• Anonym (Less)

Dessa bortskämda ungar och deras önskelistor!! Jag blir så less!!

Jag och min sambo har precis fått önskelistor från hans syskonbarn. De är fina ungar men de är så fruktansvärt bortskämda. Varje år så innehåller önskelistorna en massa dyra saker som tevespel, cykel, hästprylar, märkeskläder/skor osv... och varje år så känner vi att vi inte har råd med något av det. Jag tycker inte att jag ska behöva lägga tusentals kronor på kusinernas julklappar. Men köper vi något som inte står på listan så får de oss alltid att känna oss snåla.

Hans syskon är mycket väl medvetna om att vi inte har råd med dessa saker och ändå så låter de sina ungar skicka sina jävla listor till oss. Det känns som att de gör det lite för att hånas.

• Svar på tråden Dessa bortskämda ungar och deras önskelistor!! Jag blir så less!!
  • Fille Fjonkan

Säg att de får skicka sin önskelista till tomten istället (oavsett hur gamla barnen är). Och att ni hellre använder er fantasi.

Säg ifrån helt enkelt.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • leaah

skicka en egen önskelista och önska er riktigt dyra saker. eller gör som fille fjonkan föreslog.

• Maria40

Sluta med julklappar mellan syskonbarnen, säg att det känns onödigt att "byta pengar" och köpa saker som inte blir helt rätt.

Försent till detta år, men till nästa år.

• Anonym (barnsligt)

hmmm...men ALLA barn skriver ju ner allt som önskar sig, både dyrt och billigt, Hur gamla är syskonbarnen???? Om dom är "vana" att få dessa saker är det kanske inte så konstigt att önskelistorna består av detta, men det är oxå precis vad det är ÖNSKE listor.... finns väl INGEN som kräver att ni ska köpa ngt från listan?!?!? Barn vill ha allt, spelar ingen roll ålder eller "fattig eller rik" dom vill ha allt.....  jag tror mer att det har med din självkänsla att göra än att hans syskon vill "hånas", bara att uttrycka sig med "jävla listor" tycker jag bekräftar det...  barn skriver en lista sen skickar dom den till alla inkl. "tomten"

Köp julklappar som passar det ni vill spendera, barnen kommer inte bli besvikna för det.

Min gissning är att du och din sambo inte har barn...... ???

• irmeliarlin

På vilket sätt få de er att känna er snåla?

Prata med föräldrarna och tala om att ni inte köper så dyra klappar. Sedan är det upp till dem att förklara det för barnen och säga åt dem att skriva ned även billigare saker på listan.För mig är det ofattbart vilka dyra presenter folk köper åt varann, var är tanken med julen? Är det att alla ska få så mycket som möjligt?

Jag tror faktiskt inte att föräldrarna medvetet låter barnen skicka sina listor för att håna er. De vill vara snälla mot sina barn. I vissa åldrar har barnen dessutom väldigt dyra önskemål. Men det är ändå föräldrarnas sak att tala om för dem att man inte kan få allt på listan.

Nu är jag för trött, upprepar mig visst...sorry! :)

• Anonym (Less)

Barnen är mellan fyra och sjutton. Det är sammanlagt fem kusiner på sambons sida (fyra på min). Vårt barn är inte gammalt nog att skriva egen lista och vi förväntar oss inte heller julklappar till honom. Det räcker med de vi själva köper.

Jag skulle önska att min sambos syskon kunde lära sina barn att önska sig både dyra saker och lite mer billiga. Så kommer jag att göra med mitt barn.

Det är inte uttalat men barnen och deras föräldrar förväntar sig saker från önskelistorna och ingenting annat. Det vet jag mycket väl!

• Anonym (A)

Jag upplever att många barn får allt för tidigt så det finns inget kvar att önska sig tillslut. Tax Barbie, det lekte jag med när jag var runt 9 tror jag. Idag får 3-4 åringar Barbie. Mina syskonbarn har sedan de var 7 önskat sig pengar!

Är det inte hemskt!?

• Anonym (Less)

Anonym (A) skrev 2008-12-19 23:51:30 följande:

Jag upplever att många barn får allt för tidigt så det finns inget kvar att önska sig tillslut. Tax Barbie, det lekte jag med när jag var runt 9 tror jag. Idag får 3-4 åringar Barbie. Mina syskonbarn har sedan de var 7 önskat sig pengar! Är det inte hemskt!?
    Ja pengar önskar sig dessa barn också. Men ger man pengar så blir det ännu mer tydligt att vi inte har så mycket av den varan. Det blir ju stor skillnad när de andra i släkten ger barnen en femhundring eller tusenlapp var och vi ger en hundring.
  • Anonym (A)

Gör något riktigt juligt: gör egna knäck eller något annat mysigt och slå in fint och sitt sedan där när de öppnar presenterna och störtmys mot dem. Säg något som: Är det inte härligt med julen och all glädje som man kan ge varandra? Vi hoppas ni känner kärleken i allt vi har gjort till er!

Vore kul att se deras miner!

Svar på tråden Dessa bortskämda ungar och deras önskelistor!! Jag blir så less!!