• Emerald88

Grönt bajs.

Min dotter har blivit lös i magen och bajsar ofta och väldigt löst. Men sist jag böt hennes blöja så var bajset grönaktigt och lite flagnigt s.a.s. Är det normalt? Är så orolig!

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-19 16:26
    Kanske ska tillägga att dottern är 1 år.

• Svar på tråden Grönt bajs.
  • pemi

Dottern (drygt 2 år) hade ofta grönt bajs som liten (bebis-1,5 år), det kom i samband med förkylningar/sjukdom eller när hon fick tänder. Inget ovanligt och det är inte farligt.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • SimSim

Avvakta några dagar, oftast är det virus, men min dotter fick också pga allergi. Barn kan vara dåliga i magen i 2 veckor därefter hör med BVC eller läkare.

• Pretty in scarlet

Grönt bajs tyder på att maten passerat snabbt genom tarmarna (och då utsöndras ett ämne, eller om det var att ett visst ämne inte hinner tas upp av tarmen vid snabb passage). Denna förklaring har jag fått av en barnläkare. Det är vanligt med grönt bajs i samband med tex förskylning, diarré etc och är helt ofarligt i sig! Men om det är långvariga magproblem med diarré så sök vård. Men det brukar gå över av sig själv. Min dotter har bajsat militärgrönt några dagar nu efter magsjuka.

Svar på tråden Grönt bajs.