• jen779

Välja kattras....norsk skogskatt, maine coon eller ragdoll??? Tips någon...

Hej

Har tidigare haft två katter....dock inte ras katter. Blandning mellan norsk skogskatt och perser.
    De var mins guldklimpar och jag saknar att inte ha katter.
    Tänkte skaffa ett syskonpar så de kan hålla varandra lite sällskap oxå. Är det någon som har tips om raserna och deras egenheter

• Svar på tråden Välja kattras....norsk skogskatt, maine coon eller ragdoll??? Tips någon...
  • Stor mamma

Main coon är våran favvis tätt efter norsk.

Hade en norsk innan och han var underbar.

Men dessa raser kräver pälsvård. Mycket speciellt om dom får vara ute.

• ludenben

Jag skulle vilja ha en ragdoll... de är så mysiga. Och det passar bra om man vill ha innekatt...

• jen779

Mina var tidigare först innekatter men den lille var, trots kastrerad, väldigt rastlös så de fick vara ute men endast när jag var hemma och inte på nätterna....jag är lite löjlig

De var ju långhåriga så det krävdes endel men bara det görs regelbundet så var det inga problem

• jen779

De säger förresten att ragdoll blir så härligt avslappnade när man tar i dem

• ludenben

ja ragdoll betyder trasdocka

jen779 skrev 2008-12-20 10:45:39 följande:
    De säger förresten att ragdoll blir så härligt avslappnade när man tar i dem
  • jen779

Vad kostar en katt av dessa raser??

• Millani

Jag skulle ju absolut välja ragdoll, har två stycken och dom är helt fantastiska, kräver inte mycket pälsvård då deras päls sällan tovar sig, men dom släpper ju en del, och dom passar INTE som utekatter. På sommrarna är dom med oss i husvagnen och vi stänger in våran tomt med kompostgaller och där håller dom sig, dom vill inte bort ifrån husse och matte dom inte. Och det där med att dom slappnar av är lite olika, min ena blir en och en halv meter katt när man lyfter upp honom medans den andra är lite stelare.
    Dessa raser du väljer mellan är ju mycket olika, så tänk efter hur du vill ha din katt.

• Millani

Jo glömmde ju priset, jag betalade 6000 styck för mina för 3 år sedan men det varierar lite, en felfärgad som inte passar till utställning/avel kan du få mycket billigare.

• Karisma

Min svägerska har just börjat med uppfödning på ragdolls och gud så fina de är. Men precis som hos alla individer så är de otroligt olika till personligheten.

Men iaf snälla och fina katter, tror hon har 7katter nu, man märker knappt av dem.

Hon har även en norsk skogkatt sen tidigare jättefin han med. Det är olika priser på ragdoll beroende på vilken färg de har. Finns flera olika.

Hon har byggt en "kattgård" till dem ute.

/K

• Fru annmi

Ragdoll ♥
    Själv har jag Birmatöser

Svar på tråden Välja kattras....norsk skogskatt, maine coon eller ragdoll??? Tips någon...