• medde

Min hund är liv rädd för smällar!

Hej på er som tycker om djur!!

Jag har en kungspudel som är jätte rädd.Det är det värsta perioden för honom,nu innan ny år.
    Han vill inte ens gå ut,stakaren.Vi varit precis på promenad,han bara gömde sig bakom mig för det smällde över allt.Han vågade inte ens att bajsa.Han som älskar att gå ut o är så lekfull.När det smäller o vi är hemma så hoppar han på mig o darrar,vill att jag skyddar honom.:((
    Vet inte vad jag ska göra,finns inget sätt att hjälpa honom.
    Men jag ville bara berätta.Kanske nån av er har oxså en hund som är liv rädd som min.

• Svar på tråden Min hund är liv rädd för smällar!
  • Hundtok

Det finns massor du kan göra. Det första du ska göra är att titta på dig själv. Hur du själv reagerar när det smäller ute. O hur du reagerar när din hund blir osäker av smällarna.

Det andra du ska göra är att kontakta en instruktör där du bor och be om råd och få hjälp att träna bort detta.

• Xay1de

Våran Pointer är också smällrädd. (Lite dumt eftersom hon skulle varit jakthund egentligen). Vi måste köpa lugnande åt henne inför nyår och valborg och då bryr hon sig inte, men visst är det jobbigt. Man kan ju prova träna hemma. Det finns skivor att köpa med inspelade ljud av skott som man kan börja försiktigt med och så höja volymen successivt. Det är ett tradigt och långt projekt men det kan gå

• medde

Jag reagerar inte alls låsas om det är ingeting.Han tittar ju först på mig när han hör nåt.Vi försökte mycket vi pratade med många men han är fortfarande rädd.Han är nu 3 år.

• medde
    Svar på #2
    Det skulle någ inte funka hos honom,såfort han hör nåt som han inte är van vid gömmer han sig.
  • logg81

Vi hade en extremt rädd schäfer. Det blev inte bättre förrens han blev gammal och förlorade stor del av hörseln.

Bästa tipsen jag har är att dra ner persienner eller dra för gardiner så inte smällarna syns. Dra på stereon högt så smällandet döljs lite i sorlet från musiken. ÖMKA INTE! Skit i vovven när det är som värst. Om du sätter dej och tröstar så tror hunden att han/hon gör rätt som är rädd. Har ni badrum utan fönster? Vår schäfer hade badkaret som bunker. Däri låg han tills smällandet var över...
    Ev kan man få lugnande utskrivet, vår hund blev rädd för sig själv så det kan slå fel men är kanske värt att testa.
    Låt inte hunden ta kommandot när ni är ute och går... Vill du gå åt höger så ska ni gå ditåt. DU är ledare och hunden ska lita på att du inte drar in den i onödiga faror... Hur mycket vänster känns bäst för hunden är det höger ni ska gå...

Hoppas att ni klurar ut vad som är bäst för er. För oss hade det bästa varit att sitta i urskogen och häckat men tyvärr hade vi inte möjlighet att göra det...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Hundtok

Vad har ni hittills försökt med?

Jag hade en tik som var totalt livrädd för smällare, så fort hon var med mig iallafall. När hon var hos mina föräldrar så brydde hon sig nästan inte. Hon reagerade men inte på långa vägar med samma stress som när hon var med mig.

Trots att jag inte tyckte jag gjorde nåt särskilt. Hon kände väl på sig att jag själv blev nervös och förväntade mig av henne att hon skulle bli rädd.

medde skrev 2008-12-20 19:06:29 följande:
    Jag reagerar inte alls låsas om det är ingeting.Han tittar ju först på mig när han hör nåt.Vi försökte mycket vi pratade med många men han är fortfarande rädd.Han är nu 3 år.
  • RuNdOmMaGeN

Vi har en extremt smällrädd dalmatiner. Jag har tränat henne försiktigt med smällar-cd och det har hjälpt mycket. Nu är hon lugn inomhus trots smällare. Men utomhus får hon panik direkt om hon hör en smäll, även på långt håll. Hon blir helt okontaktbar och bara drar och sliter för att komma hem igen. På nyår kissar och bajsar hon inne så fort jag tar fram kopplet. Stackarn!

• medde

logg81 skrev 2008-12-20 19:14:12 följande:

Vi hade en extremt rädd schäfer. Det blev inte bättre förrens han blev gammal och förlorade stor del av hörseln.Bästa tipsen jag har är att dra ner persienner eller dra för gardiner så inte smällarna syns. Dra på stereon högt så smällandet döljs lite i sorlet från musiken. ÖMKA INTE! Skit i vovven när det är som värst. Om du sätter dej och tröstar så tror hunden att han/hon gör rätt som är rädd. Har ni badrum utan fönster? Vår schäfer hade badkaret som bunker. Däri låg han tills smällandet var över...Ev kan man få lugnande utskrivet, vår hund blev rädd för sig själv så det kan slå fel men är kanske värt att testa.Låt inte hunden ta kommandot när ni är ute och går... Vill du gå åt höger så ska ni gå ditåt. DU är ledare och hunden ska lita på att du inte drar in den i onödiga faror... Hur mycket vänster känns bäst för hunden är det höger ni ska gå...Hoppas att ni klurar ut vad som är bäst för er. För oss hade det bästa varit att sitta i urskogen och häckat men tyvärr hade vi inte möjlighet att göra det...
    det där men musik,brukar vi köra när det bli prick kl.12 varje år nu,han blir lite nervös av musiken men funkar iaf lite.nej vi har inget fönster i badrummet,det har jag inte provat faktist!!
  • medde

RuNdOmMaGeN skrev 2008-12-20 19:17:17 följande:

Vi har en extremt smällrädd dalmatiner. Jag har tränat henne försiktigt med smällar-cd och det har hjälpt mycket. Nu är hon lugn inomhus trots smällare. Men utomhus får hon panik direkt om hon hör en smäll, även på långt håll. Hon blir helt okontaktbar och bara drar och sliter för att komma hem igen. På nyår kissar och bajsar hon inne så fort jag tar fram kopplet. Stackarn!
    Åhhh lilla gumman!det verkligen inte kul,o dom har börjat att smälla redan för nåra dagar sen!!Han vill varken kissa eller bajsa 31.12 inte ens inne!!
  • solskina

Det här kanske låter elakt men att stänga in hunden på toaletten kan vara en lösning. En räddhund mår bäst i trångt utrymme. Helst utan fönster. Sätt på en radio med julmusik, det är bra för det är mycket skramel på dom. Ge gärna hunden banan om den äter det, det ger lungande effekt.
    Rasta hunden ordentligt skapligt på kvällen, om det smäller titta inte på hunden och stanna inte upp. Hunden ser i dina ögon om du blev rädd. Stannar du så signalerar du rädd till hunden så gå raskt från a till b. Ta sedan bort vattnet, så att inte hunden dricker av stress och måste gå ut på natten.
    Lycka till, tänk på att hunden reagerar på din lukt så håll dig i från hunden, om du inte kan vara lugn själv rakt igenom.

• medde

solskina skrev 2008-12-20 19:27:00 följande:

Det här kanske låter elakt men att stänga in hunden på toaletten kan vara en lösning. En räddhund mår bäst i trångt utrymme. Helst utan fönster. Sätt på en radio med julmusik, det är bra för det är mycket skramel på dom. Ge gärna hunden banan om den äter det, det ger lungande effekt.Rasta hunden ordentligt skapligt på kvällen, om det smäller titta inte på hunden och stanna inte upp. Hunden ser i dina ögon om du blev rädd. Stannar du så signalerar du rädd till hunden så gå raskt från a till b. Ta sedan bort vattnet, så att inte hunden dricker av stress och måste gå ut på natten. Lycka till, tänk på att hunden reagerar på din lukt så håll dig i från hunden, om du inte kan vara lugn själv rakt igenom.
    Ja men det är bara för hans bästta jag måste prova det oxså.Fast en gång stängde jag honom i rummet,för jag hade en liten bebis hemma som va rädd för honom.sen när jag skulle hämta honom hade han kissat på matan han blev rädd.Han va inte van vid det!!Han är välidgt bortskämd,det vet jag.Därför är det så svårt!
  • Lilac Perl Dream

Hundtok skrev 2008-12-20 19:14:28 följande:

Vad har ni hittills försökt med? Jag hade en tik som var totalt livrädd för smällare, så fort hon var med mig iallafall. När hon var hos mina föräldrar så brydde hon sig nästan inte. Hon reagerade men inte på långa vägar med samma stress som när hon var med mig.Trots att jag inte tyckte jag gjorde nåt särskilt. Hon kände väl på sig att jag själv blev nervös och förväntade mig av henne att hon skulle bli rädd.
    tittade du på smällarna??
  • Hundtok

Ne usch, hatar smällare..
    Lilac Perl Dream skrev 2008-12-20 21:38:43 följande:

Hundtok skrev 2008-12-20 19:14:28 följande:
    tittade du på smällarna??
  • köttbullelydnad

DAP på Apoteket kanske kan vara något?

• Rottis77
    köttbullelydnad skrev 2008-12-20 22:09:49 följande:
    Skulle precis föreslå detta, men det ska vara halsbandet, det ska ha mycket bättre effekt på just smällare än adaptern
    köttbullelydnad skrev 2008-12-20 22:09:49 följande:
  • köttbullelydnad

Har haft skotträdd hund, så har för vana att sätta mig i bilen, köra x antal mil rätt ut i skogen upp på en kulle och sedan sitta där och trycka och kolla på alla fyrverkerier. Man ser men slipper höra. Hunden jag har nu lyfter inte ett ögonbryn av smällare om de så kastas framför honom, men ändå gör jag samma procedur år ut och år in Funkar bra när det smäller som allra värst vid 12-snåret Dock jobbigt tiden innan och efter när det kan smälla när som.

• vittel

Hej medde och alla andra!
    Det är så synd om hundar och andra djur som är rädda för smällare. Dom och deras ägare har ofta ett helvete så här års. Det finns många bra saker man kan prova med tex det dom tipsar om här www.antismallarupproret.se/TIPS%20o%20RÅD
    jag själv har provat homeopatmedel och det funkade jättebra :) Läs mer om det här www.whiteday.se/fyrverkeri

Gott Nytt (smällarfritt) År till er och era djur!

Svar på tråden Min hund är liv rädd för smällar!