Amaryllishjälp
Jag har för första gången köpt en amaryllis och amaryllisglas. Hur gör jag nu??^
Är det bara att sätta ner löken i glaset eller ska jag fylla glaset med ngt först? Mossa?
Hjälp!!!!
Jag har för första gången köpt en amaryllis och amaryllisglas. Hur gör jag nu??^
Är det bara att sätta ner löken i glaset eller ska jag fylla glaset med ngt först? Mossa?
Hjälp!!!!
Ha i jord i botten av krukan. Sätt ner löken o forma ner löken i jorden men 1/3-del av löken ska ligga fritt ovan ytan. Om man vill pynta så kan man ha mossa högst upp men det behövs ju inte...
När du vattnar så tänk på att löken inte får bli blöt, då kan den börja ruttna. Vattna helst underifrån, på krukfatet.
Lycka till
Men det blir ju snyggare om du bara har mossa och jag är nog rätt säker på att det funkar alldeles utmärkt. (tänkte om vasen är i glas.)
vasen är i glas så vattna underifrån är uteslutet. då fyller jag glaset med mossa
Är det ett riktigt amaryllisglas så ska du bara ha i vatten i glaset så att rötterna kommer i, löken ska inte ha kontakt med vattnet. Fyll på vid behov & byt vatten varannan vecka . Sen kan du ev. lägga lite vackra stenar i botten som dekoration och så får du samtidigt lite tyngd.
Om det nu skulle bli så att stängeln ränner iväg (oavsett om man har löken i jord eller vatten) så kan man alltid klippa av stängeln & sätta den i vatten som en vanlig snittblomma. Den håller lika länge. Men gör man det är det bra att stoppa i en blompinne i stjälken och sätta en gummisnodd längst ner så att stjälken inte fläks upp.
har den här vintern provat en ny variant.. sätt löken i en amaryllis vas. bara rötterna ska ha lite vatten. när stjälkarna har blivit ungefär 20cm så kan man ta ut löken från vasen å antingen klä in löken med mossa å silvertråd å bara hänga den snyggt i fönstret eller så kan du använda en större cylindervas å bara lägga mossa i bottenå vid sidorna så inte löken syns.. bra att använda en högre vas då amaryllisar lätt blir höga å välter. sen kan man sno ett fint band runt vasen om man vill.. blir jättesnyggt. om man har det varmt inne så kan man hälla en liten skvätt vatten på mossan runt om när löken har börjat blomma. annars kan den blomma över väldigt snabbt.