• chokladmamma

Brun hundfästing!!

Hjälp, vaknade nyss av att det kröp på mig och hittade då en brun hundfästing. Har kollat hunden men ser inga mer. Vad ska man göra nu? Fattar inte var den kommer ifrån.

Någon som har erfarenhet av detta obehagliga lilla kryp?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-07 22:33
    Svar från expertis på skogsvårdsstyrelsen.

"Jag kan inte avgöra på dina bilder om det är brun hundfästing eller vanlig fästing. Båda kan variera en del i färgen. Det bästa sättet att se skillnad är att kolla formen på den mörkaste (hårda) delen av kroppen (= ryggskölden). På den bruna hundfästingen är ryggskölden bredast nära bakkanten och avsmalnar sedan ganska jämnt framåt, medan vår vanliga fästing har en mera rundad ryggsköld som är bredast i mitten. För att se detta måste man se djuret precis rakt uppifrån.
    Kolla lite olika bilder på Google bildsökning så ser du hur jag menar. Sök på "Rhipicephalus sanguineus" (brun hundfästing) respektive på "Ixodes ricinus" (vanlig fästing), så ser du skillnaden.

Djuret på bilden är en vuxen hane, som troligen var på jakt efter en vuxen hona när du upptäckte den. De vuxna hanarna suger inte blod på varken människor eller djur.

Den bruna hundfästingen kan inte överleva vintern utomhus, så om din hund inte varit i nära kontakt med någon annan hund nyligen är det mycket osannolikt att det skulle vara en sådan. Vanliga fästingar kan man däremot få på sig ute hela året bara det är varmare än ca + 5 grader. Förmodligen har hunden eller katten fått den på sig och efter att ha krupit runt ett par dar utan att hitta någon attraktiv fästingfröken, krupit över på dig för att leta vidare.

Jag tror inte att du behöver vara särskilt orolig om du inte hittat några nya fästingar inomhus sen sist. Den vanliga fästingen är visserligen väl så otrevlig, men den överlever inte vintern inomhus i vårt torra inomhusklimat, så även om någon hona sugit sig full och ramlat av hunden eller katten, så dör äggen inomhus. Den bruna hundfästingens ägg kan däremot överleva vårt inomhusklimat.

God fästingfri fortsättning!
    Gunnar Isacsson"

• Svar på tråden Brun hundfästing!!
  • VikkeVire

spola ner den i toaletten och lägg dig och sov , tihi, de är inte farliga

..:: Julia 13 maj-06 och Adam 2 maj-07 ::..
  • chokladmamma

kan den finnas på katten också?

• chokladmamma

usch kliar på hela kroppen nu ju. Står på massa hemsidor att de kan föröka sig till tusentals på kort tid oc att man måste sanera hela bostade.

• VikkeVire

njae jag vet inte.. har du hund och är ute så slipper du ju aldrig undan från dem ändå - så ta det kallt ;) jag gör inget annat än plockar fästingar på mina hundar - min sambo jagar och de drar hem en hel del! fast vi droppar också.. Expot tror jag medlet heter.. inga fästingar sätter sig då ;) om du vill slippa dem helt menar jag(skulle ngn sätta sig så dör den). MEN vissa raser är lite känsliga för det medlet..

..:: Julia 13 maj-06 och Adam 2 maj-07 ::..
  • Rottis77
    VikkeVire skrev 2008-12-21 05:14:16 följande:
    spola ner den i toaletten och lägg dig och sov , tihi, de är inte farliga
    E inte fästingar farliga????????? Då har du missat nåt!
  • Misery

usch finns d fästingar nu...trodde dem sov ett tag på vintern....

• Fru Indosaurie
    chokladmamma skrev 2008-12-21 05:15:37 följande:
    usch kliar på hela kroppen nu ju. Står på massa hemsidor att de kan föröka sig till tusentals på kort tid oc att man måste sanera hela bostade.
    men uuuusch
    Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • chokladmamma

ingen annan som haft den här inne?? Överlever inte i vårt klimat men kan tydligen klara sig inne. Kan jag ha fått den via annan människa eller från möbel? Var på en bar...kanske den kom därifrån....borde ju finnas fler här annars. Eller??

• och

De klarar sig inte inomhus, luften är för torr för dem.

Den har absolut kommit in med hunden, inte från någon människa eller möbel.

Om den inte har bitit sig fast finns ingen som helst risk för smitta, men du bör kanske kolla över katten med för säkerhets skull.

• Hundtok

Du kanske skulle kanske kontakta nån. Läste om den bruna hundfästingen och den är tydligen väldigt ovanlig i Sverige och väldigt svår att bli av med.

Har du nån bild på fästingen?

Svar på tråden Brun hundfästing!!