• Pyttepytt

Viktigt med hårborstning?

Hej, undrar bara om det är viktigt att borsta små barns huvuden med mjuk babyhårborste? Jag talade nämligen med en människa för ett tag sedan som sa att det var jätteviktigt att borsta deras små huvuden. Frågade aldrig varför, men är det någon som vet? Min son är 10 månader och har rätt mycket hår. Ska jag borstsa håret på honom varje dag?

• Svar på tråden Viktigt med hårborstning?
  • Pyttepytt

Någon som vet nåt???

• smiley77

Jag borstar nästan aldrig min dotter heller, hon är sex månader. Min mamma sa att det stimulerar hårtillväxten bra om man borstar håret på bebisen ofta. Men din son har ju mycket hår så det spelar ju inte så stor roll av den anledningen då. Hjälper till att puffa lite för det hade varit intressant att veta.

• AmandaPitkänen

oj aldrig hört! Kanske ska börja borsta min sons huvud på sidorna så han slipper vara flint där och bara ha en tuppkam som nu!

• Bebisens mamma

Aldrig hört förut att det ska vara viktigt att "borsta deras små huvuden"...

• Joddlarböna

Aldrig hört nåt sånt! Det låter som en skröna.

Vår stora tjej (1½ år) har massor med hår och vi borstade henne aldrig när hon var bebis.

• AnnaZ

Nä det kan jag aldrig tro! Jag har inte borstat håret på något av mina barn och de har inte haft problem med svag hårväxt

Var det en äldre människa? *Nyfiken* De kan ha en del "åsikter" som är ganska oviktiga eller rentav felaktiga nuförtiden.

/Anna

• Vinga1972

Jag har inte hört det förr men kan man tänka sig att de kanske vill motverka skorv i hårbotten? Att det alltså egentligen inte har med håret att göra?

• solrosen83

vi har slarvat med borstning och tösen har nu otroligt mycket skorv som är jättesvårt att få bort. Men med hjälp av olja som får vara över natten och borstning nästa dag så fjällar hon... så jag kommer aldrig mer att slarva med borstning.. på bb sa de åt mig att genom att borsta håret så stimulerar man hårväxten, vet inte om det stämmer men. Hur som helst så njuter tösen när vi borstar henne i hårbotten...

• Pyttepytt

AnnaZ: Ha, ha, ja det var faktiskt min svärmor som sa att det var viktigt, och hon kan ju ha en del åsikter...he, he!

• AnnaZ

Pyttepytt: Tur då att FL finns så du kan få lite vettiga åsikter i stället, haha!!

solrosen83: Men då är det kanske egentligen oljan som hjälper och inte borstningen... Eller?

• solrosen83

jo men hur får jag bort skorvet utan att borsta? och jag tror inte att hon skulle ha så här mycket skorv (det är alltså otroligt mycket skorv... ) om jag hade borstat henne varje dag... men knappast är det livsviktigt att borsta, tror inte att mamma blev borstad när hon var liten...

• Tussens mamma

borstar mycket sällan ebbas hår. hon är 14 mån nu. jag diggar när hon är rufsig.

Svar på tråden Viktigt med hårborstning?