• Blommen80

kan man få komma på tillväxtkontroll

för att se hur stor bebisen är?? Och i vilken vecka gör man isåfall det??

• Svar på tråden kan man få komma på tillväxtkontroll
  • camillaoadde

Man får väl tillväxtul om bm har anledning till att oroa sig för bebisen. ex om du inte följer kurvan osv. Det kan man väl få när som efter vecka 25 då bm börjar mäta magen. Men det är bara en gissning.

• Mimmi P

Antagligen får du bara det om det finns nån anledning att misstänka att nåt är fel, men du kan ju boka ett tillväxt-ul privat.

• tesselago

Bara ett litet råd till dej-strunta i tillväxtultraljud.. jag bad att få det och allt blev bara kaos.. läkarn på mvc skulle ge sig på att göra det på mej och fick då fram att barnet vägde 1560 gram i v.33+0 vilket är väldigt lite för att vara i den veckan.. dom sa att det var brådskande och skickade en remiss till en "riktig" viktuppskattning och lämnade bara mej, med all oro, i väntan på att remissen skulle komma hem i min brevlåda.. Jag var helt förstörd och trodde inte barnet växte så ja bokade in ett privat ultraljud dagen efter.. där visade det sej att den vägde 2200 gram.. Nu har jag även fått min remiss och var på ytterligare en undersökning idag (2 veckor senare)v.35 och då uppskattade dom vikten till 2310 gram :S
    Dom här undersökningarna är inget bra och i mitt fall så blev jag bara HYSTERISK av alla olika resultat! Nu har ja släppt det här med vikten, den väger det den väger när den kommer ut och jag kan inte göra någonting åt det... Jag skriver detta för att jag inte vill att du ska bli utsatt för samma oro som mej... Lyssna på din barnmorska.. om inte hon oroar sig så finns det ingen anledning till att göra en viktuppskattning! Det är inga säkra siffror du får ändå.. Bara litet råd =) lycka till Glad

Svar på tråden kan man få komma på tillväxtkontroll