Hur skulle du göra? (Hunden nafsar och morrar på sonen)
Jag har haft min hund i ca ett halvår nu. Hon är en omplacering från Irland, 5 år gammal, spaniel/border collie.
Vi vet ingenting om hennes bakgrund, förutom det vi kan utläsa från hennes beteende. Hon är rädd för människor hon inte känner, kopplet + halsband, lastbilar och höga ljud. Hon har helt klart blivit väldigt illa behandlad tidigare.
Hon är väldigt lätt att träna, pigg och glad så länge träningen är rolig, (vi kör mycket med klicker).
Hon är känslig för människors signaler. Har man lite fel kroppsspråk eller visar dominans blir hon rädd. I ett tillräckligt trängt läge tror jag hon skulle kunna bita.
Igår nafsade hon i sonens hand och morrade när han råkade trampa lite på hennes svans.
Idag sprang han runt och busade. När han sprang förbi henne smällde han till henne lite lätt med handen på baken. Då reagerade hon likadant. Nafs och kraftigare morrning än igår.
Hur skulle ni träna henne så att hon klarar av påfrestningen det ändå är att bo i en barnfamilj? Jag älskar den här hunden och vill verkligen ha kvar henne!