Är människokännare ngt positivt egentligen?
Vad är människokännare egentligen? Det talas om de människor som är människokännare att det är en positiv egenskap, men vad innebär det egentligen?
Är människokännare extra duktiga på att känna igen olika typer av människor? Är de inte kategoriserande och full av fördomar i.s.f.??
En del av mänskligheten är ju att vi gärna kategoriserar och attribuerar människor. Vi ser en eller några få egenskaper hos ngn annan och placerar sen denne i fack som snäll, elak, egoistisk, rödstrumpa eller vad det nu är vi ser. Men egentligen består ju den människan av så mycket fler sidor, benägenheter och egenskaper som vi ännu inte sett. Alla människor är unika och oerhört komplexa människor.
Som t.ex. jag. Jag är fullkomligt unik blandning av olika egenskaper och åsikter. Vissa av sakerna är fullt motsägelsefulla och beroende på situation, och situationer som jag ännu inte hamnat i, beter jag mig efter de mönster mitt liv har gett mig.
Så till grundfrågan. Vad är människokännare och är det positivt eller negativt att vara människokännare?