• Alvi

Är jag drabbad av symaskinsförbannelse?!?

Jag har min mammas gamla symaskin hemma, den är 30 år, men robust.. en Husqvarna...
    Dock kan jag inte med att sy på den längre, för efter ett par stygn stannar den, låter brrrrrrrrrrrr och när jag tar bort tyget är det världens trådhärva under, i maskinen lixom...

Fick låna svärmors maskin, lite egen, men det funkar att sy på den. Vad tror ni händer? Jo, symaskinen stannar, låter brrrrrrrr och tråden trasslar sig.

Så fick vi en alldeles ny masikn i brölloospresent - glad i hågen och överlycklig över att ÄNTLIGEN ha en splitterny maskin, sätter jag mig för att sy.
    Hinner nån meter sammanlagt...

VAD tror ni händer? Behöver jag ens skriva det?
    Brrrrrrrr...!

VARFÖR??? Är det MIG det är fel på?? Är jag drabbad av symaskinsförbannelse, eller vad beror detta på???

• Svar på tråden Är jag drabbad av symaskinsförbannelse?!?
  • NovaAlexandra

Det är när det kommer damm och sånt i maskinen eller när man trätt fel! Så är det på min iaf. Synd om dig som får såna dumma maskiner!

• Ulli

Det kan ha att göra med trådens tjocklek eller maskinens inställning. "Ett finger i luften som din gamla syfröken - har du läst manualen?"
    lycka till

• Julias mamma

Låter som att tråden måste spännas...

• astoria

Du har nog samma förbannelse som jag Min symaskin avskyr mig!!!!

• Alvi

Julias mamma: Ååh... DET låter ju lite vettigt... Det får mig även att slå ner blicken och mumla "Njaaa, njäääee...." till Ulli...

• Slumraren

Jag brukar drabbas av samma förbannelse. Fast det händer mer sällan nu när min man har rengjort och smort den 30 år gamla maskinen. Man kan lämna in dem för rengöring och smörjning om man inte har en händig och villig man, men den nya ni nyss fått kan väl knappast vara dammig och osmord.

• Ulli

NÅ, NÅ, HUR GÅR DET MED DIN SYMASKIN?
    HAR DU KOMMIT TILL RÄTSIDA (HIHIHI) MED DITT PROBLEM?
    ULLI.

skit jag har skrivit med stora bokstäver och orkar inte ändra. ändrar första bokstaven istället. nej, nu kunde jag lika bra ha ändrat texten för nu har jag skrivit så mycket.

• Alvi

*flinar åt Ulli*

NEJ, jag har inte kommit till nån jävla rätsida... En kompis var här o försökte hjälpa mig idag... hon fixade det inte heller...

Ska man behöva ta maskinen till en reparatör det första man gör????

• Korpan

sådär blir det för mig när tråden hoppar av den där "kroken" (en del har en ögla) som sitter på armen som går upp och ner när man syr.. och hoppar av gör den hela tiden på min.....*billigt skräp*
    kolla trådspänningen, att maskinen är rätt trädd, att bägge trådar är lika och att det inte sitter lort nere vid undertråden.
    Funkar den inte sen så ring en mekaniker av nåt slag...

• Cornflakes

Sådär är min maskin med och den köpte jag ny för ett par år sen. Det allra första jag gjorde på den var att sy ihop ett par lakan. Då funkade den fint, men när jag skulle sy andra gången så funkade den inte alls. Har gjort "allt". Mamma har provat och maken har provat (för enligt honom funkade den utmärkt. Visst- till dess jag bad honom sy ett par gardiner... ) Har ringt supporten x antal ggr.... Vill köpa en ny, men det får jag inte för maken...

Och jag som såg fram emot attt kunna sy gardiner (har inga) och kläder...

• amathea

Samma förbannelse som vilar över mig

• Pannkakan

Tro faktiskt det är trådspänningen det är problem med. Antagligen för lös då den matar tråd utan problem... Kan oxå vara att "taggarna" under (precis vid syfoten) griper ann tyget för hårt/inte matar på tyget tillräckligt. Antagligen bägge. Prova med lite olika inställningar.

Måste bara tillägga att jag inte är nånn expert, men jag hade samma problem jättelänge... tills en kompis ställde in den rätt efter den sorts tyg jag syr mest med. Nu vågar jag inte pilla på inställningarna alls. Det är totalt värdelöst. Man tappar all den lust man just hade att sy nått fint.

Fast sen är det juh super att läsa manualen - men guhh så trist de ä.

/Annica

• Kattis L

Ett tips med din mammas husqvarna om det är den där gröna gamla modellen så om det trasslar sig under så behöver du bri den där ratten som tråden går i .på framsidan alltså du behöver spänna tråden...

bara ett tips

:))

• Alvi

KattisL :JAA, den är grön och gammal...!
    Men vaddå "bri den där ratten"....? Vrida eller..? Åt vilket håll...`?

Pannkakan: MEn jag har försööökt vrida på rattarna - enligt manualen.... Jäkla maskin...

Cornflakes: Jag med...!!

Amathea: Vi får bilda en stödklubb... VMSF... Vi Med SymaskinsFörbannelse...

Korpan: Okej... Hmm.... Det låter svårt... MEn jag testar imorgon... Tack...!

• Kattis L

Vrida den åt höger så du spänner och gör att tråden får lite motstånd...

• vigdis

He he, även gamla maskiner behöver servas ibland. Har en gammal Bernina från 60-talet (samma tid som de gröna Husqvarnorna) som jag lämnar in ibland för att få rengjord, smord och justerad. Den funkar finfint, men har tidigare haft problem med trådspänningen som INTE gick att fixa själv och lämnade då in den.

• Alvi

HALLÅ HALLÅ Lystring!!!

Jag TROR att jag har kommit på vad felet är...!
    Först bytte jag tråd, det visade sig att tråden var ... skum... och då blev det lite bättre.

Sen kom jag på att om man tog bort trådrullen och lät tråden hänga fritt och Snurra Upp Sig... DÅ kunde man sy igen!!

Satt och ropade ut till Robert med jämna mellanrum "Jag är så lycklig!!" (som kan sy... )

Svar på tråden Är jag drabbad av symaskinsförbannelse?!?