• faster

Mörkhyad och blåmärken

vill bara ställa en enkel fråga då jag funderar på en sak
    riktigt mörkyade,svarta,personer om de gör illa sej får de blåmärke??
    Vilken färg blir de då?

ja menar vi som är ljusa våra blir ju blå,röda,gula osv...

OBS!!!!
    Vill absolut inget illa bara en fundering vill därför inte ha påhopp lr så.

• Svar på tråden Mörkhyad och blåmärken
  • Ilonasmamma

tror faktiskt itne det syns...frågade min mörkhyade vän om det när jag råkade trampa han på tårna..men minns inte va han svarade dock.

• faster

nej det var så jag oxå tänkte o om det då är ett litet barn som ej kan tala om så är det ju svårt o se..men det är klart tar man på det så borde det ju göra lika ont....

• Ilonasmamma

jo lika ont gör det nog när man tar på det...så har barnet ramlat så får man väl känna sig fram om man nu måste veta var "blåmärkerna" är, om barnet inte kan säga det själv.

men lite taskitkgt att ta på blåmärkerna oxå,

• MariaOMarkus

Jag har aldrig slagit mig så hårt så vet inte om de syns på mig. men fick lite ömma halvmörka punkter då jag blev misshandlad av mitt x...men aldrig sätt nån mörkare än mig haft nå blåmärken..så jag tror faktiskt inte de syns utan blir mest som en öm punkt

BF 29 april 2009
  • faster

Då är det nog så det är att de blir mörkare på oss alla oavsett hufärg..

Hade en kanske dum tanke....men eftersom en del är rosa i handflatorna så funderade jag på om blåmärkena oxå kunde bli det..
    säkert idiotiskt tänkt men...

• anmara

faster skrev 2008-12-21 00:09:42 följande:

Då är det nog så det är att de blir mörkare på oss alla oavsett hufärg.. Hade en kanske dum tanke....men eftersom en del är rosa i handflatorna så funderade jag på om blåmärkena oxå kunde bli det.. säkert idiotiskt tänkt men...
    Idiotiskt vet jag inte, men en rejäl tankevurpa är det!

Att handflatorna är ljusare än resten av kroppen beror på att det inns mindre pigment där. Samma med ljushyade, har du någon gång sett en riktigt solbränd handflata?
    Blåmärken uppstår när det blir en blödning under huden, små blodkärl spricker och blöder. Har alltså inget med pigment att göra. Mörkhyade får precis likadana blåmärken som ljushyade, men blåmärket syns inte lika tydligt då det ligger under den mörka pigmenten.
Svar på tråden Mörkhyad och blåmärken