• EvaBabsan

Kräkningar efter semper pulverersättning

Hej!
    Undrar om någon varit med om att ett spädbarn reagerat med kräkningar på ersättning, och om någon vet om det är skillnad mellan pulverbaserad ersättning och färdigblandad.

Min 2,5 månader gamla dotter kräktes oerhört stora mängder idag (genomvåta kläder, sängkläder mm) några timmar efter att hon fått sempers ersättning från pulver. Hon var också ovanligt trött, verkade medtagen. Gav henne bröstmjölk i två korta omgångar (hon somnade ifrån) men hon spydde upp även detta och ville sedan inte suga.
    Vi har vid ett tillfälle tidigare gett henne ersättning men den gången sempers färdigblandade ur tetrapak och då reagerade hon inte alls.

Vi åkte till akuten efter råd från sjukvårdsupplysningen då man ville utesluta infektion eller vinterkräksjuka, men lilltjejen piggnade till och mådde förhållandevis bra sedan och man hittade inget särskilt. Lyckades amma henne på sjukhuset men hon spydde igen när vi kom hem! Nu har jag gett henne lite igen och hon har somnat och inte spytt på 1 h...

• Svar på tråden Kräkningar efter semper pulverersättning
  • Marpal

Har ni tänkt på mjölkproteinallergi? Ganska vanligt idag. Har hon några utslag?

• Allimac 2004

Min kille kräktes mängder av sempers ersättning, men när vi bytte till NAN så blev det mycket bättre...men det är nog olika från barn till barn. (sen stinker kräkset av semper, NAN luktar inte lika illa när de kräks)

♥ Lilla My & Harry Boy ♥
  • Lalalong

Klara spydde kaskader av sempers ersättning (inte varje gång hon fick mat. Men kanske en gång om dagen och alltid i samband med måltid). Vi bytte efter ett par dagar till Nan och kräkningarna slutade. Det kanske var ett sammanträffande men vi var inte direkt sugna på att byta tillbaka och prova. 

Jag vet att jag skrev om det här på FL och det var faktiskt en hel del som hade samma erfarenheter. Barn som spydde av sempers men mådde bra av Nan. Så testa att byta, är mitt råd. 
  • dogcatbird

Vår son spydde av ersättnning - minns dock inte om det var Sempers, men det var röda små förpackningar.

• Mile

min son hade oxå semper från 3 v till 5 månader. Kräkte alltid efter varje mål, frågade bvc hela tiden vad som var felet,
    de svarade att vissa barn är bara kräkbarn. Men jag visste att något var galet.. Efter att stå ut i fem månader, så bytte jag till vanlig välling 6mån havre semper. Inte har pågen kräkt merän nån rap/spy.. Man SKA lyssna till sitt hjärta.
    Kramar

• elvinaOstefan

Min son kräktes efter varje måltid med semper, bytte till NAN och då upphörde det. Min barnmorska tyckte det va konstigt för att det är samma sak fast olika tillverkare enligt henne. Men själv har jag märkt att semper luktar sur spya fasten sonen bara hade haft den i sig i några sekunder, medans små kräkningar (isamband med rap) av nan luktade i princip inget.

Devin, det finaste vi har ♥
  • EvaBabsan

Stort tack för bra respons!

Är det någon som vet om det är helt fel att blanda urpumpad bröstmjölk med ersättning. Jag har själv svårt att pumpa ur, men har mindre portioner sparade i frysen... kan man blanda upp ersättningen med dessa?? Skulle det bli mildare för magen än ren ersättning?

Nu spydde hon igen... fast hon bara ammat...

Hur lång tid efter att de ätit tror man att hon tar upp näringen från mjölken? Har hon hunnit tillägna sig nåt på en timma??

• EvaBabsan

elvinaOstefan skrev 2008-12-21 00:42:01 följande:

Min son kräktes efter varje måltid med semper, bytte till NAN och då upphörde det. Min barnmorska tyckte det va konstigt för att det är samma sak fast olika tillverkare enligt henne. Men själv har jag märkt att semper luktar sur spya fasten sonen bara hade haft den i sig i några sekunder, medans små kräkningar (isamband med rap) av nan luktade i princip inget.
    Min man tyckte likadant idag när han hällde ut det lilla som var kvar efter att dottern ätit...
  • elvinaOstefan
    EvaBabsan skrev 2008-12-21 00:47:04 följande:
    Stort tack för bra respons!Är det någon som vet om det är helt fel att blanda urpumpad bröstmjölk med ersättning. Jag har själv svårt att pumpa ur, men har mindre portioner sparade i frysen... kan man blanda upp ersättningen med dessa?? Skulle det bli mildare för magen än ren ersättning?Nu spydde hon igen... fast hon bara ammat...Hur lång tid efter att de ätit tror man att hon tar upp näringen från mjölken? Har hon hunnit tillägna sig nåt på en timma??
    Ja det är okej att blanda, det gör man ofta när man ska gå över till ersättning eller när mölken inte räcker till :) Sen kan du ju vara så enkelt att det inte är ersättningen det är fel på utan en öppen magmun, eftersom hon kräks utav amningen med. Det är ju jätte vanligt och blir bättre med tiden.
  • EvaBabsan
    Svar på #10
    Hon har aldrig haft dessa problem tidigare. Först idag har hon kräkts så mycket. Kan problemen med magmunnen komma senare som för henne i så fall, vid 2,5 månader?
  • EvaBabsan
    Svar på #1
    Inga utslag som vi kan se. De "vanliga" små knottrorna som kommer och går bara.
  • elvinaOstefan
    EvaBabsan skrev 2008-12-21 01:03:04 följande:
    Svar på #10Hon har aldrig haft dessa problem tidigare. Först idag har hon kräkts så mycket. Kan problemen med magmunnen komma senare som för henne i så fall, vid 2,5 månader?
    jasså, nej då är det väl inte så troligt. Men har flaskan varit kokad/diskad ordentligt? vattnet kokat? mjölken varit helt nygjord och inte sedan några timmar tidigare? bytt munstycke på flaskan? Kan ju bero på mycket, eller att hon äter snabbare, får in för mycket luft från flaskan, eller börjar bli förkyld.
Svar på tråden Kräkningar efter semper pulverersättning