• myran82

Varför fäster inte den bruna färgen på mitt naturliga blonda hår?

Har hela mitt liv varit mellanblond och ibland blekt det för att få det ljusare.

Nu har har jag börjat färga håret brunt men färgen fäster inte på min utväxt. På det tidigare blekta håret sätter sig färgen jättebra & fint.

Jag tycker att bruna toner med rött i är jättevackert, men är rädd för röda toner eftersom jag har hört att det är omöjligt att bli blond igen sen (man får tydligen rosa hår?)

Någon som kan hjälpa mig i den här jungeln?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Varför fäster inte den bruna färgen på mitt naturliga blonda hår?
  • myran82

Puffar en gång & ser om det hjälper..

Sen tänkte jag på en annan sak. Det är väl så att vanlig färg (inte blekning/blondering) inte sliter så värst mycket på håret? Måste väl bara bättre att färga brunt än att bleka till som tätt.

• gagge

Du har antaglien ett sk. glas hår, som har mkt svårt för att ta till sig pigment.
    Hade jag varit dig hade jag testat med att ta 9% väte till färgen nästa gång du ska fylla i botten, om du nu gör det hos frisören.

Anledningen till att det tar åt sig på dom belkta bitarna är just för att du har fått en preparerad och uppruggad yta som gör att pigmenten tränger in i håret.

Mina älskade två prinsessor!
  • myran82

Så det behövs frisörbesök för att kunna få håret brunt?

Isånnafall får jag lägga ner allt med brunt hår att göra, för att betala 400-500 kr för lite färg tycker jag inte är värt när det måste bättras på en gång/månad.

Det hjälper inte med upprepande färgningar?

Det är konstigt att det fungerar att bleka och att få guldblond färg att sitta bra men inte det bruna.

• Lysmasken

Jopp det är frissan som gäller. Men även om du tonar håret så sliter det ändå.
    Färgade mitt hår senast i maj och har nu låtit bli att färga om pga jag vill ha tillbaka mitt blonda.

• gagge

Finns ju annars ett alternativ, att du får bleka upp det först och sen lägga på den bruna

Men när du bleker så tar du bort dom naturliga pigmenten men när du färgar så tillsätter du.
    hoppas du förstår vad jag menar

Mina älskade två prinsessor!
  • elvinaOstefan
    myran82 skrev 2008-12-20 21:22:05 följande:
    Så det behövs frisörbesök för att kunna få håret brunt?Isånnafall får jag lägga ner allt med brunt hår att göra, för att betala 400-500 kr för lite färg tycker jag inte är värt när det måste bättras på en gång/månad.Det hjälper inte med upprepande färgningar?Det är konstigt att det fungerar att bleka och att få guldblond färg att sitta bra men inte det bruna.
    Nej du behöver inte någon frisör för att få brunt hår! :)
    Vilken hårfärg använde du senast? (företag/märke), det är lättare att få till ett mörkthår än att blondera, och det sliter ypperst lite jämfört med blekning/blondering!
    Devin, det finaste vi har ♥
  • myran82

elvinaOstefan:

Jag använde någon polly (något)i ljusbrun färg.

Jag har aldrig haft något problem med att få håret ljusare förut, och trodde att brunt inte skulle vara några problem alls.

Kan du rekomendera någon bra färg/märke?
    Jag är urkass på sånt eftersom jag enbart har använt Mood blondering förut.

• elvinaOstefan
    myran82 skrev 2008-12-20 21:38:06 följande:
    elvinaOstefan:Jag använde någon polly (något)i ljusbrun färg.Jag har aldrig haft något problem med att få håret ljusare förut, och trodde att brunt inte skulle vara några problem alls.Kan du rekomendera någon bra färg/märke?Jag är urkass på sånt eftersom jag enbart har använt Mood blondering förut.
    Jag skulle testat Garnier Nutrisse, i valfri kulör eller schwarzkopf. Min syster har problem med att få färgen att fästa så hon brukar ha i färgen ca 5-10 min längre än vad som står på förpk. Själv har jag omvänt problem, står det 20min på förp så får jag ha i färgen 5-10min annars blir det svart   Jag kan ex inte ha mode eller H&Ms färg, det blir fel färgresultat.
  • myran82

elvinaOstefan

Tack =) Jag ska testa någon av dom. Finns en jag har sett på reklmen men kommer inte ihåg vilken det är men den ska ge ett ganska naturligt resultat. Kankse är schwarzkopf.

Jag ska kolla på färg på måndag när jag ska iväg och handla. Kan det vara någon fara att färga håret igen nu trots att det bara är en vecka sen jag gjorde det? Färgen satte sig inget i min utväxt och jag vill vara fin i håret på jul.
    Kanske kan testa en toning om det är så att det sliter för mycket att lägga i färg så tätt inpå?

• elvinaOstefan
    myran82 skrev 2008-12-20 23:45:14 följande:
    elvinaOstefanTack =) Jag ska testa någon av dom. Finns en jag har sett på reklmen men kommer inte ihåg vilken det är men den ska ge ett ganska naturligt resultat. Kankse är schwarzkopf.Jag ska kolla på färg på måndag när jag ska iväg och handla. Kan det vara någon fara att färga håret igen nu trots att det bara är en vecka sen jag gjorde det? Färgen satte sig inget i min utväxt och jag vill vara fin i håret på jul.Kanske kan testa en toning om det är så att det sliter för mycket att lägga i färg så tätt inpå?
    Det är nog garnier du har sett (den med Pernilla W), den tycker jag ger bästa resultat! lite dyrare, men det är det värt. Ja det är ju inte bra att färga håret för ofta, men vanlig färgning är ju skosammare än blekning (vilket många blondiner gör med några veckors mellanrum).  Gör så att du köper garnier i någon brun nyans och lägger i det i hårbotten först, vänta tio min och lägg i resten utav håret i rekomenderad tid. Då borde det ta bra! :)
  • myran82

Det ska jag ta & testa =)

Ne, nu är det dags att sova för mig del. Ska upp tidigt i morgon.

Tack för hjälpen.

• elvinaOstefan
    myran82 skrev 2008-12-21 00:12:31 följande:
    Det ska jag ta & testa =)Ne, nu är det dags att sova för mig del. Ska upp tidigt i morgon.Tack för hjälpen.
    Det va så lite så, hoppas det blir bra nu :)
  • elvinaOstefan

Ts, hur gick det?

• Nathalie009

kan vara en så simpel grej som att du anvdner Skitschampoo (ICA shampoo)

De shampon innehåller mest skit, som lägger sig som en hinna på hårstråeet ist för att reparera. Det kan göra så färgen itne fassnar.

• myran82

Nathalie009:

Ica-shampoo har jag inte använt på evigheter (bara i undantagsfall, om man duschar någonannanstans än hemma.)

Köper från frisören.

• elvinaOstefan
    myran82 skrev 2009-01-06 21:57:14 följande:
    Nathalie009:Ica-shampoo har jag inte använt på evigheter (bara i undantagsfall, om man duschar någonannanstans än hemma.)Köper från frisören.
    Nå färgade du håret? blev de som du hoppats på? :)
  • sandrafia

Ts jag hade samma problem med mitt hår förut jag har lite ljusare än mellanblont å så har det alltid sett ut som jag har ljusare slingor i håret.

Jag har provat flera gånger att färga håret brunt men konstigt nog så tvättade jag ur färgen fast det skulle vara sån permanent färg.

Nu efter jag har fått två barn så tänkte jag att jag provar igen har ju hört att man kan få annan kvalitet på håret efter man fått barn, å mycket riktigt jag köpte mig brun toning trodde jag å den fastnade jätte bra å det blev jätte fint men nu börjar jag undra håret är fortfarande mörkt fast det var två månader sen jag tonade håret så jag börjar tvivla på att det verkligen var en toning lite läskigt för jag vet ju att jag vill bli blond till sommaren igen.

Hoppas det löser sig för dig ts

• myran82

Det blev jättebra när jag färgade det på nyårsafton, lätt färgen sitta i lite längre i utväxten. Jag använde mig av
    schwarzkopf natural and easy, något med mandel hette färgen. Den kommer jag använda igen.

• elvinaOstefan
    myran82 skrev 2009-01-06 22:24:23 följande:
    Det blev jättebra när jag färgade det på nyårsafton, lätt färgen sitta i lite längre i utväxten. Jag använde mig av schwarzkopf natural and easy, något med mandel hette färgen. Den kommer jag använda igen.
    Va kul att det fungera
Svar på tråden Varför fäster inte den bruna färgen på mitt naturliga blonda hår?