• Tola

Lika mycket socker vindruvor som i russin?

jag o sambon är inte överenns. han menar att russin är vindruvor och jag menar att det är mer socker i russin..(äåven om det också är vindruvor..) (och andra torkade frukter) .. så hur är det eg med russin??

• Svar på tråden Lika mycket socker vindruvor som i russin?
  • listo

Russin är ju torkade vindruvor. Ett russin motsvarar en vindruva, men är ju mycket mindre, vilket innebär en mer koncentrerad halt socker.
    Det är inte mer socker i ett russin än i dess motsvarande vindruva, men betydligt mer socker i 100 gram russin än i 100 gram vindruvor, eftersom vindruvorna innehåller så mycket mer vätska.

listoplisto.blogspot.com - ditt dubbdäck i halkan
  • Krabbolina
    listoplisto skrev 2008-12-19 19:31:04 följande:
    Russin är ju torkade vindruvor. Ett russin motsvarar en vindruva, men är ju mycket mindre, vilket innebär en mer koncentrerad halt socker. Det är inte mer socker i ett russin än i dess motsvarande vindruva, men betydligt mer socker i 100 gram russin än i 100 gram vindruvor, eftersom vindruvorna innehåller så mycket mer vätska.
    och det borde gå fler russin på 100g än vad det går på 100g vindruvor.
  • listo
    Krabbolina skrev 2008-12-19 19:35:08 följande:
    och det borde gå fler russin på 100g än vad det går på 100g vindruvor.
    Precis, det är just det som är grejen. 100 gram russin är väldigt många fler russin än 100 gram vindruvor, och alltså mycket mer socker
    listoplisto.blogspot.com - ditt dubbdäck i halkan
  • Tola

:)
    jag o sambon missförstod varandra lite:)

det jag menade var att Ok för att bjuda lillan på vindruva men inte att ge russin. Och han undrade varför efetrsom det är samma sak. Ja et är det men russin känns ändå mer som godis..

end of story:)

Svar på tråden Lika mycket socker vindruvor som i russin?