• Heleneced

Skulle ni låta någon övningsköra med ert barn???

Usch, jag blir så himla ledsen. Jag har två barn 4 o 7 år. När den store var liten, 3 år, lät min svärmor ett av sina barn (min mans lillebror) övningsköra när hon hade min son med i bilen. Jag själv höll på med körkortet då och hade barnvakt när vi skulle köra, så jag tyckte att de borde veta att jag INTE ville detta. Dessutom en farttokig kille på 17 år. Jag sa iallafall till, att jag inte ville det och det hände inte mer. Nu ska deras minsta lillebror ta körkort och det är jättejobbigt för dem för han har dyslexi och ADHD så tålamodet och humöret sviker honom ofta. Han är en helgo kille men kan få riktiga utbrott och kör ganska vårdslöst och RIKTIGT fort ibland. Nu för nån vecka sen skulle svärmor ha min minsta och vi skulle ses på stranden, men vi möttes på vägen och vem körde? Jo, brorsan. Jag blev jätterädd, men det hade gått bra och vi sågs på stranden sen. Jag sa till brorsan att han inte har körkort och att det är lite väl dyrbar last han hade i baksätet. Det skrattade han åt och sa att jag "kör väl försiktigt med min kära brorson.
    Nu känner jag att jag inte kan släppa detta riktigt, svärmor hörde när jag sa till så jag tror inte att det händer igen, men ändå. Hon är så himla försiktig och bra med pojkarna annars, jag litar på henne alltid och känner mig trygg...
    Är jag en hönsmamma? Hade NI låtit någon övningsköra med ert barn?
    //Helene

• Svar på tråden Skulle ni låta någon övningsköra med ert barn???
  • Jennie med ie

Kanske hade jag gjort det ifall personen var i slutet av övningskörningen, men inte om jag viste att h*n inte körde ordentligt. Och absolut ska det okejas med oss först, vet de inte att vi tycker det är okej så ska de baske mig låta bli.

jag vet inte vad lagen säger förresten, kan det finnas nån lag som reglerar detta?

• Jennie med ie

Kanske hade jag gjort det ifall personen var i slutet av övningskörningen, men inte om jag viste att h*n inte körde ordentligt. Och absolut ska det okejas med oss först, vet de inte att vi tycker det är okej så ska de baske mig låta bli.

jag vet inte vad lagen säger förresten, kan det finnas nån lag som reglerar detta?

• Majsan71

Nej, jag hade inte tillåtit det. Övningskörning är ju övning för någon som ännu inte kan så varför ha med fler i bilen än vad som är absolut nödvändigt?

• Lovasraramamma

Svårt dilemma detta med tankae på att han just har ADHD å de får sina utbrott åså...
    men om människan var låt oss säga lugn å sansad å frisnk förövrigt...å kört några turer så kanske...men det beror på vart de skulle köra oxå....Inga långa vägar inte.

JAg vet ju inte om ni har som på Åland för här får/fick man inte ha andra passagera i bilen än den som satt på sidan av som lärare. å där var ju bromspedalen ifall eleven inte hann bromsa...

men som sagt...jag skulle inte våga lämna barnet åt en fartgalning! oavsett adhd eller ej!

• Aprilia

Jag tror att du reagerar alldeles normalt. Själv så vill jag helst inte att svärmor eller svärfar kör min dotter pga av synproblem och hög ålder. Jag tycker helt enkelt att det är onödigt även om jag litar på dem till 100%. Det finns ju så många andra i trafiken som man inte kan lita på och då spelar det ingen roll hur bra bilförare man än är. Det är en naturlig oro som börjar direkt med att barnet föds eller kanske tidigare, läste en annan tråd nyss i känsliga rummet där någon mamma var orolig att mista sitt barn....och det var många som kände likadant!

• Gisse the one and only

Nej det skulle jag absolut inte acceptera. Inga barn i bilen.

• Cornflakes

Nej, jag hade inte låtit någon som övningskör ha mitt barn med i bilen.

Den som sitter bredvid ska ju ha sin uppmärksamhet på den som övningskör och inte mitt barn. Anser det blir onödig distraktion samt en onödig risk för mitt barn. Sen kvittar det för mig om det är i slutet eller i början av inlärandet.

• Heleneced

Tack för alla svar! Jag känner också att det är så himla onödigt OM något skulle hända. Skönt att höra att fler känner som jag. Det kommer inte att hända igen här. Killen är som sagt helgo, och jättemysig med barnen, men ibland tryter tålamodet och särskilt mot sin mamma (som han övningskör med) blir humöret hetsigt. Jag såg världens skräckscenarier framför mej även fast det inte är ens en mil till stranden.
    //Helene

• Junija

Nix!! Inte förrän körkortet är klart skulle någon få köra med mitt barn i sin bil!!

Svar på tråden Skulle ni låta någon övningsköra med ert barn???