• underverket 06

Någon som provat messmör mot magknip?

Trodde man skulle ge messmör mot hård mage, men det verkar som det kan hjälpa mot magknip/kolik. Läste det i någon anna tråd. Någon som provat? Man skulle visst värma messmör och ge bebisen.

• Svar på tråden Någon som provat messmör mot magknip?
  • LOTTAAA

jag har lagt en tesked i ersättningen mnär min lilla har varit hård i magen, hon har varit lessen o haft lite ont, men prova det om hon är lite hård i magen, ta en tesked på morgonen i ersättningen och sen en på kvällen. det kan hjälpa.
    lycka till

• glad o nyfiken mamma

vi gjorde d till vår son för han var ordentligt strulig i magen första tiden.men då fick vi veta av sköterskan att det är farligt i o med att det är så salt.så messmör ska man helst inte ge,

• Carolajn86

Man ska inte ge små små barn något annat än bröstmjölk eller ersättning, kan vara farligt mot tarmarna, är din bebis 3 månader eller mer så tycker ja du ska ge katrinplommon mot hård mage, finns i smakport.. men inte för mkt 3/4 delar av burken :)
    Har din bebis kolik finns tyvärr inget man kan göra förutom att stå ut, det går över. Lycka till :)

• ladyrosenfjoll

Messmör innehåller mest laktos (mjölksocker) och det är det som verkar lösande om man är hårt i magen.
    Om magontet orsakas av lindrigare förstoppning funkar det säkert med messmör, risken är att det blir omvänd effekt. Att bebin får mer ont...

Laktulos kan man få utskrivet hos läkaren om man är hårt i magen. Laktulos innehåller - laktos som verksam beståndsdel!

• lillaemme

men varför säger alla att messmör e så salt? de finns ju inget salt i ingredienserna..?

ni som använt messmör, hur ofta använde ni det??

• Annabel
    Carolajn86 skrev 2008-12-21 21:04:13 följande:
    Man ska inte ge små små barn något annat än bröstmjölk eller ersättning, kan vara farligt mot tarmarna, är din bebis 3 månader eller mer så tycker ja du ska ge katrinplommon mot hård mage, finns i smakport.. men inte för mkt 3/4 delar av burken :) Har din bebis kolik finns tyvärr inget man kan göra förutom att stå ut, det går över. Lycka till :)
    eftersom jag själv haft en pojk med rejäl magknip som sedan utvecklades till kolik
    så vet jag vad det innebär. Får jag barn igen så kommer jag från dag 1 sluta äta fullkorn o fibrer. då det är svårt för små magar att hantera - så ett tips e att plocka bort det ur din egen kost å se om det blir nån skillnad!!

ger du ersättning kan du droppa i lite rapsolja - det smörjer tarmarna!!!

har ditt barn kolik så rekommenderar jag absolut att ni testar akupunktur
    - det fick vår pojk o efter 2 behandlingar va det mycket bättre o efter hela behandlingen på 6g så va det helt borta!!!
  • vittra

Messmör är inte mot magknip, det är mot förstoppning... det fungerar lösande, precis som många andra livsmedel...

• ladyrosenfjoll

Hur det är just med messmör vet jag inte, men i princip talar ingredienslistan upp bara ingredienserna.
    Om sedan en enskild ingrediens innehåller annat så måste de inte (tror) de redovisa det.

Säg att messmör innehåller gelehallon, då står "gelehallon" i listan men inte det som gelehallonet är gjort av.

På så sätt kan ett livsmedel vara tex salt fastän det inte tillsatts i dess rena form.

Hur salt det i själva verket är kan man ta reda på i livsmedelverkets listor.

lillaemme skrev 2008-12-22 18:24:16 följande:
    men varför säger alla att messmör e så salt? de finns ju inget salt i ingredienserna..? ni som använt messmör, hur ofta använde ni det??
  • lillaemme

hmm..ja har ändå svårt att ta in att de skulle vara skadligt..bvc har ju rekomenderat det i 100 år känns de som..de e dom som rekomendera det till mej oxå! :=) så ja personligen tycker nog att de är lite överdrivet de där me saltmängden!!:)

• tjorven80

det ända som funkade på vårat troll.. men det sägs att det bara är mot förstoppning.. hhhhhhm köper inte det riktigt.. men de va vad vår bvc sa!
    Men det finkade super bra mot dotterns  magknip

Svar på tråden Någon som provat messmör mot magknip?