Finnar av choklad?
Hur är det med det? Är det sanning eller bara en myt som lever kvar?
Hur är det med det? Är det sanning eller bara en myt som lever kvar?
Jag får det iaf...sen får det vara en myt om det vill...
Jag får också det...
Jag tycker nämligen att jag också fått det, massor med små plitor/finnar i pannan efter att ha ätit choklad rätt mycket. Men sedan läser man lite var stans att det är en myt, så jag tänkte att finnarna kanske berodde på något annat?
Min hudläkare sa att det är en myt, att kost över huvudtaget inte har med finnar att göra. Jag är efter medicinering finnfri oavsett kost...Men jag lämnar frågan obesvarad.
Jag tror det är en myt för så mycket chokladsom jag äter borde jag ha massa finnar men har aldrig haft rpoblem med det, bara någon under mens men inte annars.
Jag har hört att finnar har med hormoner att göra och att det inte spelar nån roll om man äter fet mat. Fet hudkräm tycker jag dock kan täppa till porerna.
Jag tror nog att det kan vara individuellt. Själv får jag ALLTID finnar av choklad, samt vid varje gång jag har mens.
Nu när jag är gravid och inte heller äter choklad så får jag inga finnar alls *glad*
Jag får finnar de perioder då jag äter mycket sött, oavsett om det r choklad eller annat godi. När i cykeln jag är spelar också in och hur mkt jag har på jobbet. Finnarna blir färre under semestern...
Jag har hört att det är en myt, och jag får finnar oavsett om jag ätit choklad eller ej....
Jag kallar det ungdomsfinnar
Jag får finnar när jag har mens. Äter alltid choklad som en tok då men jag tror att det är hormonerna det beror på inte chokladen
Att choklad ger finnar är 100% en myt.
Jag har käkat choklad, oftast minst en 100 grams kaka varje dag, sedan jag var 12 till gymnasiet och under min livstid har jag haft färre finnar än jag har fingrar på händerna!
Numera äter jag inte alls lika mycket choklad men inga finnar ändå. Antar att jag har tur!
Jag har vräkt i mig choklad i 32 år. Under dessa 32 år har jag haft typ 5 finnar sammanlagt.
MYT!
/Jessica24
Jag får det inte.
Det finns sakert folk som reagerar pa det. Min man svar t.ex. att han alltid far finnar da han dricker cola, eller pepsi!!!
Sjalv sa far jag mer finnar om jag inte tvattar handerna efter att jag har atit nagot kladdigt, fett eller sott. Formodligen for att jag tar mig i ansiktet och tapper till porerna, sa kanske choklad och det har ett litet samband????
Sen sa kommer det ju alltid ett gang vid mens, och om jag glommer att tvatta ansiktet pa kvallen. P-pillrena var skitbra mot finnar faktiskt!!!! Hade aldrig de problemen som jag har nu!!!!
Finnar av choklad ?
En myt!
Jag får finnar direkt om jag äter choklad.. min hudläkare säger att vissa människor regerar så på en del livsmedel.. sen vilket livsmedel det är är olika för varje person..
Mina p-piller gör att jag får finnar på rumpan. Men det har blivit bättre sen jag börjat använda Stioxyl då och då.
Det går ju inte att säga att det är en myt att choklad ger finnar på grund avv att man själv inte får finnar av choklad. Det är som att säga att laktosintolerans är en myt för att man själv har druckit mjölk hela livet utan att må dåligt.
Själv tror jag inte att just choklad, alltså kakao, ger finnar. Där emot tror jag att både socker och mjölk som ju ofta finns rikligt i choklad kan ge finnar. Att läkare säger att kost inte skulle orsaka finnar är för mig helt obegripligt!! På ställen i världen där man fortfarande äter endast det man jagar och plockar existerar inte akne. När eskimåerna för ett antal år sedan införde västerländsk kost började de få finnar. De hade aldrig sett det innan och trodde att det var ngn sjukdom, har jag hört. Många (men verkligen inte alla) som tar bort mjölkprodukter ur kosten under några veckor har märkt att de slutar få finnar. Likaså har personer slutat få finnar när de lagt av med socker eller mjölprodukter. Jag tror att finnar är en form av reaktion på den västerländska livsstilen. Precis som kolesterolvärden, diabetes och fetma. Har ni t.ex. lagt märke till att folk med stora problem med akne ofta är väldigt smala nästan underviktiga? Så är det för mig. Och jag ska säga att jag själv inte har lyckats bota min akne genom kosten så det är ju inte 100% Fast jag har inte provat allt än...
Mvh/Anna