• JeanneDArc

Stänga av värmen när man åker på semester? *svara snabbt snälla*

hej hej!
    Vi åker iväg till teneriffa i 2 veckor imorgon. Kan man stänga av värmen helt i huset då, eller tar huset skada av det på något vis? Kanske ska nämna att vi bor i skåne och det ligger väl på ett par plusgrader sådär.

• Svar på tråden Stänga av värmen när man åker på semester? *svara snabbt snälla*
  • Hope8082

helt är nog ingen bra ide men sänk rejält, dert bör väll inte gå under 10 plus grader. Varför har jag helöt glömt

• Hundtok

Jag har hört någonstans att det inte ska bli kallare än 12-13 grader inomhus för då kan huset skadas. Jag hade nog ställt ner värmen dock inte stängt av den helt.

• Peztis

Har du krukväxter så vill de ju inte heller ha det för kallt.
    Hade inte gått under 10 grader.

• JeanneDArc

Ja problemet är att vi har inte bott här så länge och renoverar. det gamla systemet var kasst och här är knappt några element kvar i huset, vilket gör att vi får ha pannan på full effekt för bara lite värme. Alltså enorma räkningar för väldigt lite värme. Annars eldar vi denna vintern mycket i kamin och sätter igång ett konvektorelement om det behövs mer än det.

Så om vi åker har vi att välja på enorma räkningar, att ha ett konvektorelement igång 2 veckor i sträck utan uppsikt över det eller att ha värmen avstängd.

Ingen som vet vad som händer? Eller hur kallt ett hus blir om man stängder av värmen för den delen? Brukar det sjunga under 10 grader inne om det är kring 0 ute?

• Viewsonic

Som ovan, inte kallare än 10 grader.

• Viewsonic

Obs att det kan komma en köldknäpp, så gardera er med 15 grader kanske om det blir smällkallt ute. Då sjunker temperaturen inne.

• Tieo

Ska man stänga av värmen helt behöver man tömma ur vattenledningar, toalett etc. Kan även vara bra att sätta för fönster så det blir lite mer isolerat. Ett hus tar dessutom ganska lång tid att värma upp och så många kronor handlar det inte om att hålla ett hus i ca 10 graders värme.

• Hundtok

Finns det ingen värmekälla inomhus så blir det givetvis samma gradantal inomhus som utomhus.

• Tieo

har ni panna är det viktigt att murstocken har värme så den inte spricker men den behövs bara hållas i grundvärme

• PetraD

vi hade ingen värme alls tills slutet av oktober, vet inte hur många grader det var inne. men vi gick ju inte med ytterkläder precis
    nu är ju ingen direkt kyla ute heller, jag bor i småland

tror det är ok att stänga helt. ni är ju inte borta länge heller

• Hundtok

Fast all el man använder alstrar ju värme. Kylskåp, spis, diskmaskin, ni själva...

PetraDeliu skrev 2008-12-20 19:36:14 följande:
    vi hade ingen värme alls tills slutet av oktober, vet inte hur många grader det var inne. men vi gick ju inte med ytterkläder precisnu är ju ingen direkt kyla ute heller, jag bor i smålandtror det är ok att stänga helt. ni är ju inte borta länge heller
  • PetraD

jo, det har du förstår rätt i

Hundtok skrev 2008-12-20 19:38:27 följande:
    Fast all el man använder alstrar ju värme. Kylskåp, spis, diskmaskin, ni själva...
  • Ciccilionaa

Du sparar nog inget i kostnad då du sedan måste höja och värma upp huset på nytt och det kostar pengar!!

C

Svar på tråden Stänga av värmen när man åker på semester? *svara snabbt snälla*