• Krokant

Vad kostar det att öppna en godisaffär?

Jag har blivit uppsagd och har lite olika idéer om vad jag ska göra. En idé är att öppna en butik och kanske en e-handel. Vet någon vad det kan kosta att öppna en godisaffär? Vad är det ungefärliga värdet av alla produkter i en liten godisaffär?

• Svar på tråden Vad kostar det att öppna en godisaffär?
  • bravissimo

Räkna på ca 100 000

• Krokant

Ungefär vad jag tänkte. Ett aktiebolag med andra ord.

• bravissimo

Njaaa då behöver du mer

• bravissimo

Sen så beror det på vilken sort godis du ska sälja? Svenskt eller utländskt? Vad ska du ha förutom godis? Var ska din ev godisaffär ligga?

• Krokant

Så kanske det är, jag får fördjupa mig i det där. Vad jag förstår måste man lägga 100 000 kr i ett aktiebolag och de pengarna får man använda till verksamheten.

• bravissimo

Jag är inte så insatt i aktiebolag, men jag tror att de 100 000 handlar om inventarier och inte produkter du ska sälja! Och då är det 100 000 varje år, vilket du knappt kommer upp i med en godisaffär! Men varför välja aktiebolag?

• Krokant

Jag tänke mig en fräsch traditionell butik med standardurval. Eventuellt i kombination med lite mer exkluvisa produkter som jag även skulle kunna sälja på nätet.

• Krokant

Vad jag hört är det ett engångsblopp på 100 000, annars är det nog kört för mig. Då får det bli en enskild firma eller något.

• bravissimo

Kolla upp det ang aktiefirma, för jag tror att det är 100 000 varje år i förbruknings och inventariematerial! Jag hade nog inte öppnat ett aktiebolag för det kostar så mycket extra, revisor etc etc. Sen så är det inte hög vinst på svenskt godis! Klart det beror på VART butiken ska ligga, finns det någon bio i närheten? Gågata?

• Krokant

Så långt har jag inte kommit ännu Läget är jätteviktigt och jag vet inte hur svårt det är att hitta lokal i Göteborg. Att ta över en butik är ju också ett alternativ.

• bravissimo

Ja det kanske är billigare att ta över en butik! Men för att en godisbutik ska gå måste den ha bra läge för det är ganska svårt annars att konkurera med varuhusen som också har lösgodis.

• Krokant

Jag ska fundera lite över andra typer av butiker. Nackdelen med godisaffär är ju också att de har väldigt långa öppettider. Det blir svårt att driva den utan anställda och att anställa det första man gör känns lite osäkert. Nu är det dags för Harry Potter så nu tar jag ett break från FL. Tack för alla tips.

• ReRant

Skrev detta i någon annans tråd precis:

Att öppna en godisbutik tror jag är ett STORT misstag. Jag kan bara gissa hur låga marginalerna är och det är alldeles säkert ingenting du kommer bli rik på.

Jag lyssnade på Karlavagnen på radio någon dag. In ringde en sympatisk kille som arbetade med att göra sina egna praliner. Han hade jobbat med det i flera år och verkade älska sitt jobb. Och tydligen gick det riktigt bra för honom. De sålde sina praliner via andra butiker runt om i Sverige och tjänade pengar på det sättet.

Det tycker jag är en bra mycekt smartare lösning. Du minimerar riskerna/kostnaderna/insatsen och samtidigt öppnar man dörren för att tjäna grymt bra med pengar genom att sälja via "obegränsat" antal andra affärer.

Svar på tråden Vad kostar det att öppna en godisaffär?