• Anna86

Shetland Sheepdog - Sheltie

Har alltid sagt att jag vill ha hund och att jag ska skaffa mig en egen när jag flyttar hemifrån. Föräldrarna mina har hund och har haft i ca 12 år, sen jag var runt 10 alltså. Flyttade hemifrån i maj och saknar att ha hundarna runt omkring mig! Har nu "bestämt" mig för vilken ras jag vill ha, en ras jag alltid gillat, shetland sheepdog eller sheltie som den kallas. Men.. vill höra mer från andra vad ni tycker om denna ras?

Har tänkt ha hunden till först och främst sällskap men tycker att agility, lydnad m.m är intressant så hunden kommer att bli aktiverad. Kanske lite mindre i perioder av mycket värk (värk i leder).. men jag vet hur mycket jobb det är att ha djur. Har ju haft familjens hundar att umgås med och lära mig en del av. Har även, tills alldeles nyligen, pysslat med uppfödning, (utställning) och hoppning tillsammans med mina kaniner vilket har tagit massor med tid och engagemang, ett år var det tävling upp till fyra dagar i veckan! Så jag tycker om att vara aktiv med mina djur

Har en långhårig katt just nu och jag tycker det är jätteroligt att pyssla med hans päls! Hjälper även till med föräldrarnas ena hund som behöver friseras några gånger per år och även borstas ganska ofta. Passar på när jag är hos dom

Vad tror ni, är det en ras för mig?

• Svar på tråden Shetland Sheepdog - Sheltie
  • köttbullelydnad

Gillar man päls är de att rekommendera
    De är hyfsat aktiva, kan ha tendens att valla (annars vara lätta att lära), är arbetsvilliga och nästan kräver lite tempo av sina ägare som jag har förstått det. Kan bli något vaktiga. Funkar hur bra som helst i agility, flyball, lydnad, etc. Mindre version av collie Ska enl ett ex föräldrar som även är uppfödare fungera lika väl i ungdomligt, aktivt hem som hos ett äldre, mer stilla.
    Hittade två ärftliga sjukdomar på rasen: collie eye anomaly (CEA) och progressiv retinal atrofi (PRA).

• Moi

En trofast liten krabat!

Jag får inte ens kissa utan att min Janice ska sitta brevid. Hon är alltid precis vid mej. Får hon inte det så gråter hon.
    Hon ska sova brevid mej, tätt intill.
    Går jag omkring här hemma så är hon hack i häl.. Har snubblat på henne X antal gånger.

Som sagt, en vovve som alltid vill vara med! Janice och jag har kört mycket agility vilket hon är en stjärna på. Andra dagar så kan vi hade det ganska lungt och skönt hemma i soffan, hon är nöjd med att bara få vara nära också.

Bild finns i galleriet på min bästis

• Anna86

Hur många timmar/vecka bör man räkna på pälsvård? Tycker det är jättekul så det är inget problem, är bara nyfiken

Låter väldigt bra att dom verkar funka i både aktiva och lite mindre aktiva hem då jag har väldigt ont ibland och då kommer det inte bli några långa promenader. Men aktivera inne med olika övningar går nog bra ändå

Har ju läst en del om dom på olika sidor och dom verkar vara ganska friska hundar förutom ögonsjukdomarna då, har jag rätt?

Gillar dom bara mer och mer desto mer jag läser och kollar på bilder. Dags att ta kontakt med lite uppfödare och kolla läget snart känns det som

Tack för hjälpen köttbullelydnad och Moi!
    P.S. Janice var jättesöt

• Moi

Anna86 skrev 2008-12-21 19:56:01 följande:

Hur många timmar/vecka bör man räkna på pälsvård? Tycker det är jättekul så det är inget problem, är bara nyfiken Låter väldigt bra att dom verkar funka i både aktiva och lite mindre aktiva hem då jag har väldigt ont ibland och då kommer det inte bli några långa promenader. Men aktivera inne med olika övningar går nog bra ändå Har ju läst en del om dom på olika sidor och dom verkar vara ganska friska hundar förutom ögonsjukdomarna då, har jag rätt?Gillar dom bara mer och mer desto mer jag läser och kollar på bilder. Dags att ta kontakt med lite uppfödare och kolla läget snart känns det som Tack för hjälpen köttbullelydnad och Moi!P.S. Janice var jättesöt
    Pälsvård?!
    Nåväl, jag borstar henne när det behövs. Badar när det är dags!
    Hon är så fin i pälsen ändå! Det enda som trasslar sej fort är toffsarna bakom öronen!

Janice är opererad 3 ggr. pga ögonsjukdom. Hon har ögonfransar som växer inåt och skaver på ögat. Dom 2 första op. så skar dom bort hårstråna och roten. Men stråna kom ju tillbaka.. Så sista op. som var i feb. 06 så använde dom sej av laser och brände bort rötterna. Detta är mer riskfyllt, med tanke på ärrbildning etc. Men! Janice har inte haft besvär efteråt och stråna är borta

Hoppas du och din ev.valp slipper detta!
  • Anna86

Har förstått att dom ska ha bra päls som i princip sköter sig själv trots att dom har så mycket Sheltisar är så vackra! Bakom öronen verkar vara ett problemområde för de flesta med lite extra päls. Föräldrarnas vovve(cavalier/cocker/l.h tax) får ofta trassel där eftersom pälsen är lite mjukare, fluffigare och ja.. har en helt annan kvalitet än resten helt enkelt.

Ajdå, det lät inte roligt för lilla Janice :/ Blev det hemskt dyrt? Går väl inte på försäkringen kan jag tänka?

Sambon var inte alls sugen på att skaffa hund tidigare men har börjat mjuka upp honom och snart når vi förhoppningsvis stadiet där han inser att det är självklart att vi ska ha hund :P

• Moi

Anna86 skrev 2008-12-21 21:21:42 följande:

Har förstått att dom ska ha bra päls som i princip sköter sig själv trots att dom har så mycket Sheltisar är så vackra! Bakom öronen verkar vara ett problemområde för de flesta med lite extra päls. Föräldrarnas vovve(cavalier/cocker/l.h tax) får ofta trassel där eftersom pälsen är lite mjukare, fluffigare och ja.. har en helt annan kvalitet än resten helt enkelt.Ajdå, det lät inte roligt för lilla Janice :/ Blev det hemskt dyrt? Går väl inte på försäkringen kan jag tänka?Sambon var inte alls sugen på att skaffa hund tidigare men har börjat mjuka upp honom och snart når vi förhoppningsvis stadiet där han inser att det är självklart att vi ska ha hund :P
    Jo, det gick på försäkringen!
    Jag har 20% rörlig självrisk på operationerna + självrisken på 1500:- vid först op. Men om den 2:a op på 1500:- igen. Bara om det går 100 dagar emellan. ( detta kan variera beroende på f-bolag, dagarna alltså )
    Den 3:e blev det 1500:- + rörlig. Så summan av det hela för min del landade på 5-6000:- under 6 månader!

Blä, vad jag virra till det Hoppas du får ut nåt av det och framförallt, hoppas det är info du kan glömma

Vilken färg är du sugen på då?

*Tips, ta med killen till en uppf. Är han inte såld innan så blir han.. Såld på valparna alltså*
  • Moi

Herregud.. Skrev helt virrigt *skyller på att jag har julshoppat*

""Jag har 20% rörlig självrisk på operationerna + självrisken på 1500:- vid först op. Men om den 2:a op på 1500:- igen.""

Ska vara; Jag har 20% rörlig självrisk på operationerna + självrisken på 1500:- vid först op. Om den 2:a op infaller inom 100 dagar från första bet. så behöver jag inte betala 1500:- igen, bara den rörliga.

..Nu går jag och lägger mej..

• PrettyGirl

Här är en till som har en sheltie! En underbar ras som jag varmt rekommenderar:) Ludde är 2 1/2 år nu, även han är väldigt mkt för att vara med överallt. Jag har en till hund oxå, en kelpie som är 1 år. Jag tränar lydnad med dem o har börjat spåra lite smått. Har funderingar på agility för det tror jag de skulle älska! Jag går över 2 timmar dagligen med dem, en längre tur då de får springa lösa o resterande kopplade. Sheltien älskar att få vara ute o springa o vara med, men klättrar inte på väggarna om de inte får så långa promenader under ett par dgr. Tyvärr så kan man ju bli sjuk el av andra orsaker inte hinna de längre prommisarna. En väldigt anpassbar ras. kräver inte allt för mkt pälsvård heller, o fäller obetydligt lite.

Ludde har tyvärr fått både öron-o-ögon inflammationer 2 ggr, o har då fått antibiotika. Vet inte om det är rasbundet, men vet att sheltien kan få andra ögonsjd med åren. Valpen bör vara ögonlyst när man köper den, o sen göras emellanåt med 1a ggn vid 4-6 års åldern. De kan få sjd som kan göra dem blinda.
    Även om det är tråkigt att det är sjd som kan drabba rasen (äv andra raser har rasbundna sjd) så är det inget jag tänker på alls. Den dgn den sorgen. För så mkt glädje o skratt som min Ludde (o Ozzy) har gett mig så spelar inget nån roll. Skulle de bli sjuka skulle jag göra allt för dem, mina älskade småfisar;)

• Anna86

En sobel eller blue merle, kan inte bestämma mig! Vet inte heller om jag ska ha en tik eller hanhund? Jag vill fastna för personligheten och inte utseendet/könet så vi får väl se vad det blir för en

Det verkar som om det finns en del problem med deras ögon, vad jag har märkt när jag kollat runt på hemsidor och forum. Hoppas att uppfödarna verkligen tänker lite extra på det och försöker avla bort det, men det verkar svårt då det inte finns några gentester och det i många(?) fall inte upptäcks förrän hunden är några år gammal?

I övrigt verkar det ju vara en frisk ras och det finns ju raser som har många och större problem..

Surfar runt på olika sidor och blir mer och mer förtjust i sheltisarna! En sån blir det, helt klart

Sambon är inte med på det än, säger bara att jag får skaffa hund men han vill inte ha någon (just nu, kanske om några år). Jag ska nog få honom att smälta, visar honom massor med bilder men får mest höra "mm". Vet ju att om jag skaffade en hund så skulle han smälta men vill inte göra så. Båda ska vara med på det hela innan någon hund flyttar hit

• PrettyGirl

Anna86 skrev 2008-12-25 22:53:20 följande:

En sobel eller blue merle, kan inte bestämma mig! Vet inte heller om jag ska ha en tik eller hanhund? Jag vill fastna för personligheten och inte utseendet/könet så vi får väl se vad det blir för en Det verkar som om det finns en del problem med deras ögon, vad jag har märkt när jag kollat runt på hemsidor och forum. Hoppas att uppfödarna verkligen tänker lite extra på det och försöker avla bort det, men det verkar svårt då det inte finns några gentester och det i många(?) fall inte upptäcks förrän hunden är några år gammal? I övrigt verkar det ju vara en frisk ras och det finns ju raser som har många och större problem.. Surfar runt på olika sidor och blir mer och mer förtjust i sheltisarna! En sån blir det, helt klart Sambon är inte med på det än, säger bara att jag får skaffa hund men han vill inte ha någon (just nu, kanske om några år). Jag ska nog få honom att smälta, visar honom massor med bilder men får mest höra "mm". Vet ju att om jag skaffade en hund så skulle han smälta men vill inte göra så. Båda ska vara med på det hela innan någon hund flyttar hit
    Det kommer att bli underbart när ni väl skaffar valpen;) De är underbara!
  • Ziggystardust

Jag älskar sheltiesar! Just nu har jag en collietik men före henne hade jag en underbar sheltietik. Hon fick tyvärr cancer och gick bort när hon var 11 år. Jag ska absolut ha en Sheltie igen! Min bror har just köpt en trefärgad Sheltiehane som är alldeles underbart gullig!

Min erfarenhet av Sheltie är att de är stora hundar i litet format, trofasta, glada, aktiva men ändå lugna inomhus. Min hund följde efter mig överallt, även på toaletten som Moi skriver ovan. Vissa kan vara lite skälliga, men det hör väl till hundar! Pälsen tycker inte jag kräver så mycket vård om man inte har en utställningshund förstås. Många tror att man måste borsta hur mycket som helst med tanke på den rikliga pälsen men jag har aldrig borstat mina hundar särskilt mycket. Det blir mest när de fäller pälsen.

• Hundtok

Min förra granne hade två hanar. De är väldigt aktiva, väldigt aktiva.

Dessa två herrar var oxå väldigt skälliga, och väldigt rymningsbenägna. Men det beror nog snarare på ägaren än på hundrasen skulle jag tro.

I övrigt en trevlig ras, verkar kunna vara lite "tillbakadragna" mot främlingar.

Svar på tråden Shetland Sheepdog - Sheltie