• Anonym

Att kväva en nysning - farligt eller inte?

Hur sant är påståendet att det är farligt att kväva en nysning? Läste detta på en blogg som sammanfattar "sanningen" bra: Sant eller falskt vet jag inte, men en tillbakahållen nysning påstås göra att trycket i skallen ökar så mycket att man kan spräcka ett blodkärl om man har otur.

Någon som vet? På riktigt?

• Svar på tråden Att kväva en nysning - farligt eller inte?
  • Anonym

Va? Ingen som vet?

• Anonym

Ja de är faktiskt farligt....orkar inte förklara. Du får googla lite :)

• Anonym
    Anonym skrev 2008-12-20 20:00:50 följande:
    Ja de är faktiskt farligt....orkar inte förklara. Du får googla lite :)
    Har gjort det och hittar både för och emot. Tips på sida?
  • jenny99

hmm jag undrar oxå,jag gör ofta så.

• Anonym (sant)

hörde på nyheterna för ca 6mån sen att de var en kvinna som kvävde en nysning å fick en hjärnblödning så visst är de farligt.

• Eisa

Finns ingen anledning att kväva nysar
    Tryck på näsan där det killas istället, så slutar det killas.

• Anonym
    Anonym (sant) skrev 2008-12-20 20:27:41 följande:
    hörde på nyheterna för ca 6mån sen att de var en kvinna som kvävde en nysning å fick en hjärnblödning så visst är de farligt.
    Hmm, jag hittade också det nyss. Jag kan inte låta bli att kväva nysningar. Har alltid gjort det. Men tycker att OM det nu är SÅ farligt så borde man ju lära sig detta redan som liten, från läkare eller nått. Inte bara som "kloka råd".

Fler som "vet"?
  • Anonym (sant)
    Anonym skrev 2008-12-20 20:30:51 följande:
    Hmm, jag hittade också det nyss. Jag kan inte låta bli att kväva nysningar. Har alltid gjort det. Men tycker att OM det nu är SÅ farligt så borde man ju lära sig detta redan som liten, från läkare eller nått. Inte bara som "kloka råd". Fler som "vet"?
    Nä men de kanske e nu man har märkt hur farligt det är? Det måste hända någon först
  • Anonym
    Anonym (sant) skrev 2008-12-20 20:40:09 följande:
    Nä men de kanske e nu man har märkt hur farligt det är? Det måste hända någon först
    Men ett fall på hela min livstid? Då känns det som att det är större risk att ta en promenad än att kväva en nysning. Ingen som har mer fakta?
  • Anonym (sant)
    Anonym skrev 2008-12-20 21:13:03 följande:
    Men ett fall på hela min livstid? Då känns det som att det är större risk att ta en promenad än att kväva en nysning. Ingen som har mer fakta?
    Det är nu man hör mer om hjärnblödningar/stroke....har säkert hänt flera... min sambo brukar kväva sina nysninar å ibland får han skit ont i huvvet av de.

Ring sjukvårdupplysningen eller kolla med någon spec läkare på måndag?
  • Gumlan

varför kväva den då? håll över näsbenet (under den hårda knölen eller hur man ska förklara :p) när du känner att det är på g så går det tillbaka

• Karar

Nej det är falskt, du får skakning på skallen, du ser svart på 2 sek, nej man får inte detta

Hh
  • Phalaenopsis

Den som är så skör att den inte klarar av att kväva en nysning ska absolut inte krysta på toaletter eller - ve och fasa - få orgasm. (Huvudvärk i en minut räknas inte.)
    Skämt åtsido så när folk har blivit sjuka i samband med en nysning så är det inte nysningen som varit problemet. Personen hade fått samma sjuka ändå, ev. något dygn senare.

Svar på tråden Att kväva en nysning - farligt eller inte?