göra rent diskmaskinen?
har haft den i ca 1 år
kom på att man kanske ska göra rent den?
(alltså mer än ta bort det man ser och torka av den??)
ska man köra den tom på högst effekt med en disk tablett all in one?? eller vad?
har haft den i ca 1 år
kom på att man kanske ska göra rent den?
(alltså mer än ta bort det man ser och torka av den??)
ska man köra den tom på högst effekt med en disk tablett all in one?? eller vad?
Finns en tablett just för rengöring, finns i alla stora matvaruaffärer. FUnkar super
det finns speciella diskmaskinsrengörare, en liten flaska som man ställer upp och ned i bestick korgen, och sedan kör ett program ( utan disk)
ett annat , mer miljövänligt, och billigare alternativ, som fungerar lika bra, är att rengöra med ättika.
man sätter då igång en tom maskin, och när man hör att den slutat tömma ut restvatten, och kört klart sköljprogrammet,så öppnar man luckan, och häller in 1-2 dl perstorps 24% ättika, och låter sedan maskinen "diska" klart....
det luktar inte ättika i maskinen sedan, utan blir bara rent o fint!
hur ofta gör ni detta??
Jag har aldrig gjort rent våran på runt tio år. Vi sköljer alltid disken innan så det behövs inte.
Jag använder Finish flytande diskmaskinsrengöring en gång i månaden!
Jag avkalkar också diskmaskinen en gång i kvartalet, nu senast med "Röd pri" från Emanco http://www.emanco.se/avkalkning-rengoringsmedel-p-297.html
Ska även testa "Röd pri" i tvättmaskinen
Vi kör med sådan där rengöringsflaska eller tablett med mycket ojämna mellanrum. Innan gjorde vi aldrig rent diskmaskinen öht, men efter en pinsam episod där vi trodde att den var trasig och ringde reparatör och det visade sig att den bara var full av gamla matrester (jo, vi skrapar och sköljer) så har vi bättrat oss
haha jag är skit dålig på att skölja innan, men den har inte stannat ändå... och inte fastnat något heller.. i den där grejen man kan skölja av som ett filter... är den extra bra då eller? eller kan de fastna nån annan stanns som man ej ser å täppa till??
är det viktigt att rengöra den?
funkar det med att köra den tom med en all in one tablett om man inte orkar leta efter alla dom där grejerna?
När vi ska göra ren diskmaskinen med en sån där tablett/flaska så kör vi alltid ett program först med fläkt filterna, sen kör jag ett tomt program med tablett/flaska. Maskinen blir helt underbart ren och den luktar fräscht oxå. Till alla er som tror ni är duktiga och sköljer av era tallrikar så bildas det alltid bakterier osv på ställen man inte ser/kommer åt. Vi gör det ungefär 1 gång i kvartalet.
Sen hjälper väl rengöringsmedlet (liksom ättika) till att lösa upp kalk som kan kalka igen olika delar i maskinen. Då har ju det ingen betydelse hur väl man sköljer sin disk för kalken kommer med vattnet. Sen finns det ju mer eller mindre kalkhaltigt vatten berenden på var man bor.
kan man bli typ magsjuk av smutsig diskmaskin?eller annat ?värre??
tänkte den på jobbet är nog inte så fräsh?
Vi rengör vår maskin med en sån där flaska finish lr vad den heter ca 1 gång/månad.
Sköljer alltid av disken o drar av allt med diskborste innan vi ställer in det, men vi har så hög kalkhalt i vattnet att det sätter stopp ganska fort om man inte kör igenom den ofta.
haha