Shetland Sheepdog - Sheltie
Har alltid sagt att jag vill ha hund och att jag ska skaffa mig en egen när jag flyttar hemifrån. Föräldrarna mina har hund och har haft i ca 12 år, sen jag var runt 10 alltså. Flyttade hemifrån i maj och saknar att ha hundarna runt omkring mig! Har nu "bestämt" mig för vilken ras jag vill ha, en ras jag alltid gillat, shetland sheepdog eller sheltie som den kallas. Men.. vill höra mer från andra vad ni tycker om denna ras?
Har tänkt ha hunden till först och främst sällskap men tycker att agility, lydnad m.m är intressant så hunden kommer att bli aktiverad. Kanske lite mindre i perioder av mycket värk (värk i leder).. men jag vet hur mycket jobb det är att ha djur. Har ju haft familjens hundar att umgås med och lära mig en del av. Har även, tills alldeles nyligen, pysslat med uppfödning, (utställning) och hoppning tillsammans med mina kaniner vilket har tagit massor med tid och engagemang, ett år var det tävling upp till fyra dagar i veckan! Så jag tycker om att vara aktiv med mina djur
Har en långhårig katt just nu och jag tycker det är jätteroligt att pyssla med hans päls! Hjälper även till med föräldrarnas ena hund som behöver friseras några gånger per år och även borstas ganska ofta. Passar på när jag är hos dom
Vad tror ni, är det en ras för mig?