• Anonym (MammaTill2)

2 barn under 3 år , växlevisboende?

Har 2 barn som är 3 och 1½ år , yngsta sonen har Epilepsi.
    Har varit separerad från barnens pappa i ca 1 år nu.
    har haft rätt mycket probem kring umgänget, umgänget har alltid varit på pappans villkor. Han har inte följt med på några bvc besök, och frågar aldrig hur de gick. följer också väldigt sällan med på Läkarbesök som vi har kontinuerligt pga Epilepsin läkar besök, blod prov och så vidar. han hävdar att han ahr så svårt o komma ifrån på jobbet.

Nu blev det mycket...
    Det jag egentligen var intreserad av att veta var
    Hur ställer sig Familjerätten till att så här små barn växlevis boende? då deras far nu fått för sig att han vill ha dom halv tid....

• Svar på tråden 2 barn under 3 år , växlevisboende?
  • Anonym (vv)

Det är väl lite beroende på vad du menar med växelvis boende? Just varannan vecka exempelvis, rekommenderas inte under 3 års ålder.

• Teskedsmamman

Runt 3 års ålder rekommenderar familjerätten, att bar nkan börja bo varannan helg hos umgängesförälder. Först uppåt skolåldern är de mogna för varannan vecka t ex.. Barn under 3 år rekommenderas till dagsumgäng.

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Anonym (MammaTill2)

Pappan vill ha dom 2-5 schema 2 dagar hos honom 5 dagar hos mig 5dagar hos honom 2dagar hos mig och så rullar de runt, jag känner att 5 Dygn känns som en lång tid, jag har föreslagit 2 dagar i veckan....

• Anonym (MammaTill2)

Alltså att dom tillbringar 2 nätter i veckan hos honom och resten hemma hos mig...

• Anonym (vv)

TS : 2 nätter i veckan tror jag inte blir några problem.
    Min son på 11 månader är varannan helg hos sin pappa och han tycks inte ha tagit någon skada av det utan är precis som vanligt

• Anonym (MammaTill2)

nej jag tror att 2 nätter i veckan är bra för alla parter,
    ett 2-5 schema som barnen pappa föreslagit känns väldigt "hattigt" jag vill att barnen ska ah en trygg o fast bas att stå på, så vi kan få en vardag hemma också.

Som det är nu så "Hattar" barnen fram o tillbaka i tid o otid, och va de gäller en vardag o rutiner finns inte, vi har inte ens några kvällsrutiner längre :( beror visserligen lite på att jag har haft dumma tider på jobbet men från och med Februari kommer jag gå vanlig dagtid 8-16....

Men vad tror ni familjerätten tänker? 2-5 shema eller 2 nätter i veckan?

• Teskedsmamman
    Anonym (MammaTill2) skrev 2008-12-20 22:14:17 följande:
    nej jag tror att 2 nätter i veckan är bra för alla parter, ett 2-5 schema som barnen pappa föreslagit känns väldigt "hattigt" jag vill att barnen ska ah en trygg o fast bas att stå på, så vi kan få en vardag hemma också. Som det är nu så "Hattar" barnen fram o tillbaka i tid o otid, och va de gäller en vardag o rutiner finns inte, vi har inte ens några kvällsrutiner längre :( beror visserligen lite på att jag har haft dumma tider på jobbet men från och med Februari kommer jag gå vanlig dagtid 8-16.... Men vad tror ni familjerätten tänker? 2-5 shema eller 2 nätter i veckan?
    2-5 schema låter väldigt dåligt tycker jag, barnen SKALL ha rutiner och det får de inte med ett sådant schema
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Anonym (MammaTill2)

nej så känner jag med, bara o hoppas att dom på familjerätten instämmer och man slipper att de går så långt som en tvist i rätten..:(

• Anonym (**)

Hur många dagar/nätter i veckan är barnen hos pappan i nuläget?

Grejen med familjerätten är att de inte har någon som helst rätt att bestämma över föräldrar, de ska bara försöka medla mellan föräldrarna så att föräldrarna kan komma överens. Det innebär att om du inte vill gå med på 2-5-5-2 så kan FR inte tvinga dig till det. Om du och pappan absolut inte kan komma överens om ett nytt schema så fortsätter man med det gamla schemat.

• Anonym

Googla fram rapporten "Växelvis boende" från Socialstyrelsen så ser ni det finns mycket lite negativt om just VV för barn i alla olika åldrar.
    Annars så vet jag av egen erfarenhet att familjerätten ser positivt på 4 byten på två veckor för små barn, dvs att barnen ser båda föräldrarna två gånger vardera. Svårt för små hålla en levande minnesbild av föräldrarna vid för långa uppehåll i kontakten.

Men tycker TS och pappan med all respekt bör lägga ifrån sig egot och se till barnen. Mår dom bra nu? Varför då ändra? Samtidigt så bör man kanske sträva efter att barnen (så länge dom inte tar skada, givetvis) träffar föräldrarna så mycket det bara går... Dvs VV.

• Anonym (MammaTill2)

Vill säga till Anonym att det jag utgår från är givetvis BARNEN och inte mitt eget ego, hade jag gjort de skulle barnen vara hos mig jämt.
    Och givetvis om barnen mådde bra av schemat vi hade nu så hade vi inte ändrats.
    MEN, nu hattar abrnen fram o tillbaka var o varannan dag vilket gör att dom inte har nån fast punkt. ingen vardag nånstans. vilket är fel!

Självklart ska dom har tillgång till att träffa båda föräldrarna.
    Men jag ahr själv varit VV barn och jag avskydde det. hann aldrig finna mig till rätta innan det var dags att byta boende igen, vilket jag inte vill att mina barn ska uppleva.
    Som läget är nu vet inte min 3 åring vart hon bor och de är inte rätt mot henne....

• Anonym (MammaTill2)

Och ett tillägg till....
    JAG har ända sedan vi flytta isär försökt få honom att träffa barnen regebundet, för att det är viktigt för mig att barnen har bra kontakt med båda sin föräldrar.
    Men han kunde låta de gå allt mellan 3-6 dagar mellan han träffa barnen för han la hellre tid på sin nya sambo... och nu när hon har flyttat(dom är särbo) vill han ha barnen. Dock vill han inte ha barnen när hon är där....

Svar på tråden 2 barn under 3 år , växlevisboende?