• Mummy

Ha bänkskåp under fönster, hur är det??

Vi har kollat på ett hus där vi isf måste byta hela köket.
    Då ena sidan har två fönster hade jag tyckt det vart fint att ha en bänkrad där och ha diskhon under ena fönstret.
    Maken menar att det inte alls är bra med tanke på elementen som måste tas bort (och det blir kallt eller vad det var).
    Men det är ju många som gör så och de gör det ju tom på vissa inredningsprogram.

Finns det nackdelar med att ha det så??

• Svar på tråden Ha bänkskåp under fönster, hur är det??
  • mimmi 1

nej, det tycker jag inte... vi har fönster ovanför diskbänken, och det funkar jättebra... vi har så fin utsikt, och det är trevligt med ett fönster mitt i köksinredningen... nu har vi golvvärme, men i förra huset hade vi åxå fönster ovanför diskbänken, och där hade vi vanliga element, men såklart inte i själva köksbänk-delen.... jag ser inga nackdelar alls....

kanske i så fall om det i ert hus är det enda elementet i köket, som sitter just där du vill sätta bänkskåpar.. men finns det fler element i köket, så är det ju inga problem. iannat fall är det säkert ingen big deal att flytta ett element heller

stå på dej

• Knitting Angel

Den enda nackdelen är att det kan bli kallras från fönstert vilket vi har men vi har ett gammalt fönster och det hade nog blivit mindre kallras med ett bättre fönster men annars ser jag ingen nackdel med det. Vet flera som har det så.

• mimmi 1

jag har inte upplevt kallras... men vi har moderna fönster...

• Diwa

vi har fönster över diskhon

finns en klar nackdel
    fönstren blir skitigare (skvättar lätt när man håller på)
    och dessutom stör man sig på att alla ser när man står och diskar, skalar potatis osv osv
    men å andra sidan ser man ju ut å kan kolla barn osv medan man gör det.

men har man köksfönstret åt bättre håll än vi har så är det säkerligen jättemysigt

och några nackdelar med värme har inte vi sett...
    vi har inga element alls?
    bara golvvärme och några enorma kallras har vi inte

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Knitting Angel
    Svar på #3
    Till mimmi 1

Som jag skrev så är våra fönster gammla och i dåligt skick, är tvåglasade och har suttit här länge. Vet inte om de har suttit här sen huset byggdes på 50 talet men jag skulle tro det.
  • Zenobia

Vi har fönster ovanför diskhon, funkar hur bra som helst. Sen på tal om ellement, vi har ett ellement i det skåpet. Det som är då är att ellementet är smalt och sen har vi ett skåp där utan baksida. Vi har det där för att vattenrören inte ska frysa.

• och

Elementet går säkert att flytta, och om ni tex lägger in golvvärme kanske ni inte ens behöver elementet?

Om det är möjligt hade jag satt in ett fönster som var lite lägre, så att ni kan ha kakel en bit upp för att slippa skvätt på fönsterrutan. Annars får ni väl bara vara disciplinerade och hålla ner allt som ska diskas och se till att hålla potatisarna i diskhon när ni skalar.

Svar på tråden Ha bänkskåp under fönster, hur är det??