• ananda74

Ni som haft bebisar med problem med magen/magknip/luft i magen - snälla hjälp mig med tips!

Min lilla har en massa luft i magen som hon krystar och kämpar med, speciellt på natten mellan 04 och 10 ungefär, men även på dagen. ibland pruttar hon men oftast händer inget när hon krystar. jag försöker rapa henne efter varje måltid men det funkar inte alltid, hon rapar kanske var 3:e gång, och på natten aldrig för hon somnar efter maten och kan då inte rapas av nån anledning.

snälla hjälp mig med tips på hur det blir bättre. har provat Minifom ett par dar men tyckte inte det hjälpte alls. sempers magdroppar likaså.

lillan är snart 8 veckor.

jag helammar.

hur länge ska detta hålla på?

• Svar på tråden Ni som haft bebisar med problem med magen/magknip/luft i magen - snälla hjälp mig med tips!
  • nenapena

Försök att massera magen lite lätt så att gaserna kommer ut.
    Det fick jag göra på mina små syskon när dom var små.
    Det funkade. Ljummet kamomill te är även bra för en orolig bebis mage. Hoppas nått av det funkar.

• SIN74

Minifom behöver du ge i mer än em vecka innan det ger resultat fullt ut. Lägg bebben med magen mot din arm, massera med andra handen över ryggen. Min första hade bekymmer. Vi masserade magen, lyfte benen upp mot magen, lade henne högt upp så hon hängde över axeln, gick runt runt..

• fonzie 81

hej hej ! jag gav minifrom till min grabb när han var bebis och en klick messmör i vällingen han ammades inte så han fick tillägg med miniform i och messmör och så hade jag en sådan där nappflaska med ventil i botten mkt bra hoppas du får lite tips som hjälper

• bubblan80

Vi har en kolik-dotter...
    Jag kan bara prisa Dr Brown´s flaskor med vetil som ser till att lillan inte får i sig luft när hon äter.
    Hon hade så ont av alla gaser!
    Vidare så gick vi på akupunktur mot spädbarnskolik (men då hade hon dokumenterad kolik av doktorn) och efter 5 behandlingar var vi nere på ett anfall i månaden (från att ha haft 9 timmar om dagen!)

• daniels baby

hej!min dotter är nu 4 å en halv mån. hennes mage va jätte bråkig första tre mån!! gaser å knip hela nätterna!jag drog bort mjölkprodukterna å det blv mkt bättre och vi masserade magen å drog upp knäna högt upp mot magen väldigt ofta så det kom ut luft.
    starckarn hade så ont å man känner sig så hjälplös.
    men håll ut. det blir bättre=) efter tre mån försvann det helt på min tjej!
    minifom å semperdroppar fungerade ej för oss. jag drack fänkålste å kamomill te.då vart det lite lugnare.. prova å bada för att få dom att tänka på nåt annat. det funkade för oss!
    hoppas du fick lite hjälp=)

• MammaEm

när min lilla sessa hade mag knip el har så brukar jag massera magen och trycka upp benen så knäna är vid magen så å håller inne en stund inte för länge å inte för hårt men de kan hjälpa dom små att trycka på lite extra och få ut en hel del brukar min bebis i alla fall få ut... men som sagt inte för hårt el för länge hoppas de löser sig med den lillas mage inget roligt alls att ha ont

• ami

Låt henne sova på magen, det kan göra underverk
    Och skaffa ett andningslarm om ni inte redan har ett..

• Lequisha

Sempers magdroppar, finns på apotek!
    Minifom hjälpte inte oss alls, tvärtom så spydde sonen av det. Men vill man testa båda så funkar det utmärkt. Minifom ges i samband med varje måltid medan man endast ger 5 magdroppar per dag. Tar 1-2 veckor innan magdropparna ger effekt.

• Lequisha

Oj, är nog lite trött för jag missade att du testat både minifom och magdroppar. Som sagt, dropparna kan ta upp till 2 veckor innan de verkar eftersom det är bakteriekultur, inte medicin.

• fryxan

vår lillan hade besvär i ca: 3 mån, men mkt lindrigt de sista 2 v.
    körde med minifom vid varje mål. lade hennne tvärs över knät o höll i huvudet o sen "duttade" ,"buffade" ,"klatchade" lätt över blöjan.
    då kom lite mer rap, prutt som låg kvar i tarmarna.

• JLS

Mina tips:

Drick tre koppar te gjort av anis, kamomill och fänkål (fick min dotter att prutta mer vilket ju lättar på trycket i magen).

Lägg barnet på mage när det är vaket (inte i sömnen då det öka risken för psd).

Om du märker att din mjölk kommer med värsta farten så kan det göra så bebisen får ont i magen (märkte det hos mitt barn) så börja då amningen med att först pumpa ut det värsta trycket för hand.

Här funkade sempers magdroppar jättebra med, vet inte hur länge du provade dom? Tog ett par dagar innan resultatet kom och kan dröja någon vecka eller så.

Hoppas något kan underlätta för din bebis, det är så jobbigt när de har ont!!

♥ Julia 080626 ♥
  • Flickan och kråkan

Det är inte så att du har mycket och snabbt rinnande mjölk, eller snabb utdrivningsreflex? Då är det vanligt att de inte hinner med riktigt och sväljer en massa luft vid amning. Pröva att liggamma. Då rinner mjölken långsammare och amningen blir lugnare och de sväljer mindre luft. Att sitta och ha barnet liggandes i famnen är det som är "värst" om det är det som är problemet.

Sedan är det ju det klassiska - att de tar rätt tag om bröstet.

Svar på tråden Ni som haft bebisar med problem med magen/magknip/luft i magen - snälla hjälp mig med tips!