• gkdr

Vår hund lyfter på benet när han kissar. Är han könsmogen då?

Vår 3 månaders hund lyfter på benet när han kissar och har gjort det i 3 veckors tid. Betyder det att han är könsmogen? Hur vet man när ens hund är könsmogen?

• Svar på tråden Vår hund lyfter på benet när han kissar. Är han könsmogen då?
  • hot fuss

jag tror de bara börjar göra det efter ett tag.

min hanhund är 7 månader och gör det inte än. har hört att det finns de hanhundar som aldrig lär sig den biten. min kanske är en sån?

• Hundtok

Tror inte det har med könsmognaden att göra. Inte så direkt iallafall att när hunden lyfter på benet så är den könsmogen. Men det har helt klart med mognadsprocessen att göra.

• Hundtok

Min hund fyllde 2 i slutet av september och lyfter inte på benet. Det kan dock hända nån enstaka gång att han lyfter på ena bakbenet bara nån cm... O ser gruvligt förvånad ut själv.

• Puls

Nej, en tremånadersvalp är knappast könsmogen.

När en hanhund lyfter på benet betyder det att han markerar dominans, hundar som kommer efter kan lukta sig fram till vart just den förra hunden har kissat på t ex lyktstolpen.
    Ju högre upp, ju dominantare.
    Att en tremånader ens börjar försöka klättra såhär är väldigt ovanligt.
    Kanske läge att kolla testeronhalten hos honom?

Annars har hundar 2 könsmognader eller puberteter.
    För stora hundar (småhundar är tidigare) börjar den första vid 10 månaders ålder, och den är den ängsliga puberteten, då man insett att saker _kan_ vara farliga, alltså är allt det, i en hunds logik.
    Precis allt kan vara jätteläskigt och framkalla mer eller mindre hysteri.
    Det här kan vara en rätt jobbig tid för hunden så jag skulle rekommendera att inte ställa mer krav än husbehovs på hen.
    Att vara lugn och trygg själv är en bra sak här.

Nästa kommer mellan 2 1/2 och 3 år, då har hunden växt upp, tycker den nu kan och vet allt om världen.
    Nu kan jag ta över ledarskapet här i familjen, är ungefär tanken.
    Här gäller det att ha cementerat grundplåten med kontakt och ledarskapsövningar.
    Särskilt hos en dominant rackare till vovve. :)

• gkdr

Och om man kollar testeronhalten hos veterinären ,vad kan hända då om den är "onormal"?

Svar på tråden Vår hund lyfter på benet när han kissar. Är han könsmogen då?