• Pumpalicious

Pressar käkarna mot varandra i sömnen, hjälp!

Jag har börjat spänna käkarna när jag sover, pressar tänderna mot varandra och när jag vaknar har jag ont i halva ansiktet... Hur kan jag få mig själv att sluta?? Det gör  jätte ont!

• Svar på tråden Pressar käkarna mot varandra i sömnen, hjälp!
  • Evangeline72

Det enda som hjälper är nog att få en bettskena. Och sluta stressa, för oftast är det stress som gör att man biter ihop käkarna på natten. Ring din tandläkare och hör vad du ska göra.

• quilla

Jag var hos tandläkaren för ett tag sedan och då sa dom att de trodde att jag gjorde det. Jag sa att det gör jag absolut inte, det skulle jag ha märkt. Samtidigt la vi i en provocorisk fylling i en tand som skall rotfyllas. Vaknade flera gånger på natten av att jag bet ihop för hårt, så tji fick jag. Det är nog bettskena som gäller, man kan ju inte styra över vad man gör i sömnen. Kanske försöka slappna av i käken mer dagtid, de sa att det berodde på stress...
    Jag väntar och ser.

• Pumpalicious

tycker inte jag stressar så mkt, är ju föräldraledig.. Dock har jag en förjävlig förkylning, kan det inte ha med det att göra??

• orf

Man kan också göra avspänningsövningar för käkarna dagtid för att minska spänningarna natttid. Din tandläkare bör kunna ge dig ett "träningsprogram". Sök på google innan dess.

Har både använt mig av mitt träningsprogram och bettskena i omgångar. träningsprogrammet fungerar bra när jag gör det fullt ut varje dag... Sjukgymnaster kan också hjälpa till med lätt massage/akupunktur och träningsråd för käkarna.

Tänk också på att spänningar i nacken och halsen kan sprida sig till käkarna.

Som så mkt annat så är det bäst att bryta mönstret innan det blir för etablerat.

Lycka till!

• orf
    Svar på #3
    Förkylningen har kanske gjort att du inte sover lika bra eller att du andas på ett annat sätt. Kanske du till och från spänner käkarna nattetid men känner av det just nu för att du är lite extra trött efter förkylningen. Inte så ovanligt.
  • Evangeline72

Huvudvärken kan ju absolut ha att göra med din förkylning

• Pumpalicious

är det dyrt med bettskena?

• 3 hjärtan

Jag har också börjat bita ihop på nättern, trots att jag inte känt mig så stressad, men det började efter vi fick barn... funderar också på bettskena, men har för mig att det är rätt dyrt.

• Hemulia

Jag skulle också behöva en bettskena, pressar tänder varje natt och vaknar ofta av det. Här om natten drömde jag till och med att tänderna ramlade ut av det...

En bettskena kostar runt 3000 kr, har kollat lite på det, och själv har jag inte pengar till det för tillfället, men samtidigt riskerar man ju att förstöra tänderna.

• Hidda

Bettskena hade min i tre veckor sen lärde jag mig att lägga tungan emellan tänderna så nu slipper jag bettskenan

Svar på tråden Pressar käkarna mot varandra i sömnen, hjälp!