vad göra med nougat???
Jag har massa nougat, men vet inte vad jag ska göra med den!! Nån som har lite ideér?
Jag och barnen ska ju göra julgodis imorrn, skulle vara kul att kunna göra nåt med nougaten då....
Jag har massa nougat, men vet inte vad jag ska göra med den!! Nån som har lite ideér?
Jag och barnen ska ju göra julgodis imorrn, skulle vara kul att kunna göra nåt med nougaten då....
Mjuk nougat? Skär den i fyrkanter och rulla in i mandelmassa, doppa i smält choklad. Vips så har du mozartkulor!
Som ovan skriver=Mozartkulor.
Har gjort såna även i år, såååå gott
Enkla mozartkulor:
Skär nougaten i små fyrkanter. Skär mandelmassa i tunna skivor (en liten förpackning blir lagom stora skivor) och tryck fast runt nougaten. Smält valfri choklad i vattenbad och doppa kulorna. Låt stelna. Klart!
Hur simpelt som helst: Skär i småbitar och slå in i aluminiumfolie
Smält den, blanda med lite smält ljus choklad, ha i flagad mandel och bred ut på ett fat. Låt stelna. Skär upp, slå in och kalla det för wienernougat
Wienernougat :
200 gr nougat
125 gr mörk choklad
100 gr rostade mandelflarn.
Bryt nougaten i bitar och smält över vattenbad.
Hacka chokladen och lägg ner i nougaten.
När allt smällt samman slänger du i mandelflarnen.
Klä en avlång brödform med bakplåtspapper, häll på nougatmassan och vik över bakplåtspappret över massan.
Ställ kallt, gärna till nästa dag, skär i bitar.
URGOTT !!
Hahaha, sen som vanligt.
Ett till tips då: På recept.nu har leila ett recept med nougat, nutella, choklad och corn flakes, som låter gott och enkelt. Har dock inte provat det själv ännu.
...Ja, mörk choklad funkar också
åh! Tack så mycket!! Det drar nog meast åt Wienernougaten tror jag....*Ler* Gillar inte mandelmassa....
Oj, nougat kan man göra mycket av, här kommer några recept jag gjort.
Wienernougat
hallonblabar.blogspot.com/2008/12/wienernougat.html
Nougatkulor
hallonblabar.blogspot.com/2008/12/nougatkulor.html
Leila's cornflakes crisp
hallonblabar.blogspot.com/2008/12/leilas-cornflakes-crisp.html
Nougat-kaneltryffel
hallonblabar.blogspot.com/2008/10/nougat-kaneltryffel.html
Ohh jag gjorde jättegoda och jätteenkla nougatrutor...
Har inga exakta mått utan kör lite på känsla men typ:
1l cornflakes, ricekrispies eller något annat knastrigt och krispigt.
500g nougat
200g blockchoklad
ev. vit choklad.
Krossa cornflakesen så att det blir små bitar (kanskeblir ca 5 dl krossad av 1 liter okrossad)
Smält nougaten och blanda ihop med cornflakesen.
Bred ut till en fyrkantig kaka, typ på en plåt med ett bakplåtspapper på. Ställ in i kylen och låt stelna.
Smält blockchoklad och häll över kakan. vill du göra fina krumelurer med vit choklad så gör det nu innan blockchokladen har smält.
Ställ in i kylen och låt stelna. Skär i rutor. Blir så gott!
1.(enklast) skär i lagom stora "pralin bitar" (Vi kör ca 2cm lång 1 cm bred och knapp cm hög) smällt lite choklad i valfri färg gillar mörk bäst klicka på på nougat biten och tryck fast ett mandelflarn
2. lite mer jobb och ingredienser men värt det.
250 g block nougat 1 paket
100 g ljus blockchoklad
350g nutella (1 burk)
1 liter cornflakes
ca 300 g mörk choklad att doppa i (samt ev lite vit)
smällt choklad, nougat och nutella i vatten bad eller micron börja med chokladen till sätt nougat när det börjat bli mjukt och nutellan sist.
låt svalna lite och rör sedan ner cornflakesen
häll allt i en form klädd med bakplåtspapper ca 23x16 cm låt stelna i kylskåp.
skär i pralin stora bitar och doppa i smält mörk choklad om man vill kan man även ringla över lite smält vit eller ljus choklad som garnering blir jätte goda krispiga praliner
kan man göra wienernougat med ljus blockchoklad?