Kan av egen erfaranhet säga att det inte ALLS behöver kännas när man har UVI som gravid. Jag har precis blivit satt på pencillin för en elak UVI och det har inte svidigt ett dugg på mig när jag kissat senaste veckorna. Läkaren sa att det tydligen är vanligt att gravida inte känner av det. Jag märkte att något var fel pga fick blod i urinen.

Har haft urinvägsinfektion för många år sen, när jag inte var gravid och då sved det som sjutton!
  • coolchick
    Sthlm74 skrev 2008-12-19 09:12:28 följande:
    Kan av egen erfaranhet säga att det inte ALLS behöver kännas när man har UVI som gravid. Jag har precis blivit satt på pencillin för en elak UVI och det har inte svidigt ett dugg på mig när jag kissat senaste veckorna. Läkaren sa att det tydligen är vanligt att gravida inte känner av det. Jag märkte att något var fel pga fick blod i urinen. Har haft urinvägsinfektion för många år sen, när jag inte var gravid och då sved det som sjutton!
    Förvånad Oh no... Då kund ejag inte "trösta" mig med det heller. Man kanske borde kolla hos bm då.
  • riotflickan

Det är iaf DÅLIGT med UVI under graviditet.

Chansa inte, gå till BM och be dem skicka ett prov för odling. Inga jäkla stickor från apoteket, de ger bara utslag på e-coli, som är EN av flera bakterier som kan ge UVI! Kan ge en falsk säkerhet.

har hört att UVI under graviditet kan kännas annorlunda än annars, och UVI behöver inte göra jätteont, man kan ha lite små-stickningar!

• Tusseluren

Hade e-coli bakterien och återkommande yvi och njurbäskeninflammation och äter furadantin resten av graviditeten och det hade dom inte kommit fram till med endast vanliga teststickor, det måste iväg odlingar för att få veta exakt vad som man ska behandla. Va inlaggd 2ggr och har ätit 3 kurer(utöver det jag äter nu) sen den 23oktober... Obehandlad uvi kan stiga upp till njurarna och det gör ONT!!!

Uvi påverkar inte barnet, bara man får behandling, utan behandling så har jag läst att till o med barnet lan dö.

Så det är inte värt att chansa, lämna helldre ett prov förmycke än ett förlite.

Mina första symptom på njurbäckeninflammation startade inte med uvi-känslan utan jag fick ont i njuren på en gång, därav upptäckten...

• sugarsnap

En uppdatering: varit hos doktorn idag och lämnat urinprov. Stickan visade ingenting, det ska skickas på odling också men det tar upp till en vecka innan det svaret kommer och då är jag redan i Spanien...
    Jag vet att en sticka inte påvisar bakterierna i sig MEN att det ofta förekommer tex vita eller röda blodkroppar i urinen vid en infektion, eller så ser man förhöjt nitritvärde eftersom en del bakterier bildar detta ämne.
    Jag litar iaf på läkaren som inte satte in någon behandling nu, ingen idé att äta anitbiotika om man inte kan påvisa någon infektion. Om odligen skulle visa något så blir det knepigare, kan knappast få ett recept att ta ut i Spanien...

Svar på tråden Hur veta skillnad på gravid-trängningar och urinv.infektion?