• Majsan G

"Naken-fobi" _ vill inte alls föda naken!!

Känns så himla löjligt och töntigt och jag vet inte allt.
    Jag befinner mig i vecka 17 och är redan nu TOTALT SUPERNERVÖS över tanken på att okända människor (andra än min man) ska ta i mig "där nere".

Alla jag pratar med detta om (vänner m.m.) säger att "det är det sista du kommer att bekymra dig över", men jag vet inte jag.

Jag har ALLTID hatat tanken på att gynekologer ska titta på mig i strålkastarsken, eller föra in fingrar eller medicinska föremål. Jag kallsvettas, gråter eller ryser vid tanken. Jag har alltid gjort det, så fort jag behöver klä av mig inför en läkare.

Fler som känner igen detta?
    Jag är inte rädd för smärtan, inte för att spricka, men tanken på att de dessutom kanske ska SY, ta ännu mer på mina "private parts" äcklar mig totalt....

• Svar på tråden "Naken-fobi" _ vill inte alls föda naken!!
  • babytiger

mm.. känner igen mig i det du skriver, har också alltid tyckt att sånt är jobbigt. men LOVAR att när du väl är där o föder så kommer du inte att bry dig, du kommer bara vilja ha ut bebisen!!

• Snozie

Då är vi två! Är inte heller helt förtjust i att folk skall springa och pilla mig där ner hela tiden...Ligga där med musen i vädret...Min fobi har tom fött tanken att föda hemma...Kommer säkert på andra tankar när det är dax! Förhoppningsvis skiter vi i om dom pillar oss där nere... . Vilken v är du i?

• LyckaJones

Prata med din bm om hur du känner!
    Man kan vara väldigt sparsam med undersökningar om du tycker att det är så obehagligt, en erfaren bm kan se och höra på dig hur långt du kommit i din förlossning.

• frecklefart90

Du är garanterat inte ensam.
    Berätta det för din barnmorska så kan hon skicka vidare dig till någon som du kan få prata med som tar dig på allvar. Kanske det är bra att du skriver det i förlossningbrevet också? Hoppas det går bra för dig.

• miss nöjd

Man kan få ut barnet på annat sätt.... Jag skulle inte föda vaginalt kan jag säga :)

• MiIou

Du är absolut inte ensam om att känna så, jag pratade med min sambo om just det under graviditeten, var väldigt nervös inför att ligga näck inför en massa okända, jag är ju till och med blyg hemma. Min första "gyn-undersökning" gjorde jag tre dagar innan sonen föddes, då slemproppen gått och det kom blod, haha! Och det är som din kompis säger, när jag väl låg och skulle föda så gav jag blanka fan i att jag låg naken, det är INTE det du tänker på i det läget, och efter föslossningen känns det inte pinsamt eller konstigt alls, vid det laget är man trygg med barnmorskorna och fattar att de sett tusen nakna kvinnor i samma sits och att det INTE är det de har i fokus när de hjälper dig att föda ditt barn .

• Majsan G

Jo, det är många tankar som går, och visst vill jag bara att mitt barn kommer ut frisk, att mamma klarar sig och att pappa fortfarande står på fötterna.

Men detta är otroligt djupt rotat, och erfarenheter från när jag talar om detta (tex inför gynbesök) säger alla bara att "det är väl ingen som tycker det är jättekul?", men inte många skakar benen på okontrollerat och tårarna rinner...

Det är skönt att höra att man inte är helt ensam med tankarna

• inka82

Jag lovar att du inte kommer hinna tänka på detta. Då vill du bara få ut din bebis och är glad för all hjälp du kan få :)
    Lycka till

• LyckaJones

inka82 skrev 2008-12-19 19:06:34 följande:

Jag lovar att du inte kommer hinna tänka på detta. Då vill du bara få ut din bebis och är glad för all hjälp du kan få :) Lycka till
    Jag vill faktiskt protestera en aning mot att hon inte kommer tänka på det när hon föder. Om det är en fobi så tycker jag att ts ska ta det på allvar och prata med bm.
  • Vroooooom

Ta upp det med din barnmorska och förklara hur hemskt du tycker det är. Kanske kan hon hjälpa dig på något sätt. Det är ju bra om du kanske kan bearbeta din rädsla innan din förlossning eftersom att det kan bli en himla massa pillandes av flera olika människor i dina nedre regioner före, under och efter förlossningen.

Cheer up, the worst is yet to come
Svar på tråden "Naken-fobi" _ vill inte alls föda naken!!