• Nenne2

Bästa dagis och bostadsområden i Sollentuna kommun

Jag och min man och våran treåriga son funderar på att flytta upp till Sollentuna nästa sommar. Vi bor idag i Trollhättan, men pga av arbetsbrist här kommer vi att flytta upp till Stockholm om ett år när jag är klar med min utbildning. Min man är från Vallentuna från början. Jag vill veta vilka områden i Sollentuna som är bra och barnvänliga. Vilka är de bästa dagisen och vilka har inte bra rykten etc. Hur är det att bo i sollentuna kommun?

• Svar på tråden Bästa dagis och bostadsområden i Sollentuna kommun
  • Nenne2

Tänkte även höra om det är ngn som har koll på jobbfronten i Stockholm? Är det lika stor arbetslöshet där som i Trollhättan? Här är den enormt stor.

• Titti och mini

Norrviken o Viby är fint

• Titti och mini

Kom på mer
    Malmvägen är ju ett problemområde, Sollentuna är ju tyvärr väldigt segregerat. Vissa delar av Rotebro o Rotsunda har väl inte så där jättebra rykte heller...

• Julibebbe

Häggvik, Viby och Edsviken är mysiga och lugna områden. Hur har ni tänkt att bo? Köpa hus eller hyra lägenhet?

• snart tre

Tja, det där med jobb beror ju på vad man sysslar med. Stockholm har också drabbats av arbetslöshet, men den är ju på intet sätt lika stor som på mindre orter. Så allt beror väl på vad du har för bakgrund och vad du kan tänka dig att göra. Men generellt är det betydligt lättare att få jobb här än ute i landet.

Apropå Sollentuna så håller jag med Titti och mini - Sollentuna är kanon om man väljer rätt område. Men det kostar mycket att köpa hus om ni vill ha det.

• Nenne2

Vi har tänkt att köpa hus när vi flyttar upp. Jag är då klar med min utbildning som studie- och yrkesvägledare. Vet inte om det finns så många jobb som just det, men jag är mer intresserad av att arbeta med vuxenfrågor. Typ komvux bemanningsföretag etc.

• snart tre

Nenne2: Kan du inte börja kolla lite redan nu? Ringa några bemanningsföretag och kolla med dem till exempel.

• Titti och mini

Husmässigt så är Sollentuna en av de dyraste kommunerna i Sthlm, så kolla runt redan lite nu på hemnet så ni vet ungefär vad ni vill ha Bodde i Sollentuna när jag var liten i hus, m nu har jag inte råd att bo där om jag skulle vilja

• AiramE

Vi bor i Töjnan och jag trivs jätte bra här. Jag vet också att Edsviken är bra. Vi har precis fått barn så jag håller själv på att kolla runt lite med dagis här så det vet jag inte så mycket om. Jag jobbar själv i stan och det fungerar hur bra som helst med kommunikationer och så. Jag tvivlar att du skulle få problem med att få ett jobb här uppe. Min sambo är från Sollentuna och jag från en liten by i Västmanland. Vi har bott här i Sollentuna i 1½ år efter ngt år i stan för min del och flera för min sambo.

• Julibebbe

Om du ska köpa hus så börja kolla NU!! Vi har gått på visningar i över 1 år men priset som redan är högt har blivit för högt i budgivningarna att vi gav upp o köpte i Bollstanäs istället. Ett ex, litet radhus med miniuteplats i Häggvik pris 1 700 000.- budades upp till 2 600 000.- och det är ett hus på ca 100m2. Runt 3-4 mkr får man räkna med för ett vanligt hus.

Svar på tråden Bästa dagis och bostadsområden i Sollentuna kommun