• pelagonia

Ta bort airbag ?

Vad kostar det ?

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Svar på tråden Ta bort airbag ?
  • Racer

Noll kronor om du har en bil där du med nyckeln kan koppla bort airbagen.
    3000 kronor om du som jag har en BMW där airbagen måste kopplas bort via databoxen och säkerhetsbältet bytas.

• pelagonia
    Racer skrev 2008-12-18 23:28:58 följande:
    Noll kronor om du har en bil där du med nyckeln kan koppla bort airbagen. 3000 kronor om du som jag har en BMW där airbagen måste kopplas bort via databoxen och säkerhetsbältet bytas.
    har ingen nyckel och vår bil är en ford focus 2003
  • pelagonia
    Jaccan skrev 2008-12-19 11:20:42 följande:
    Koppla ur eller ta bort?
    Hmm vet inte än..men vad kostar bägge delar ?
  • byström

Vi plockade bort den helt. Känns sådär att lita på någon avstängningsmekanism...
    Mondeo -02, fick handlaren att ta bort den som en del av köpet när vi köpte bilen. Tror värdet på det jobbet var kring 3000kr.
    De plockar bort airbagen och byter rullen till säkerhetsbältet. Vet inte riktigt vad skillnaden mellan rullarna var, men det skulle vara annan rulle när airbagen var borta iaf...

• MinaHjältar

Vi kopplade nog bara ur våran på våran audi a4 och det gick på 1300 tror jag de va.

Mina små troll
  • Hujeda

Koppla ur kostar ca 1000 kronor på er VW
    Vi brydde oss inte om det, lillkillen har suttit i baksätet istället och det har fungerat kanon (finns speciella speglar att sätta upp på nackstöden bak om man vill kunna ha koll...t ex på Mekonomen)

• Pixboy

Hade en Ford Focus -06 och enligt Bilia Göteborg så ville de inte göra det alls. Går lika bra att ha lillen därbak.
    Spegeln som "Hujeda" tipsar om är grym.

• Danne74

Om man tar bort airbagen helt så måste man ansluta ett speciellt motstånd till kontakten för att lura SRS-systemet o tro att airbagen fortfarande finns på plats.

Annars kommer en varningslampa att lysa för SRS-fel och då kommer man inte igenom bilprovningen.

På vissa bilar så kan även motorelektroniken gå över till ett nödläge vilket gör bilen trög o konstig att köra, detta för att indikera behovet av verkstadsbesök i tron om att det finns ett verkligt fel på en airbag.

Jag vill minnas att detta motståndet sitter inbyggt i bältesrullarna på Ford och är kopplat till bältesförsträckarna via SRS, därav bytet av bältesrullar.

Svar på tråden Ta bort airbag ?