• Allasignaturerärupptagna

Äta trycksvärta farligt?

Jag är ganska liberal när det gäller vad barnen får utforska och smaka på, men min sambo tycker absolut inte att bebisar ska smaka på tidningen på grund av trycksvärtan. Jag hävdar, utan att egentligen veta, att det bara var tidigare när trycksvärta innehöll bly som det var farligt. Vad tror ni?

• Svar på tråden Äta trycksvärta farligt?
  • Sarah84

Har inget hört om hurvida de ska va farligt eller inte. Dottern har inte blivit sjuk & smakade väl endel på tidningar som liten. Dock höll ja henne ifrån de då hon ofta rev loss bitar & stoppa i munnen.

• Bananen84

Som jag har hört så är inte trycksvärtan farlig längre, vet inte hur det är med färgen om det är skillnad. Våran tös får utforska tidningen lite då och då inte sitta och smaka av hela tidningen. Som sagt jag är inte säker. Men jag tycker att dem ska få utforska lite

• lin83

Tror inte heller att de e farligt men brukar se till att de e en gammal tidning där de torkat in för säkerhet skull. Man vet ju aldrig.

• Vasen

"Lite extra fibrer" sa mitt bvc när jag sa att sonens matvanor var bröstmjölk och dagstidningen.

• TheMilky

Den innehåller som sagt var inte bly längre, och det är ju inte så att de äter upp en hel dagstidning.
    Min mor skrek att det var livsfarligt när dottern, 7 månader, käkade på ett papper.
    Då kontrade jag med att hon gnagt av färgen på vårt rumsbords ena hörn, och det är lackfärg. Och ungen står ännu.

• Louise Hbg

Min BVC sa att detta inte var farligt. Det enda som kunde vara farligt var risken för kvävning då papper kan samla på sg i munnen som en liten kump...o det kan inte vara riktigt mysigt. Mn det är ju hur kul som helst att busa med papper!!!

Svar på tråden Äta trycksvärta farligt?