• Flikkan84

Vitpepparkorn mot magsjuka... Hjälper det?

Har hört att det ska hjälpa att svälja hela pepparkorn för att slippa magsjuka.. Men har hört olika bud på hur många man ska ta, allt ifrån sju till tjugo...

En annan sak jag undrar är hur ofta ska man ta dom... en gång om dagen, eller bara en gång??

• Svar på tråden Vitpepparkorn mot magsjuka... Hjälper det?
  • Pysen

De fungerar endast psykologiskt...

Däremot finns det tabletter på hälsokost med miljontals goda bakterier i som förebygger magsjuka...

• Malinski 82

Här hemma tar vi 10 om dan (sonen tar 5) när kräksjukan går på dagis. Än har vi klarat oss, men det hade vi kanske gjort ändå. Tror väl egentligen inte på det men så länge vi inte får nåt när vi gör så, fortsätter vi. Det är ju knappast skadlig.

• Nikitastar

Ja, det funkar för det mesta.
    Att det skulle vara psykologiskt tycker jag låter märkligt, tvivlar på att magsjukebakterierna bryr sig om huruvida jag tror på pepparens effekt eller inte...

• Dancia

Min familj tror inte på sånt så de bara skrattade åt mig när jag berättade att jag hört att det skulle hjälpa, men kräkrädd som jag är svalde jag 10 pepparkorn om dagen för att förebygga när min familj insjuknade, alla drabbades förutom jag . Ingen kan ju med säkerhet säga att det var det som gjorde att jag slapp undan, men det skadar ju heller inte att ta

• Jesslan

rent logiskt sett borde dom hjälpa eftersom det blir ju starkt i magen av peparn så jag tror inte att bakterierna klarar av att frodas. jag tror definitivt att dom hjälper 10 st 2 ggr om dagen kör vi

• Ráhkisvuohta

hehe...Jag har jobbat på förskola o varje gång de gick magsjuka så svalde jag 10 st hela vitpepparkorn + en klunk wirre (självklart när jag kommit hem, inte på morgonen innan jag börja) o de funkade

• Maax

Tyvärr tror jag inte att pepparkorn fungerar mot virus. Men det gör väl å andra sidan ingen skada, så knapra på.

Är magsjukan endast i from av diarre så klarar man man har mycket noga handhygien.
    Är det däremot kräkningen så sprids viruset i luften och då kan det vara svårt att skydda sig.

• MrsLi

Men även om man har smittan och den kommer ut bara genom diarreé så smittar du ju ändå genom munnen. Massor av salivdroppar som lämnar munnen osv

• Maax

Dementia skrev 2008-12-19 15:00:01 följande:

Men även om man har smittan och den kommer ut bara genom diarreé så smittar du ju ändå genom munnen. Massor av salivdroppar som lämnar munnen osv
    Att man andas ut virus från tarmen menar du??? Inget jag hörde talas om när jag jobbade på infektionskliniken. Där talade vi bara om fekal-oral smitta.
    Men det kommer ju nya rön hela tiden
Svar på tråden Vitpepparkorn mot magsjuka... Hjälper det?