• TereseA

Hur gör ni risgrynsgröt?

Förra året så gjorde jag så att jag kokade mjölken och sedan in i ugnen för att svälla..men tycker ine det blir riktigt bra...Mjölken bränns och tycker att gröten blir ganska tjock.

Vilket är ert bästa tips?..hur gör ni er gröt?

Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden Hur gör ni risgrynsgröt?
  • ElinÖland

Jag brukar koka risgrynen i lite vatten ca 10 minuter, tillsammans med hel kanel o lite salt. Sen häller jag på mjölken, låter det koka upp, stänger av plattan o sätter på ett lock... Brukar bli bra God Jul!

• jungfu

kokar först upp med vatten, sen i med all mjölk, och låter det stå på medelvärme utan lock tills det börjar bubbla lite i mitten (ungefär 15-20 min). Då stänger jag av spisen och låter det stå på eftervärme i ca 30 min till. Blir toppen!

• TereseA
    ElinÖland skrev 2008-12-21 08:42:44 följande:
    Jag brukar koka risgrynen i lite vatten ca 10 minuter, tillsammans med hel kanel o lite salt. Sen häller jag på mjölken, låter det koka upp, stänger av plattan o sätter på ett lock... Brukar bli bra God Jul!
    ok..verkar enkelt..Hur mycket vatten om man ska göra till 10 pers.?
    Akiim är mitt liv 071004
  • jungfu

TereseA skrev 2008-12-21 08:43:53 följande:

ok..verkar enkelt..Hur mycket vatten om man ska göra till 10 pers.?
    Du tar dubbelt så mycket vatten som ris, till 10 pers skulle jag ta 4 dl ris och 8 dl vatten.
  • jungfu

...sen får du inte glömma att röra mycket med träsked, innan du lämnar den att svälla.

• TereseA
    jungfu skrev 2008-12-21 08:45:31 följande:
    TereseA skrev 2008-12-21 08:43:53 följande: Du tar dubbelt så mycket vatten som ris, till 10 pers skulle jag ta 4 dl ris och 8 dl vatten.
    ok tack..
    Akiim är mitt liv 071004
  • La Lola

Hur jag gör;
    klipper upp "korven", pressar ut gröten o värmer i kastrull eller micro.

Klart!

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • linjes

Det står recept på paketet med risgryn,jag kokar risgrynsgröt året runt eftersom sonen vägrar något annat till frukost så jag använder inga mått men koka med lite smör i botten så bränns inte mjölken o glöm inte bort att röra om ordentligt mellan varven

• linjes

o den blir godare med lite grädde i

• TereseA
    linjes skrev 2008-12-21 08:47:55 följande:
    Det står recept på paketet med risgryn,jag kokar risgrynsgröt året runt eftersom sonen vägrar något annat till frukost så jag använder inga mått men koka med lite smör i botten så bränns inte mjölken o glöm inte bort att röra om ordentligt mellan varven
    jag föjer alltid som står på paketet men blir aldrig riktigt nöjd...smöret var bra tips..
    Akiim är mitt liv 071004
  • linjes

TereseA skrev 2008-12-21 08:50:56 följande:

jag föjer alltid som står på paketet men blir aldrig riktigt nöjd...smöret var bra tips..
    Sluta koka gröten ca 10 minuter innan angiven tid o låt den stå o bara dra ihop sig,annars blir den för hård o inte alls god
  • jessicolors

Jag kokar grötriset i vatten m. lite salt först, sedan kokar jag upp de svällda grynen i mjölk och grädde, stänger av plattan, på med lock och låt stå.
    Byt ut 1-2 dl av mjölken till grädde (40%) så blir gröten mycket godare.

• Ula

Ett enkelt sätt att koka risgrynsgröt är att koka enbart med vatten, salt, kanelstång och smör. När det är färdigt rör man ut mjölkpulver i lite vatten och blandar det i gröten.
    Det underlättar eftersom man slipper stå och röra när mjölken ska koka upp. Recept brukar finnas på en sån där blå kartong med mjölkpulver.

• panzermensch

Köper färdig på rulle och klämmer ut och värmer

ger du mig en styrkekram ger jag dig stryk
  • Sara Li

Det står förmodligen på förpackningen.

TereseA skrev 2008-12-21 08:44:36 följande:
    ta vatten till det bara täcks kanske?
Svar på tråden Hur gör ni risgrynsgröt?