• Nilam84

Vad heter färgen som man blandar med sand för att få en struktur på väggarna?

Ni vet så det ser ut som att innerväggarna är putsade.Nån som vet vad den färgen kallas eller hur man gör? skulle nämligen vilja göra det hemma hos oss.

• Svar på tråden Vad heter färgen som man blandar med sand för att få en struktur på väggarna?
  • trudeluttan

hej hopp!
    Man kan använda sandtex från nordsjö och man rollar upp färgen på väggen. finns olika rollar för det hur mkt struktur man vill ha. Rekomenderar att du ändå går in och pratar med någon i en målar affär. gå in och kolla på www.nordsjo.se där finns tips också

• jenny74

Vi köpte vanlig färg och blandade i fågelsand som är dels tvättad och dels mycket fina korn. Det blev kanon! Jag hällde upp i en mindre spann och blandade i sanden där, alltså inte direkt i den stora spannen för sanden vill gärna sjunka. Man får också röra lite då och då.

• Nilam84

jenny74 skrev 2008-12-21 09:32:12 följande:

Vi köpte vanlig färg och blandade i fågelsand som är dels tvättad och dels mycket fina korn. Det blev kanon! Jag hällde upp i en mindre spann och blandade i sanden där, alltså inte direkt i den stora spannen för sanden vill gärna sjunka. Man får också röra lite då och då.
    oki..hur mycket sand blandade ni i färgen då? och hur pass mycket struktur blev det på väggarna?
  • Nilam84

nån som har en bild kanske?

• jenny74

kommer inte ihåg, hällde i en dl åt gången i det lilla tråget, man ser när det börjar bli lagom. Prova gärna rolla på något innan!

• Nilam84

En bild hade varit prima =) om det funkar bra med fågelsand så kommer man ju dessutom billigare undan, för den "sanden" som man köper i måleributiken är ju SVINDYR!!

• Cluedo

Det finns färdig strukturfärg, så slippe rni balnda in sand osv.
    Den fanns i medium och sedan en med mer struktur.
    Den är vit och vill man så kan man måla på den, annars är den bra som vit också.
    Däremot var vi tvungna att bredspackla TRE gånger när vi nu ville ha släta vita väggar...ett hästjobb...för min man...

Svar på tråden Vad heter färgen som man blandar med sand för att få en struktur på väggarna?