• Trasan0606

Hur länge kan barn ha hosta innan man ska bli lite orolig?

Min 1 åring har hostat på kvällar, nätter (ibland så han vaknar) och när han blir lite uppspelt i drygt två månader. Har ringt och pratat med husläkaren men han säger att så länge allmäntillståndet är ok så kan barn hosta ett bra tag.

Nu har han varit förkyld i en dryg vecka och är fortfarande jättesnorig och hostar som vanligt men nu hör man att det är slem i halsen (förut var det bara torrhosta).

Kan barn hosta så här länge utan att det är nån fara? Han är ju pigg och busig precis som vanligt..

• Svar på tråden Hur länge kan barn ha hosta innan man ska bli lite orolig?
  • Blå Flygare

Ihållande hoste kan vara ett tecken (det enda) på astma. Vid astma är hostan torr, kan vara skällande. Min tjej hade sån hosta dagligen i 5 mån innan vi fattade att det var det. Om de har det så drar de lättare på sig förkylningar som då också blir långdragna och de blir ofta mycket sämre än sina jämngamla med samma förkylning.
    Väldigt många bvc missar astma hos småbarn, som är vanligt men ofta också växer bort (särskillt hos killar).

• sugersweet

Min dotter är 5 månader och har också hostat i 2 månader nu. På bvc sa dom att barn hostar en lång tid efter dom varit sjuka och att om hon skulle få feber i samband med hostan så skulle vi höra av oss, men jag tycker det låter jävligt sjukt att dom kan hosta så länge och det verkar liksom inte bli bättre..

• Blå Flygare

sugersweet skrev 2008-12-20 17:08:37 följande:

Min dotter är 5 månader och har också hostat i 2 månader nu. På bvc sa dom att barn hostar en lång tid efter dom varit sjuka och att om hon skulle få feber i samband med hostan så skulle vi höra av oss, men jag tycker det låter jävligt sjukt att dom kan hosta så länge och det verkar liksom inte bli bättre..
    Vi fick också det svaret från bvc. Och när nästa förkylning kom innan hosten från förra var över så hann ju hostan aldrig gå bort, för nya förkylningar fick hon flera ggr varje månad. Men till slut å frågade jag läk på barnmedicin och då fick hon medicin mot astman som hon visade sig ha och hostan försvann och förkylningarna kom mer sällan och blev inte lika svåra. Så om det inte ger sig så nöj er inte med "barn hostar länge" från bvc utan gå till barnmedicin.
  • sugersweet
    Blå Flygare skrev 2008-12-20 17:20:36 följande:
    Vi fick också det svaret från bvc. Och när nästa förkylning kom innan hosten från förra var över så hann ju hostan aldrig gå bort, för nya förkylningar fick hon flera ggr varje månad. Men till slut å frågade jag läk på barnmedicin och då fick hon medicin mot astman som hon visade sig ha och hostan försvann och förkylningarna kom mer sällan och blev inte lika svåra. Så om det inte ger sig så nöj er inte med "barn hostar länge" från bvc utan gå till barnmedicin.

Vi ska på 6 månaderskontroll nu i januari och då ska Saga ha sin läkarkontroll och då ska jag prata med läkaren om hostan och insistera på att dom ska kolla upp den för jag tycker så synd om dotern när hon hostar för det är precis som att hon inte får luft just under det ögonblicket hon hostar och sen blir det bra igen..
  • 242

vi har oxå hostat på ett bra tag,varit förkylda pendlande upp å ner under 2,5månader.

vart på vc två ggr denna vecka me lill tjejjen å mej får inga vettiga svar.

de ger inte antibiotika om inte crpt är över 50.

har läst runt å pratat me kunniga (inom vården) och för oss ser det ut som det är rs-viruset som satt sig på Néa...(rs e typ som en kraftig å överdrivet lång förkylning som sätter sig på luftvägarna,med segt/torrt slem som inte går att hosta loss)

kommer ta läkar kontakt igen efter jul,lika br aatt hänga på dörren så de förstår att nåt e fel?

pysseltokig
  • trebarnsmamma79

över en månad sa doktorn till oss när sonen var sjuk med hosta,hostan förlängs om det är ett virus.

• reell
    Vad var det för medicin ni fick? Jag misstänker att min dotter (1 år) har astma, vid förkylning, och när vi nu senast var på VC fick hon andningsmask i form av en gummianka att andas i. Funkar inte alls, hon bara skriker och vänder bort huvudet. Och när man håller fast henne för att tvinga henne så skriver hon ännu värre, vilket inverkar negativt på hostan/andningen...
  • Flickan och kråkan
    Vad var det för medicin ni fick? Jag misstänker att min dotter (1 år) har astma, vid förkylning, och när vi nu senast var på VC fick hon andningsmask i form av en gummianka att andas i. Funkar inte alls, hon bara skriker och vänder bort huvudet. Och när man håller fast henne för att tvinga henne så skriver hon ännu värre, vilket inverkar negativt på hostan/andningen...
    Man får hålla fast skrikande barn. Min yngsta har infektionsastma och vi har airomir och pulmicort. Han är 19 månader nu och gillar inte alls att medicineras, men det är ju jätteviktigt för hans egen skull så det blir under tvång. Vi försöker avleda. TV:n kan hjälpa....aningens, men han skriker, försöker slita bort masken och sparkar och ålar som en tok. Vi måste vara två när vi ger honom.
Svar på tråden Hur länge kan barn ha hosta innan man ska bli lite orolig?