• Glenda Glad

Fleecefilten Laban konstig efter tvätt - hjälp?

Jag fick filten i present och efter tvätt är den ganska stel och lååångt från så mysig som innan. Jag gjorde misstaget att tvätta i 40 grader istället för 30 grader i övrigt följde jag råden. Gissar att där ligger problemet Generad

Kan man "återställa" filten på  något sätt? Husmorstips? Någon som gjort samma misstag?
    Jag tvättade en annan fleecefilt i samma maskin, men den är lika mysig som förut.
    Vill du titta in hos mig, så skicka ett meddelande så lägger jag med dig i min adressbok
  • Svar på tråden Fleecefilten Laban konstig efter tvätt - hjälp?
  • klara07

Tycker att det borde gå att tvätta den i 40 då det bara är bomull/akryl i den, men har du provat att torktumla den och kanske ha lite oparfymerat sköljmedel när du tvättar den nästa gång.

• Skrållan71

Samma här,den e inte alls så gosig efter tvätt tyvärr. Den va såå mysig innan.

Den e inte hård men inte alls fluffig längre.

• en blev två

Har ni provat att sryka den? min vart bättre när jag gjorde det

• fiamalm

Och vår är mysig efter många tvättar, min kompis dotter som är 4 har haft den hela hennes liv och den är fortfarande lika gosig, däremot har jag upplevt att den är lite hård när den är nytorkad, men efter en användning är den mjuk igen. Men prova att tumla den på låg värme ett kort tag när den är blöt kanske, eller tillsätt parfymfritt mjukmedel. (jag är egentligen emot mjukmedel men i detta fall kanske det hjälper)

• Glenda Glad

Tack för era tips!

Skrållan 71: Jaha, där ser man. Det var ju intressant att din filt också blev sämre efter tvätt. Tråkigt eftersom den var ju så otroligt mysig innan
    en blir två: Jag ska absolut testa med att stryka den. Det blir nog det första jag testar.
    Klara07 & fiamalm : Jag har läst om att man inte ska använda sköljmedel på fleece, men jag ska nog faktiskt testa det. 
    Det står på tvättetiketten att man inte ska torktumla, men på lite låg värme kanske är en bra idé. 
    Vill du titta in hos mig, så skicka ett meddelande så lägger jag med dig i min adressbok
  • JoPoAnWi

Jag har tvättat vår Laban-filt x antal ggr, alltid i 40 grader och så har jag tumlat den efteråt. Den är fortfarande lika mjuk och gosig

Mamma till 4 underbara pojkar
  • JoPoAnWi
    JoPoAnWi skrev 2008-12-22 09:28:50 följande:
    Jag har tvättat vår Laban-filt x antal ggr, alltid i 40 grader och så har jag tumlat den efteråt. Den är fortfarande lika mjuk och gosig
    Kan tillägga att vi haft den i 3år
    Mamma till 4 underbara pojkar
  • Glenda Glad
    JoPoAnWi skrev 2008-12-22 09:28:50 följande:
    Och den är så fin efter 3 år?! Hmm, jag får nog se till att torktumla den faktiskt...
Svar på tråden Fleecefilten Laban konstig efter tvätt - hjälp?