Hur gammal bör ett barn vara för att hantera en kanin tycker ni?
Det är jag själv som vill ha en men jag har en 1,5 åring hemma som jag är rädd kommer skrämma och krama ihjäl den om jag skaffar en nu.
Det är jag själv som vill ha en men jag har en 1,5 åring hemma som jag är rädd kommer skrämma och krama ihjäl den om jag skaffar en nu.
Minst 6 år.
Typ 8 eller 9.
av egen erfarenhet över 10 år!
Ja jag säger nog också 8-9.
Vi har två marsvin och vår kille som blir 5 i januari har jättebra hand med dom och sitter ofta med dom i knät, även när vi inte är i närheten. Det var lite osäkert i början då han var lite orolig när dom började sprattla eftersom han inte visste om dom skulle rivas eller bitas. Nu vet han att dom inte gör det och därför är han också säkrare.
Mellan 8 och 10. Man känner väl lite av hur barnet är i egenskap av förälder också. Min 6åring skulle garanterat krama sönder den, men min flicka på 8 skulle vara mycket varsam, medans min äldste pojk på 11 är jag lite osäker på. Han är rädd för väldigt mycket så rätt vad det är skulle han säkert skrika i högan sky och kaninen skulle få hjärtsnörp (min äldste son har autism).
Men generellt skulle jag nog gissa mellan 8 och 10 år. Och hela tiden under föräldrars uppsikt.
jag fick min första kanin när jag skulle börja första klass. var alltså 7 år. det var ganska lagom för mig.
Jag var 9-10 år när jag fick min första, Harry. Jag fick totalt ansvar (heeelt ovetandes om att mamma och pappa hade stenkoll ) och jisses vad jag slet! Gnällde och tjurade och försökte åla mig ur att behöva städa buren och byta vatten, men det var bara att uthärda. Ville jag gosa med Harry fick jag "ta skiten" också. Och jag lärde mig massor! Framför allt att ta ansvar
Minst 7-8 år, men det är givetvis olika från barn till barn. Och då menar jag alltså när de kan hantera en kanin. För att ha ansvaret för en kanin med allt vad det innebär (matning, burstädning, sällskap o.s.v) bör nog barnet vara minst 10-12 år.
Vi har kanin, våra barn är 1, 4 och 6år. Självklart är det vi vuxna som har ansvaret för den. Men det funkar även med 1 åringen. Barn lär sig snabbt och när dom är små är man ju med dom och övervakar.
När de är såpass stora att de förstår vad man säger. Jag har hundar och min dotter(1 år) är hopplös. Men den stora litar jag på till 99% så honom får hon undersöka så länge han tycker det är ok. Däremot skulle jag inte låta henne umgås med djur som är mindre än honom. Inte förrens hon verkligen förstår vad jag babblar om... Så om 2-3 år kommer jag skaffa ett djur som kan bo hos oss.
Det är ju skillnad på att hantera och ta hand om själv. Ta hand om själv = ca 12 år. Hantera? Ja, det beror ju på barnet, men kanske ca 5år?