• Mammatilltretroll

Var få tag på okokt ekologisk julskinka i stockholm?

Jag är på jakt efter okokt ekologisk julskinka i stockholm, är det någon som vet var man kan hitta det?

• Svar på tråden Var få tag på okokt ekologisk julskinka i stockholm?
  • MajasMat

coop har ekologisk skinka från änglamark.. den brukar dock ta slut ganska fort. men det är den enda skinkan som finns att köpa som är krav märkt ända fram till slakt. sedan vid slakten tillsätts ju nitrit och då kan det inte vara krav. men fram till slakt är det från frigëende grisar.
    hoppas du hittar!

• Mymlan80

ICA MAXI gör reklam för ekologisk från SCAN tror jag det var.

• Nymne

men Scans skinka kommer ju inte att följa KRAV-reglerna, efter vad jag förstått det. De har sina egna "lättare" kriterier.

• Mymlan80

Som zatziki sa så tillsätter de nitrit, även de. Men fram tills dess är hanteringen ekologisk, om jag fattat rätt. Och Nitriten tillsätter de väl för att motverka bakterietillväxt m.m. och därmed för vår hälsas skull?!!??

• MajasMat

ica maxis skinka är eu ekologisk. vilket menas med att dom inte får gå ute och böka och så som grisar gör.. medans änglamarks grisar har varit ute och fått leva som grisar...
    som nymne säger så är Scans skinka inte KRAV märkt utan EU märkt.
    så alltså är det bättre med änglamark. :)

• alvaereva

jag vet inte om det finns kvar, men för ett par veckor sen när vi frågade på konsum sa dom att man kunde beställa.

• MajasMat

det är tveksamt.. dom går rätt fort har jag hört.. när mamma köpte på coop forum i södertälje så fanns det bara 9st. och det var nån vecka sen tror jag. men de kanske kommer in mer. jag vet inte.

Mammatilltretroll skrev 2008-12-20 20:48:23 följande:
    Undrar om det finns några änglamarkskinkor kvar i sthlm...?
Svar på tråden Var få tag på okokt ekologisk julskinka i stockholm?