• LindaMZ

misstänker adhd, har kaos hemma..

vet inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga det här i..

Har totalt kaos hemma med min 3-åriga son, misstänker adhd. Har inte en lugn stund hemma överhuvudtaget och jag börjar så smått att tappa greppet..

Han är totalt koncentrationslös, lyssnar inte, är hög och lågt hela tiden.. pedagogen på dagis säger att han e hyperaktiv bara, men jag vet inte om det räcker..Han gapar och skriker åt allt jag säger till honom. ska få gå iväg till en barn och ungdomsenhet för att jag ska få lära mig hantera honom. Är allt det här mitt fel., känner mig som en rutten mamma just nu.

just nu så gråter jag bara, känner att jag inte orkar med min egen son..

"Hans biologiska pappa har adhd utan diagnos,."

Är det nån som känner igen sig och kan ge mig lite råd för just nu känns allt bara skit.. Ska ha barn vilken dag som helst och har ångest på hur jag ska fixa hans beteende..

• Svar på tråden misstänker adhd, har kaos hemma..
  • Busbellan

Tycker absolut du ska ta kontakt med bup och i alla fall få prata med dem om din son

Måste bara fråga hur man kan ha adhd utan diagnos?

Mamma till Nora, August och Ella
  • LindaMZ

Nogula skrev 2008-12-20 11:41:09 följande:

Tycker absolut du ska ta kontakt med bup och i alla fall få prata med dem om din son Måste bara fråga hur man kan ha adhd utan diagnos?
    Han blev intagen på barnhem när han va liten och då fanns ingen diagnos för adhd..hans mamma klarade inte av honom alls. han säger själv att han har det, och hade det vart idag så hade han fått diagnos.. min son har alla symptom som han hade när han va liten..
  • anna apelsin

Går det få kontakt med pojken när han är som "jobbigast"?
    Testat att gå ner till hans längd och fokusera ögonen i varandra och sen pratat/bett honom lugna ner sig?
    Jag har lite erfarenhet av ADHD, dock inte riktigt i den åldern.

• Busbellan
    LindaMZ skrev 2008-12-20 11:43:58 följande:
    Nogula skrev 2008-12-20 11:41:09 följande: Han blev intagen på barnhem när han va liten och då fanns ingen diagnos för adhd..hans mamma klarade inte av honom alls. han säger själv att han har det, och hade det vart idag så hade han fått diagnos.. min son har alla symptom som han hade när han va liten..
    Ok, jag var bara nyfiken

Nej, men som sagt, ta kontakt med bup, de har kunskapen och kan hjälpa dig för hur jobbigt det ärn är med en eventuell diagnos så underlättar det allt runt omkring i samhället och ni kan då förhoppningsvis få det hjälp och stöd ni behöver.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • LindaMZ

anna apelsin skrev 2008-12-20 11:45:44 följande:

Går det få kontakt med pojken när han är som "jobbigast"?Testat att gå ner till hans längd och fokusera ögonen i varandra och sen pratat/bett honom lugna ner sig? Jag har lite erfarenhet av ADHD, dock inte riktigt i den åldern.
    jo jag har provat såå många gånger att sätta mig ner och prata med honom men han går inte att få kontakt med, även när han väl lugnat sig så försöker jag prata med honom men han e totalt ointresserad av lyssna på mig..
  • anna apelsin

LindaMZ skrev 2008-12-20 11:47:59 följande:

anna apelsin skrev 2008-12-20 11:45:44 följande:
    jo jag har provat såå många gånger att sätta mig ner och prata med honom men han går inte att få kontakt med, även när han väl lugnat sig så försöker jag prata med honom men han e totalt ointresserad av lyssna på mig..
    Aha, okej Kan han leka med nånting en stund, eller leker han med allt på en och samma gång, typ?
  • LindaMZ

anna apelsin skrev 2008-12-20 11:53:52 följande:

LindaMZ skrev 2008-12-20 11:47:59 följande:
    Aha, okej Kan han leka med nånting en stund, eller leker han med allt på en och samma gång, typ?
    nä det går inte.. han har en koncentration på 3 minuter ungefär.. så det e ganska svårt att hitta på aktiviteter snart.. det ända som lugnar honom en lite längre stund är tv:n, men vill ju inte ha han framför tv:n hela dagarna..
  • garib

Får han ordentlig fysisk aktivitet utomhus varje dag,typ lekpark,fotboll? Många barn sitter inne alldeles för mycket när de inte är på förskolan och då blir de jobbiga.

• LindaMZ

garib skrev 2008-12-20 12:46:25 följande:

Får han ordentlig fysisk aktivitet utomhus varje dag,typ lekpark,fotboll? Många barn sitter inne alldeles för mycket när de inte är på förskolan och då blir de jobbiga.
    Joo så klart att vi är ute varje dag., men han vill vara ute i 10 min sen så vill han göra nått annat.. han har svårt att koncentrea sig på lek överhuvudtaget.. han är med mig i alla sysslor hemma ox¨å, men det räcker inte för honom..
  • Jessica23

Min son har varit precis likadan! Vi var inne å träffade en barnpsykolog som gjorde en massa tester. Vissade sig till slut att han är ett normalt barn men lite väll överaktiv

Han är fortfarande inte stilla många sekunder å visste ibland kan de vara riktigt jobbigt!

Svar på tråden misstänker adhd, har kaos hemma..