• VWlife

Svärmor tjatar om morötter under graviditet

Hon menar säkert bara väl, men morötter när man är gravid?

Hon säger att det är bra för hyn och att barnen blir brunare och får bättre skydd mot solens strålar.

Jag gillar inte morötter längre, jag har fått fruktmani.

Barnet blir väl inte en blekfis bara för att jag inte äter morötter?

Förmodligen världens dummaste tråd..

• Svar på tråden Svärmor tjatar om morötter under graviditet
  • VeraVera

man blir ju bara oragne av morötter om man äter mycket...Lovar att bebisen blir helt normal med eller utan morötter

• Glass

Nej barnens hud påverkas inte av om du äter morötter eller inte under graviditeten, iallfall inte på sikt. De kanske blir lite gula/orange när de föds, men det vet jag faktiskt inte. Pigment har iallfall inget med dina moröttsvanor nu att göra.

Be henne visa en källa som bekräftar det hon säger, eller strunta i henne.

• Michisen

Morot innehåller ju mycket betakaroten som är ett förstadie till A-vitamin, vilket snarare är något du ska undvika att få i dig för stora mängder av. Normala mängder är helt okej, men för stort intag kan istället skada.

Så säg åt henne att stoppa upp morötterna! ;)

• Glass
    Michisen skrev 2008-12-20 14:18:51 följande:
    Morot innehåller ju mycket betakaroten som är ett förstadie till A-vitamin, vilket snarare är något du ska undvika att få i dig för stora mängder av. Normala mängder är helt okej, men för stort intag kan istället skada.Så säg åt henne att stoppa upp morötterna! ;)
    Fast man kan inte bilda för mycket a-vitamin av det, inte så att det blir skadligt. Det är tillskott av a-vitamin som man måste vara försiktig med.
  • SuperSecret

jag var fundersam på det motsatta när jag var gravid. morötternas karoten är ett förstadie till A-vitamin.... men det skulle inte vara nån fara sa bm, det är tydligen det rena A vitaminet som är skadligt för fostret i stora doser, inte karoten. lite ot kanske, men vad jag kom att tänka på.

• Michisen
    Glass skrev 2008-12-20 14:19:59 följande:
    Fast man kan inte bilda för mycket a-vitamin av det, inte så att det blir skadligt. Det är tillskott av a-vitamin som man måste vara försiktig med.
    Nä, men det vet förhoppningsvis inte hennes svärmor?
    Tänkte mest ifall hon ville ha något att svara emot.

Förlåt, jag var otydlig med inlägget, tillåt mig skylla på min amningshjärna!
  • Michisen
    Glass skrev 2008-12-20 14:33:41 följande:
    Risken är att svärmor kollar upp det och så är det kört ändå
    True.
    TS får helt enkelt säga: "Jag är gravid och jag äter det jag ska och det jag vill!"
  • VWlife

Ja jag kan tycka att svärmor ska "stoppa upp moroten någonstans" men å andra sidan så min killes storasyster fick tvillingar som vart jättebruna och hon åt en massa morötter. Asch jag vet inte.

Jag har fått fruktmani, gillar inte choklad, kaffe eller coca cola, chips osv som jag brukar gilla.

Äter vindruvor, päron, o äpplen i mängder. Aldrig gillat de annars.

Svärmor berättade att hon gick med morötter i fickan under sina graviditeter o hennes ungar är också tokbruna, men de kan inte ha med det att göra.

• VWlife
    Svar på #8
    Ja det ska jag göra, jäkla kärring, hon ska väl strunta i om jag äter morötter eller inte, iofs min morsa käkade sallad som en galning, kanske därför jag är blek haha.
  • Michisen
    VWlife skrev 2008-12-20 14:56:15 följande:
    Svar på #8Ja det ska jag göra, jäkla kärring, hon ska väl strunta i om jag äter morötter eller inte, iofs min morsa käkade sallad som en galning, kanske därför jag är blek haha.
    Ja, det är rätt inställning!

Vad spelar det förresten för roll vilken hudfärg hennes barnbarn har? :D
  • VWlife

Hon är ju sån där "måste alltid vara brun" precis som hennes dotter. Min sambo som är hennes yngsta son är också väldigt brun jämt. Han solar inte men har ganska mörkt pigment. Själv blir jag bara brun på somrarna och solar inte solarium då jag finner det skadligt för kroppen. Solade solarium innan men fick sån konstig färg på leverfläckarna så jag slutade.

Ingen aning, hon vet väl att jag är ljus i hyn och vill att hennes barnbarn ska vara bruna?!

Michisen skrev 2008-12-20 15:01:02 följande:
    Ja, det är rätt inställning!Vad spelar det förresten för roll vilken hudfärg hennes barnbarn har? :D
  • Mollie77

Ät de du vill..Jag har ätitt rätt mycke morötter men bara en av tre har blivit bruna....Cool

Men blir hon gladare kan du ju säga att du äter minst ett kilo om dagen!!Räcka ut tungan

Snart kommer vår fyra
  • famgiger

Precis som någon skrev tidigare så är det inte så att babyns hyn ändras på sikt. Men kan berätta hur det var för mig. Jag åt mycket och då menar jag ca. 1 påse morötter om dagen då jag var gravid med sonen. Under graviditeten så blev ni hyn mer och mer gyllenbrun. frågade min BM och hon sa att det inte var någon fara. När sonen sedan föddes så var han väldigt gyllenbrun/gul i hyn. De trodde han hade gulsot gjordes prov men visade inget. Talade om att jag ätit mycket morötter - ok då förstod de varför han var så gylenbrun/gul i hyn. Det var dock ingen fara. ca 1 veckan efter han föddes så gick den "gyllenbruna/gula färgen" bort.

• VWlife

Det kan stämma! Min svärmor berättade nästan exakt samma sak, de trodde han hade gulsot när han föddes. Min sambo alltså. Äsch det bästa är väl att käka några i veckan o sen inte tänka så mycket mer på det.

famgiger skrev 2008-12-20 15:21:22 följande:
    Precis som någon skrev tidigare så är det inte så att babyns hyn ändras på sikt. Men kan berätta hur det var för mig. Jag åt mycket och då menar jag ca. 1 påse morötter om dagen då jag var gravid med sonen. Under graviditeten så blev ni hyn mer och mer gyllenbrun. frågade min BM och hon sa att det inte var någon fara. När sonen sedan föddes så var han väldigt gyllenbrun/gul i hyn. De trodde han hade gulsot gjordes prov men visade inget. Talade om att jag ätit mycket morötter - ok då förstod de varför han var så gylenbrun/gul i hyn. Det var dock ingen fara. ca 1 veckan efter han föddes så gick den "gyllenbruna/gula färgen" bort.
  • Lejonmamman

min son hade också lite gul/brun färg när han föddes och jag hade inte ätit morötter alls. man misstänkte gulsot men det var det inte. Färgen gick bort.

jag tror inte morötter har någon på verkar och tycker definitivt inte det har någon betydelse vad bebis har för hudfärg, det låter så barnsligt.

Det tycker jag du ska säga till din svärmor också om du tycker så.

• Caffreys

Nått som morötterna kan vara bra för är att dom hjälper till att hålla igång magen. Det kan göra att man slipper hemorrojder som är jätte vanligt att man får som gravid.

• VWlife

Huuu...!! då ska jag äta en hel del, hemorrojder då får man sår och som herpes i arslet va?

Caffreys skrev 2008-12-20 16:02:21 följande:
    Nått som morötterna kan vara bra för är att dom hjälper till att hålla igång magen. Det kan göra att man slipper hemorrojder som är jätte vanligt att man får som gravid.
  • lejone

Men säg att du klämmer i dig en tio morötter om dan så kanske du äntligen får tyst på tanten!

Svar på tråden Svärmor tjatar om morötter under graviditet